لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۲

بلینکن می‌گوید اگر اسرائیل از غیرنظامیان محافظت نکند، تفاوتی با حماس نخواهد داشت


آنتونی بلینکن
آنتونی بلینکن

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، هشدار داد که اگر اسرائیل همچنان نتواند در جنگ غزه از جان غیرنظامیان محافظت کند، این خطر وجود دارد که دیگر تفاوت این کشور با حماس قابل تشخیص نباشد.

آقای بلینکن که به بروکسل سفر کرده است در نشستی خبری گفت: «اتفاقاتی که پس از ۷ اکتبر افتاد، می‌توانست سریع به نتیجه برسد اگر که حماس پشت غیرنظامیان پنهان نمی‌شد و گروگان‌ها را آزاد می‌کرد و سلاح خود را بر زمین می‌گذاشت. اما اسرائیل حماس نیست.»

وی در مقایسه گروه افراطی حماس که ایالات متحده آن را تروریستی می‌داند با اسرائیل گفت: «اسرائیل یک دموکراسی است و حماس یک سازمان تروریستی. دموکراسی بالاترین ارزش را برای جان انسان، هر انسانی، قائل است. همان‌طور که گفته شده، هر کسی که جان یک نفر را نجات دهد انگار که جهان را نجات داده است.»

وزیر خارجه ایالات متحده ادامه داد: «این قدرت ماست. این همان چیزی است که ما را از تروریست‌هایی مانند حماس متمایز می‌کند. اگر ما حرمتی برای جان انسان قائل نشویم، این خطر وجود دارد که از کسانی که با آنها می‌جنگیم غیرقابل تشخیص بشویم.»

آنتونی بلینکن عنوان کرد: «در حال حاضر اولویت در غزه حفاظت از جان غیرنظامیان، افزایش کمک‌های انسان‌دوستانه و اطمینان از امنیت امدادگران است و هیچ چیزی بر این امر اولویت ندارد.»

وی تصریح کرد که اگرچه اسرائیل «گام‌های مهمی» در رابطه با ورود کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه برداشته، اما این اقدامات همچنان «به طرز تاسف‌باری ناکافی» است به طوری که ۱۰۰ درصد مردم غزه با عدم امنیت مواجه هستند.

آقای بلینکن هشدار داد: «حمله وحشتناک این هفته به امدادگران آشپزخانه مرکزی جهانی اولین حادثه در نوع خود نبود. اما باید آخرین حمله باشد.»

وی همچنین گفت که ساعاتی پیش از این نشست خبری، جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، در مکالمه‌ای تلفنی با بنیامین نتانیاهو، تصریح کرده که «آتش‌بس فوری برای بهبود شرایط انسانی و حفاظت از غیرنظامیان ضرورت دارد و از نخست وزیر خواسته که به مذاکره‌کنندگان این اختیار را بدهند که بدون هیچ تاخیری بر سر یک توافق به نتیجه برسند و گروگان‌ها را به خانه برگردانند».

حمله روز دوشنبه ۱۳ فروردین به خودروهای حامل امدادگران موسسه خیریه آمریکایی «آشپزخانه مرکزی جهان» که یکی از مهم‌ترین تامین‌کنندگان مواد غذایی در نوار غزه است، باعث «خشم» در بین مقامات کاخ سفید شده است.

جو بایدن نیز در گفت‌وگوی روز پنج‌شنبه خود با نتانیاهو نسبت به این رخداد و همچنین شرایط انسانی بحرانی در غزه هشدار داده و گفته که اگر اسرائیل اقدامات موثر برای رفع بحران انسانی در غزه و حفاظت از امدادگران انجام دهد، ایالات متحده سیاست خود را نسبت به جنگ غزه کاملا تغییر خواهد داد.

با استفاده از گزارش‌های تایم اسرائیل؛ س.ن/ک.ر

XS
SM
MD
LG