لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۸

هشدار خالد مشعل به اسرائیل نسبت به «تغییر قواعد بازی»


خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس
خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس

خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس می‌گوید، «اگر اسرائیل قواعد بازی را تغییر دهد، فلسطینی‌ها آماده پذیرش این چالش هستند».

به گزارش جروزالم پست، خالد مشعل روز دوشنبه هفتم فروردین، در پیامی که از طریق ویدئو کنفرانس در مراسم یادبود مازن الفقها یکی از سران کشته شده شاخه نظامی حماس در غزه پخش شد، سخن می‌گفت.

مشعل افزود، حماس «نه در حرف و شعار، که در عمل» به «شهادت مجاهد» خود واکنش نشان می‌دهد.

خالد مشعل افزود، «برای ما مهم نیست که اسرائیل پرقدرت تر است؛ اراده و ایمان ما قوی‌تر از زور و اسلحه آنهاست».

رسانه‌های اسرائیل این سخنان مشعل را به آمادگی حماس برای ترور مقامات اسرائیلی تعبیر کرده‌اند.

پیشتر رسانه‌های اسرائیلی و فلسطینی گزارش داده بودند، مازن الفقها، یکی از اعضای بارز یگان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس، شامگاه جمعه چهارم فروردین در برابر خانه خود در غزه ترور شد.

بر اساس این گزارش‌ها، مازن الفقها، با شلیک گلوله یک تیم چهار نفره که مجهز به اسلحه با صداخفه‌کن بودند، در اردوگاه «تل الهوی» در جنوب غزه کشته شد.

سران حماس گفته‌اند، «همه شواهد و نحوه عملکرد در سوءقصد به مازن الفقها نشان می‌دهد که این سو قصد تنها می‌توانسته کار موساد اسرائیل باشد».

مازن الفقها، ۳۸ ساله، در سال ۲۰۰۳ به جرم اعزام بمبگذار انتحاری به اسرائیل که به انفجار یک اتوبوس در شهر صفات و کشته شدن ۹ اسرائیلی منجر شد، در دادگاه اسرائیل به ۹ بار حبس ابد محکوم شد.

اما اسرائیل خود مازن الفقها را در میان ۱۰۴۷ زندانی امنیتی در نوامبر ۲۰۱۱ آزاد کرد تا گیلعاد شالیط سرباز اسیر خود را از حماس تحویل بگیرد.

مازن الفقها که تا قبل از دستگیری زاده و ساکن شهرک طوباس در کرانه باختری بود، با وجود آزادی، از سوی اسرائیل به غزه تبعید شد و فعالیت خود را در شاخه نظامی حماس ادامه داده بود.

ده‌ها هزار فلسطینی عصر شنبه پنجم فروردین همراه با یحیی السنوار رهبر تازه منتخب حماس برای غزه و نیز اسماعیل هنیه، در مراسم تشییع جنازه مازن الفقها شرکت کردند.

رسانه‌های اسرائیل یکشنبه ششم فروردین گزارش داده بود، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این کشور در نشست هفتگی این روز دولتش «هیچ اشاره‌ای به ترور مازن الفقها نکرد».

اما به گزارش رسانه‌های اسرائیل، آویگدور لیبرمن وزیر دفاع اسرائیل گفته است، اسماعیل هنیه باید مراقب خود باشد- هر چند که لیبرمن نیز اشاره مستقیمی به ترور الفقها نکرده است.

هشدار لیبرمن در پی بحران امنیتی جدید میان اسرائیل و حماس مطرح شده بود.

اسرائیل نسبت به عواقب حفر تونل برای فعالیت‌های تروریستی و شلیک راکت از غزه به اسرائیل، به سران حماس هشدار داده است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، لیبرمن به تازگی به دولت و نهادهای امنیتی و ارتش پیشنهاد کرد سیاست هدف قرار دادن سران حماس را از سر بگیرند.

اسرائیل متهم است، تا دهه گذشته شمار زیادی از سران حماس را ترور می‌کرده است.

مهم‌ترین سران حماس که در ترورهای منتسب به اسرائیل کشته شدند، شیخ احمد یاسین و عزالدین الرنتیسی بودند که مارس و آوریل ۲۰۰۴ در اوج خشونت‌های انتفاضه دوم، در پی کشته شدن صدها اسرائیلی در بمب‌گذاری‌های انتحاریون حماس، ترور شدند.

با وجود این، اسرائیل تأیید می‌کند که محمد ضیف فرمانده شاخه نظامی حماس، علی‌رغم سوءقصدهای زیادی که به جانش شده، هنوز زنده است و از مخفیگاه فعالیت‌های خود را دنبال می‌کند.

در تحولات داخلی حماس به تازگی یحیی السنوار، یکی از زندانیان مشهور امنیتی پیشین در زندان اسرائیل، به جای اسماعیل هنیه به رهبری حماس در نوار غزه انتخاب شده است.

اسماعیل هنیه خود را برای به‌دست گرفتن رهبری کلی حماس به جای خالد مشعل آماده می‌کند؛ ریاست مشعل بزودی به پایان می‌رسد و او گفته دیگر نامزد رهبری حماس نیست.

حکومت خودگردان فلسطینی به ریاست محمود عباس از تابستان ۲۰۰۷ کنترل نوار غزه را از دست داده و حماس با قطع شراکت خود با جنبش فتح، به تنهایی حکومت غزه را اداره کرده است.

جروزالم پست سه‌شنبه هشتم فروردین گزارش داده است که ارتش اسرائیل در روزهای گذشته شماری از فعالان حماس در کرانه باختری را نیز دستگیر کرده است.

سازمان امنیت داخلی اسرائیل نیز هفته گذشته از بازداشت شماری از فعالان حماس که برخی از آنها اعضای مجلس فلسطینی بوده‌اند، خبر داده بود.

XS
SM
MD
LG