لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۷

جریمه‌ها سبک شد؛ انحلال استیل آذین در آخر فصل


بازی استیل آذین و پرسپولیس مقابل یکدیگر
بازی استیل آذین و پرسپولیس مقابل یکدیگر
پس از جنجال کم سابقه پرسپولیس و استیل آذین در پایان بازی مقابل یکدگیر در لیگ برتر فوتبال ایران، این ماجرا ظاهرا پس از اعلام آرای کمیته انضباطی در بعد از ظهر دوشنبه به پایان رسید؛ اگرچه تهدیدهای مسئولان فدراسیون فوتبال و کمیته انضباطی و اظهارات حسین هدایتی، مالک باشگاه استیل آذین در مورد انحلال باشگاه، شرایط ویژه‌ای را به وجود آورد.

مسابقه پرسپولیس رده پنجمی در لیگ برتر با استیل آذین پرستاره، اما قعر نشین با سردی کامل و با نتیجه یک بر یک به وقت تلف شده کشیده شد، ولی در زمان اضافه سوشا مکانی، دروازه بان استیل آذین، وانمود کرد مصدوم شده است و توپ مهار کرده را به بیرون فرستاد تا مداوا شود.

در همین زمان با فرمان علی دایی، سرمربی پرسپولیس پرتاب اوت توسط سپهر حیدری، کاپیتان پرسپولیس صورت گرفت و در یک کنش و واکنش در دهانه دروازه استیل آذین، اشپیتیم آرفی با شلیک سنگین گل پیروزی را زد.

به دنبال این اقدام، هجوم به سپهر حیدری، درگیری بازیکنان و نیمکت نشینان را به همراه داشت که در حمایت از یار خودی به داخل زمین ریخته بودند و تلاش برخی از یاران دو تیم برای جلوگیری از درگیری نیز چندان کارساز نبود.

با دخالت نیروی انتظامی ماجرا برای لحظه‌هایی پایان یافت و داور بازی از میانه زمین بازی را از سر گرفت، اما دیری نپایید که در پی یک درگیری بر سر توپ، ماتیاس، یار خارجی استیل، به عمد لگد محکمی به آرفی سرنگون شده کوبید و درگیری بار دیگر صورت گرفت.

با اخراج ماتیاس و نورمحمدی، بازیکن پرسپولیس و ارائه کارت‌های زرد بسیار، داور ترجیح داد سوت پایان را به صدا در آورد.

در گیر و دار تلاش ماموران انتظامی برای جلوگیری از ورود تماشگران به زمین، درگیری میان بازیکنان به تونل منتهی به رختکن کشیده شد که بارزترین آن درگیری بین سوشا مکانی و رحمان احمدی، دروازه‌بان ذخیره پرسپولیس، بود.

پایان ماجرا در ورزشگاه آزادی آغاز درگیری لفظی بین بازیکنان و مسئولان دو تیم در رسانه‌ها بود. حسین هدایتی، مالک باشگاه استیل آذین در همان شب و پس از مسابقه، انحلال باشگاه را اعلام و تاکید کرد تا زمانی که «دست‌های ناپاک از فوتبال کوتاه نشود دیگر بازنمی‌گردد».

هدایتی و بعضی از اعضای هیئت مدیره استیل آذین در گفت‌و‌گوهای رسانه‌ای اصرار بر انحلال استیل آذین داشتند. حتی بیانیه رسمی انحلال باشگاه نیز انتشاریافت. بحث تسویه حساب با بازیکنان و کارکنان نیز به میان آمد و اعلام شد که تمرین استیل آذین هم تعطیل شده است.

در همین میان، مسئولان کمیته انضباطی و فدراسیون فوتبال از شدیدترین برخورد با عاملان ماجرا صحبت کردند و درگیری آنان را «جنگ قبیله‌ای» خواندند و در عین‌حال صحبت از دلجویی از هدایتی را نیز مطرح کردند.

با این‌حال روز دوشنبه ناگهان به تصمیم کمیته انظباطی محرومیت‌ها شامل حد‌اکثر دو ماه محرومیت از بازی و جریمه‌ نقدی اعلام شد.

بنا بر اعلام کمیته انضباطی مجموع رقم جریمه ۲۰۵ میلیون تومان است و بالاترین آن به سوشا مکانی که عامل اصلی جنجال معرفی شده و ماتیوس آلونسو تعلق گرفته است که هردو علاوه بر دو ماه محرومیت از بازی موظف به پرداخت ۳۰ میلیون تومان جریمه نقدی شدند.

علیرضا نورمحمدی نیز دو ماه از بازی محروم و ۱۵ میلیون تومان جریمه نقدی شد. فریدون زندی، علی عشوری‌زاد، رحمان احمدی، اشپیتیم آرفی، حسین بادامکی، مسئول تدارکات تیم پرسپولیس و خود باشگاه‌ها هم با محرومیت، و یا توبیخ کتبی و جریمه نقدی روبه‌رو شدند.

از میان بازیکنان سوشا مكانی،‌ رحمان احمدی، ماتيوس آلونسو و رضا نورمحمدی به کمیته انضباطی فراخوانده شدند.

با اعلام رای کمیته انضباطی، رسانه‌ها از جمله خبرگزاری دانشجویان از گذشت ناگهانی این کمیته به شدت انتقاد کردند. هر دو باشگاه نیز اعلام کردند که به آرای کمیته انضباطی اعتراض خواهند کرد.

اما مهم‌تر از همه این بود که حسین هدایتی پس از نشستی با عزیز محمدی، رئیس سازمان لیگ اعلام کرد که استیل آذین تنها تا پایان فصل بازی خواهد کرد و با این‌حال افزود که «اگر بستری برای فعاليت بخش خصوصی فراهم شود و افراد منافق و سودجو از فوتبال دور شوند، نه تنها در يك رشته، بلكه در رشته‌های ديگر ورزشی» نیز كار خواهد كرد.
XS
SM
MD
LG