لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۴

«چالش نوروزی»؛ تاکید بر شباهت‌ها به جای تفاوت‌ها


اگر این روزها سری به فیس‌بوک زده باشید، شاید دیده‌اید که ویدئوهایی به اشتراک گذاشته می‌شود که عده‌ای خارجی، از ایرانی‌ها یاد می‌گیرند چگونه سال نو را به فارسی تبریک بگویند. در میان آنها البته افراد شناخته شده هم هستند.

مثل کوین سیستروم از بنیانگذاران شبکه اجتماعی اینستاگرام:

استیو چان، بنیانگذار یوتیوب:

و ویلیام آدامز از گروه موسیقی black eyed peas :

این‌ افراد همه با یک هشتگ، به این کارزار آنلاین پیوسته‌اند:#livetogether

علی پرتوی، مبتکر این کارزار، درباره مفهوم آن به رادیو فردا می‌گوید: «یک معنی این هشتگ این است که با هم لایو (زنده) روی فیس‌بوک می‌رویم و معنی دیگرش این است که با هم زندگی می‌کنیم».

آقای پرتوی یکی از سرمایه‌گذاران در سیلیکون‌ولی است که در بسیاری از شرکت‌های مهم از جمله فیس‌بوک، ایر بی‌ اند‌ بی و دراپ‌باکس از سرمایه‌گذاران اولیه بوده است.

وی می‌گوید حدود ده روز پیش از نوروز، کارزار آنلاینlivetogether را با توجه به شرایط این روزهای جامعه آمریکا آغاز کرده‌ است و می‌افزاید: «الان بیشتر از یکسال است که در آمریکا برخی سیاستمداران سعی می‌کنند جامعه آمریکا را تقسیم‌بندی کنند. برای من مهم بود که فرصتی ایجاد کنم تا مردم بتوانند مقابل این جداسازی بایستند و نشان دهیم که این آمریکا واقعی نیست. آمریکا کشور مهاجران است و مهاجران از اول آن را ساختند،‌ و همه گروه‌های مختلف اینجا پذیرفته می‌شوند».

حالا این مهاجران مثل خود علی پرتوی که در کودکی همراه با خانواده‌اش به آمریکا مهاجرت کرده، دوستان خود را به چالش نوروز دعوت کرده است؛ از فیروز نادری دانشمند ناسا، انوشه انصاری اولین زن گردشگر فضایی تا سیروس حبیب سیاستمدار.

پای چالش نوروزی به یکی از برنامه‌های مطرح طنز شبانه تلویزیون‌های آمریکا هم باز شد. ماز جبرانی یک ایرانی آمریکایی شناخته شده در حوزه طنز است که توسط علی پرتوی به این چالش دعوت شد. او در برنامه طنز «لیت شو» استیون کولبرت در شبکه سی‌بی‌اس سعی کرد به او یاد دهد که در مقابل هزاران بیننده آمریکایی، به فارسی، سال نو را تبریک بگوید.

البته علی پرتوی می‌گوید که هدف چالش نوروزی فقط ایرانی- آمریکایی‌های مطرح نیستند، و مهم پیوستن افراد عادی جامعه به این کارزار است و تاکید می‌کند این چالش در ماه‌های آینده برای گروه‌های دیگر در آمریکا از جمله یهودیان و مکزیکی‌ها انجام خواهد شد.

او به یکی از نمونه‌های خلاق اجرای چالش نوروز اشاره می‌کند و می‌گوید: «یک خانمی که در حال رانندگی بود، خودرویش با مشکل مواجه شد، به کنار خیابان آمد تا مشکل را برطرف کند. پلیسی پشت سرش ایستاد و پرس‌وجو کرد که ببیند چه اتفاقی افتاده و این خانم کمی با خنده و کمی ترس و لرز از مامور پلیس پرسید که می‌تواند این چالش را با او اجرا کند، و پلیس هم کنجکاو که این خانم چه کسی است و از کجا آمده و چه لهجه‌ای صحبت می‌کند. این خانم هم روی فیس‌بوک لایو شروع کرد ضبط کردن و درباره نوروز توضیح دادن و مامور پلیس با مهربانی سال نو را به فارسی تبریک گفت».

علی پرتوی که از بنیانگذاران سازمان غیرانتفاعی «کد code» در آمریکاست معتقد است چنین ابتکارهایی موجب می‌شود تا مردم بفهمند اگرچه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند اما از این تفاوت‌ها نترسند و بر شباهت‌هایشان تاکید کنند.

چالش نوروزی‌ که از کالیفرنیا شروع شده است،‌ به نقاط مختلف آمریکا رفته و برخی ایرانی‌ها هم در سایر کشورها از آن استقبال کرده و دوستان‌شان را به یادگیری تبریک سال نو دعوت کرده‌اند. البته خود غیرایرانی‌ها هم از این چالش استقبال کرده‌اند. مثل یک گروه آکاپلا در نزدیکی دریاچه تاهو در آمریکا گرچه هیچ عضو ایرانی ندارد، اما با تبریک نوروز تصمیم به اجرای یک ترانه برای تاکید بر اهمیت با هم بودن کردند.

  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG