لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۲

انتشار ویدیویی از خانواده حکمتی در آستانه سفر روحانی به آمریکا


امیر میرزایی حکمتی، تفنگدار دریایی سابق ارتش آمریکا
امیر میرزایی حکمتی، تفنگدار دریایی سابق ارتش آمریکا

خانواده امیر میرزایی حکمتی، تفنگدار دریایی سابق ارتش ایالات متحده که از سه سال پیش در بازداشت ایران است، در آستانه سفر رئیس جمهوری ایران به نیویورک، با انتشار ویدیویی از مقامات ایران خواستند که وی را آزاد کند.

در این ویدیو پدر امیر که به بیماری سرطان مغز مبتلاست، از مقامات ایران خواهش می‌کند که فرزندش را آزاد کنند.

روزنامه نیویورک تایمز دوشنبه ۳۱ شهریور ماه گزارش داد که، در بیانیه‌ای جداگانه که خانواده حکمتی بصورت متن منتشر کرده‌اند، اظهارات خود امیر از زندان اوین بازتاب یافته که می‌گوید وی از تلاش‌ها و حمایت‌های گسترده در آمریکا و جاهای دیگر برای آزادی‌اش اطلاع دارد و این امر باعث شده‌است که به آزادی خود امیدوار شود.

امیر حکمتی در این متن گفته‌است که این امید کمک می‌کند تا باور کنم که به خانه‌ام در میشیگان، به خانواده و زندگی خود باز خواهم گشت.

امیر حکمتی مردادماه ۱۳۹۰ در حالی که برای دیدار با مادربزرگش به ایران سفر کرده بود به اتهام جاسوسی برای ایالات متحده دستگیر و زندانی شد.

حکم آقای حکمتی که در ابتدا اعدام اعلام شده بود، در دادگاه تجدیدنظری که به شکل مخفیانه در زمستان سال گذشته تشکیل شد به ده سال حبس تغییر پیدا کرد.

نیویورک تایمز از قول خانواده امیر می‌نویسد که در روند دادگاه، امکان وی برای دفاع از خود به شدت محدود بوده‌است، حتی وی از کاهش مجازاتش از اعدام به ۱۰ سال زندان بی اطلاع بوده‌است.

قبلًا خانواده امیر حکمتی به همراه دیگر مقامات بلندپایه، از چندین قانونگذار، جمله رئیس جمهوری و وزیر خارجه آمریکا اظهار کرده‌اند که وی بی گناه بوده و خواستار آزادی این جوان ۳۱ ساله شده بودند.

اکنون با انتشار اخباری پیرامون سفر روز دوشنبه حسن روحانی به نیویورک برای شرکت در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل، دوباره خانواده حکمتی خواسته‌اند که توجه‌ها را به موضوع بازداشت وی بکشانند.

این گزارش از قول فعالان حقوق بشر ایرانی نیز می‌نویسد که آنها بازداشت حکمتی را «آشکارا موضوعی سیاسی» قلمداد می‌کنند و می‌گویند که ایران احتمالا وی را بعنوان ابزار چانه‌زنی در مذاکرات با آمریکا، از جمله تحریم‌های این کشور علیه ایران مورد استفاده قرار دهد.

در نوار ویدیویی که از پی وی منتشر شده‌است، علی حکمتی ۶۳ ساله که از تومور مغزی غیرقابل جراحی رنج می‌برد، می‌گوید که تاکنون چندین حمله داشته‌است.
وی در حالی که تی‌شرتی با متن «امیر را آزاد کن» بر تن دارد، می‌گوید که «حالا مدت زمان زیادی از آخرین باری که تو را دیدم می‌گذرد».

خواهر امیر به این روزنامه گفته‌است که ظاهرا محدودیت‌های سخت از روی برادرش برداشته شده‌است، برای نمونه ماه گذشته وی را از بند زندانیان سیاسی به بندی دیگر در زندان اوین منتقل کرده‌اند که با محدودیت‌های کمتری مواجه است و می‌تواند هر هفته با خانواده تماس بگیرد.

در همین زمینه جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا ۷ شهریورماه از حکومت ایران خواست که شهروندان آمریکایی- ایرانی زندانی را آزاد کرده و برای یافتن رابرت لوینسون شهروند ناپدیده شده آمریکایی همکاری کند.

وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای که منتشر شده، خواستار آزادی میرحکمتی، سعید عابدینی و جیسون رضائیان شد.

XS
SM
MD
LG