لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۵

توضیحات مقام نفتی درباره «احتمال اخلال» عربستان در صنعت نفت ایران


امیرحسین زمانی‌نیا، معاون وزیر نفت ایران
امیرحسین زمانی‌نیا، معاون وزیر نفت ایران

معاون وزیر نفت ایران روز سه‌شنبه، ۲۷ مهر، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، به پرسشی دربارهٔ «برنامه‌های احتمالی عربستان سعودی به منظور ایجاد اختلال در روند جذب سرمایه در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ایران در دوران پسابرجام» پاسخ داد.

امیرحسین زمانی‌نیا در واکنش به این احتمال گفت: «اگر فرض بر این بگیریم که عربستان سعودی به دنبال ایجاد خرابکاری و خلل در روند جذب سرمایه صنعت نفت کشور بوده، باید اعلام کنیم که صنایع نفت و گاز ایران دارای امتیازهای متعددی برای جذب سرمایه‌گذاران است.»

او ابراز اطمینان کرد که «امتیاز و مزیت‌های متعدد در صنایع نفت و گاز ایران هر گونه اختلال در روند جذب سرمایه صنایع نفت و گاز کشور را خنثی خواهد کرد.»

معاون وزیر نفت ایران اضافه کرد که «بر این اساس نگرانی وجود ندارد و مذاکرات در تمامی زمینه‌ها با سرمایه‌گذاران داخلی و بین‌المللی در حال انجام است».

تاکنون خبری در مورد «خرابکاری» یا «اختلال» عربستان سعودی در صنایع نفت و گاز ایران مخابره نشده است، اما خبرگزاری مهر در ادامه گزارش خود، تدارک دیدن برنامه جدید از سوی عربستان برای جذب سرمایه‌گذاران به صنایع پتروشیمی خود را به منزله «اختلال در روند سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایران» دانسته است.

به نوشته این گزارش، به‌ویژه سابک، به عنوان بزرگ‌ترین شرکت دولتی پتروشیمی عربستان سعودی، برنامه‌ای برای اجرای طرح‌های جدید تولید مستقیم فرآورده‌های پتروشیمی از نفت خام دارد که این امر می‌تواند به جذب بیشتر سرمایه خارجی به صنایع پتروشیمی عربستان کمک کند.

خبرگزاری مهر می‌نویسد که این اقدام سابک «به جدیدترین مانع برای ورود سرمایه‌گذاران به صنعت پتروشیمی ایران تبدیل شده است.»

این خبرگزاری در این رابطه پرسشی نیز در مورد «برنامه عربستان سعودی به منظور عرضه بخشی از سهام شرکت‌های آرامکو و سابک در بازار جهانی سرمایه» با امیرحسین زمانی‌نیا ​مطرح کرد.

معاون وزیر نفت ایران​ در پاسخ خود اظهار داشت: «قطعاً تا دو چند ماه آینده خبرهای مهمی در صنعت نفت ایران مخابره خواهد شد و عملاً هرگونه اقدام سایر کشورها برای ممانعت از ورود سرمایه‌گذاران به صنعت نفت، گاز و پتروشیمی ایران نتیجه‌ای به همراه نخواهد داشت.»

آقای زمانی‌نیا با تأکید بر این که «به زودی چندین قرارداد بزرگ سرمایه‌گذاری در صنعت نفت امضا خواهد شد» خاطرنشان کرد: «روند مذاکرات این قراردادها در حال انجام بوده و مشکلی هم وجود ندارد.»

پیش از این، روز ۱۸ مرداد، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور ایران، نیز از «کارشکنی برخی کشورهای منطقه» در تصویب این قراردادهای نفتی ایران سخن گفته بود.

وی در این باره توضیح داده بود: «برخی کشورهای خارجی که با ما میادین مشترک دارند و دوست داشتند که ما در این میادین ظرفیت‌هایمان افزایش پیدا نکند، یک تیپی از آنان در داخل کشور خرج و هزینه می‌کند که مانع قراردادهای ما بشوند، اما قطعاً به زودی قراردادهای نفتی بسته خواهد شد.»

ایران با برخی از کشورهای همسایه از جمله عراق، قطر، کویت، عربستان سعودی و امارات متحده عربی، میدان نفتی یا گازی مشترک دارد.

در سال‌های اخیر، روابط ایران با بیشتر کشورهای سنی‌مذهب حوزه خلیج فارس دچار تنش‌های سیاسی شده که این روند به رقابت‌های منطقه‌ای دامن زده است.

XS
SM
MD
LG