لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۶

استقبال بین‌المللی از بسته شدن گوانتانامو


 باراک اوباما، رئيس‌جمهوری آمريکا، روز سوم بهمن ماه حکم اجرايی بسته شدن بازداشتگاه‌های گوانتانامو را امضا کرد
باراک اوباما، رئيس‌جمهوری آمريکا، روز سوم بهمن ماه حکم اجرايی بسته شدن بازداشتگاه‌های گوانتانامو را امضا کرد
فرمان جدید باراک اوباما، رئیس‌ جمهوری ایالات متحده، برای بستن زندان گوانتانامو با استقبال سازمان‌‌های مدافع حقوق بشر، سران کشورها و شخصیت‌های برجسته بین‌المللی مواجه شده است.

فردريک دزانیو، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، از تصمیم جدید کاخ سفید استقبال کرد و گفت: «جنگ واقعی با تروريسم بايد در وضعيت‌های مختلف با احترام به حقوق بشر، قوانين بشردوستانه و حقوق مهاجرين دنبال شود.»


مارتين شولتز، رئيس گروه سوسياليست‌ها در پارلمان اروپا، نیز با ابراز خرسندی از این اقدام رئیس جمهوری ایالات متحده گفت: «اقدام باراک اوباما در بستن بازداشتگاه‌های گوانتانامو کاری مهم و تحسين برانگيز است. اکنون نوبت کشورهای اروپايی است که نقش خود را در اين ميان ايفا کنند و با قبول زندانيان اين بازداشتگاه‌ها از اقدام رئيس جمهوری آمريکا حمايت‌کنند.»


برخی از کشورهای اروپايی، از جمله پرتغال، فرانسه، اسپانيا و سوئد، پيش از اين اعلام کرده بودند که حاضرند با پذيرش موردی زندانيان گوانتانامو به حل اين معضل کمک کنند.


حامد کرزی، رئيس جمهوری افغانستان، نيز در بيانيه‌ای اعلام کرد: «اين تصميم خوب دولت آمريکا موجب خواهد شد که همه کشورهای جهان در جنگ علیه تروريسم شرکت کنند. بسته شدن زندان گوانتانامو تأثيری مثبت و بسيار مؤثر بر ذهن و فکر مردم افغان خواهد داشت.»

Inside Guantanamo
please wait
Embed

No media source currently available

0:00 0:00:58 0:00


مانفرد نوواک، بازرس ويژه شکنجه سازمان ملل، نیز تصميم دولت آمريکا را نشانه حسن نيت دولت و رئيس جمهوری جديد آمریکا خواند و گفت: «عدالت کامل فقط به آينده نظر ندارد؛ بايد آنچه که گذشته است را نيز بازبينی و بررسی کرد.»


گروه‌های مدافع حقوق‌بشر در کشورهای اروپايی، اندونزی، عربستان و پاکستان هم از اين تصميم استقبال کرده‌اند.


حسين نقی، يکی از مقام‌های کميسيون حقوق بشر پاکستان، گفت که تصميم آقای اوباما نشان‌ می‌دهد او به وعده‌های انتخاباتی خود وفادار است.

آقای نقی در مصاحبه با آسوشيتدپرس گفت: «اين تصميم تصويری که از آمريکا در اذهان وجود دارد را ترميم خواهد کرد و اعتبار را به دولت اين کشور باز خواهد گرداند.»


در حال حاضر نزديک به ۲۵۰ نفر در بازداشتگاه‌های گوانتانامو نگهداری می‌شوند.

XS
SM
MD
LG