لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۹

ادامه ابراز خشم و انزجار از مرگ امدادگران در حمله اسرائیل؛ توقف کار سازمان‌های خیریه


یکی از خودروهای امدادگران آشپزخانه جهانی
یکی از خودروهای امدادگران آشپزخانه جهانی

دونالد توسک، نخست‌ وزیر لهستان، روز چهارشنبه گفت حمله هوایی اسرائیل که منجر به کشته شدن هفت امدادگر از جمله یک تبعه لهستانی در غزه شد، به اضافه اظهارات نخست‌وزیر اسرائیل در این باره باعث «خشم قابل درک» و تیرگی روابط شده است.

سازمان غیردولتی «آشپرخانه مرکزی جهانی» مستقر در واشینگتن روز سه‌شنبه، ۱۴ فروردین، اعلام کرد که امدادگرانش که شهروندانی از بریتانیا، استرالیا، لهستان و فلسطینی‌های دوتابعیتی آمریکایی و کانادایی بودند، روز دوشنبه در یک حملهٔ اسرائیل در «منطقه‌ای بدون درگیری» در نوار غزه کشته شدند.

درپی این حمله، مؤسسات خیریه جهانی مانند سازمان «آنِرا» که به پناهندگان در سراسر خاورمیانه کمک می‌کند و پروژه «هوپ» (امید)، مستقر در ایالات متحده، که بر مراقبت‌های بهداشتی متمرکز است، روز چهارشنبه اعلام کردند فعالیت خود در غزه را برای محافظت از کارکنان‌شان متوقف خواهند کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز سه‌شنبه گفت که این حمله هوایی «غم‌انگیز و ناخواسته بود» اما افزود که «از این اتفاقات در جنگ می‌افتد.»

یاکوف لیون، سفیر اسرائیل در لهستان نیز در این باره در پیامی نوشت که «راست‌ها و چپ‌های افراطی» در لهستان اسرائیل را به قتل عمدی متهم کرده‌اند و در ادامه منتقدان اسرائیل در پی این حادثه را یهودستیز توصیف کرد.

نخست‌وزیر لهستان در واکنش به این اظهارات نوشت: «آقای نخست‌وزیر نتانیاهو، آقای سفیر لیون، اکثریت قریب به اتفاق لهستانی‌ها پس از حمله حماس (در ۷ اکتبر) با اسرائیل همبستگی کامل نشان دادند، امروز شما این همبستگی را در یک آزمون واقعاً سخت قرار می‌دهید. حمله غم‌انگیز به داوطلبان و واکنش شما (نتانیاهو) خشم قابل درکی را برانگیخته است.»

بنیامین نتانیاهو گفته است که اسرائیل در حال انجام تحقیقات کامل است و هر کاری برای جلوگیری از تکرار این حادثه انجام خواهد داد.

پاپ فرانسیس نیز روز چهارشنبه در خطابه هفتگی خود در واتیکان گفت: «تأسف عمیق خود از کشته شدن داوطلبانی که هنگام توزیع کمک‌های بشردوستانه در غزه کشته شدند، ابراز می‌کنم.»

او درخواست خود را برای دسترسی به کمک‌های بشردوستانه برای «مردم غیرنظامی خسته و رنج‌دیده» غزه و آزادی گروگان‌هایی که حماس به گروگان گرفته‌ تکرار کرد.

ابراز «خشم» بایدن از کشته شدن امدادگران

پیشتر جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، در روز سه‌شنبه گفته بود، از حمله هوایی اسرائیل به غزه که به کشته شدن هفت امدادگر سازمان خیریه «آشپزخانه مرکزی جهانی» انجامید «خشمگین و دل‌شکسته» شده و از اسرائیل خواست که تلاش بیشتری برای حفاظت از امدادگران بکند.

آقای بایدن تاکید کرد که تحقیقات اسرائیل پیرامون این حادثه «باید سریع و مسئولانه باشد و نتایج آن نیز علنی اعلام شود».

وی اظهار داشت: «این حادثه وقتی غم‌انگیزتر می‌شود که بدانیم تنها حادثه مشابه نیست... این جنگ از نظر شمار امدادگرانی که کشته شده‌اند بدترین رخداد سالیان اخیر است.»

جو بایدن تصریح کرد که اسرائیل تاکنون اقدامات کافی برای حفاظت از امدادگران یا غیرنظامیان در غزه را انجام نداده و ایالات متحده بارها از اسرائیل خواسته در عملیات نظامی خود علیه حماس به گونه‌ای اقدام کند که از کشته شدن غیرنظامیان اجتناب شود.

پیش از این آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، نیز گفته بود که واشینگتن از اسرائیل خواسته تحقیقاتی «سریع، کامل و بی‌طرفانه» در مورد حمله هوایی اسرائیل که منجر به کشته شدن هفت امدادگر سازمان خیریه «آشپرخانه مرکزی جهانی» در غزه شد انجام دهد.

وزارت خارجه بریتانیا نیز به دنبال این رخداد سفیر اسرائیل در لندن را احضار کرد.

اندرو میچل، معاون وزیر خارجه بریتانیا، گفت: «از طرف دولت بریتانیا به صراحت، قتل هولناک هفت امدادگر آشپزخانه مرکزی جهانی از جمله سه شهروند بریتانیایی را محکوم می‌کنم.»

وی افزود: «من درخواست تحقیق سریع و شفاف پیرامون این رخداد و در میان گذاشتن نتایج آن با جامعه بین‌المللی و پاسخگویی کامل درباره آن را دارم.»

همچنین دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که با همتای اسرائیلی خود پیرامون این حادثه صحبت کرده و تاکید داشته که کشته شدن این امدادگران «کاملا غیرقابل قبول» است.

آقای کامرون افزود که اسرائیل باید فورا توضیح دهد که چگونه این اتفاق افتاد و دست به اقداماتی اساسی برای اطمینان از ایمنی امدادگران بزند.

روز چهارشنبه فرمانده ارتش اسرائیل نیز اذعان کرد که این رخداد «خطایی جدی» بوده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز و رادیوفردا/ س. ن./ ک. ر./ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG