لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۶

واکنش تند تشکیلات خودگردان فلسطینی و فتح به سخنان مشاور ظریف


تشکیلات خودگردان فلسطینی و جنبش فتح از جمهوری اسلامی ایران خواستند از آنچه دخالت در امور فلسطینی‌ها و دنیای عرب خواندند، دست بردارد.

به گزارش خبرگزاری فلسطینی وفا، نبیل ابو رُدینه سخنگوی ریاست تشکیلات خودگردان یکشنبه دهم اردیبهشت گفت، رژیم حاکم بر ایران که خود عامل انشقاق و دودستگی در میان فلسطینی‌ها است، حق ندارد به فلسطینی‌ها پند و اندرز بدهد.

سخنان این مقام ارشد فلسطینی واکنش تشکیلات خودگردانی به اظهارات اخیر حسین شیخ‌الاسلام، مشاور وزیر امور خارجه ایران بود.

وب‌سایت خبری فلسطینی الرساله.نت یکشنبه دهم اردیبهشت مصاحبه‌ای با حسین شیخ الاسلام منتشر کرد، که وی در آن گفت تشکیلات خودگردان «به نیابت» از اسرائیل علیه ساکنان غزه اعلان جنگ داده است.

شیخ الاسلام به این وب‌سایت وابسته به جنبش حماس در غزه گفته بود، عملکرد شخص محمود عباس و تشکیلات خودگردان در زیر فشار گذاشتن غزه «نهادن شمشیر بر سر فرزندان ملت فلسطین» و رفتاری «ناپذیرفتنی» است.

مشاور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، همچنین در گفت‌وگو با الرساله.نت ادعا کرده بود که محمود عباس عملاً به پیشبرد طرح‌های اسرائیلی‌ها کمک می‌کند.

انتقادهای مشاور وزیر خارجه ایران از محمود عباس در حالی بیان شده که رئیس تشکیلات خودگردان در آستانه سفر به آمریکا برای انجام نخستین دیدار با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا قرار دارد.

آقای عباس که پیش از حضور در کاخ سفید، شنبه نهم اردیبهشت در قاهره با رئیس جمهوری مصر و یکشنبه دهم اردیبهشت در امان با پادشاه اردن رایزنی کرد، گفته است از اقدامات دولت ترامپ برای صلح فلسطینیان و اسرائیل استقبال می‌کند.

اما حسین شیخ الاسلام عملکرد محمود عباس را کمک به «پروژه صهیونیستی» نامیده بود.

اشاره آقای شیخ الاسلام از جمله ظاهراً به این امر نیز بوده است که حکومت فلسطینی پرداخت هزینه برق غزه را قطع کرده و نیز بودجه ادارات غزه را کاهش داده است.

اما نبیل ابو ردینه در واکنش گفته است که ایران که خود توافق سازش اتمی را امضا کرده، حق ندارد در امور فلسطینی‌ها دخالت کرده و رئیس جنبش فتح را هدف توهین قرار دهد.

آقای ابو ردینه یادآور شده است که فتح جنبشی دیرپا در مبارزه «در کنار امت عربی» است.

سخنگوی تشکیلات خودگردان این را نیز گفته است که فلسطینیان با چالش‌های بزرگی روبرو هستند و «ایران به جای اینکه به استقلال کشور فلسطین کمک کند، به توانمندی‌های کنونی فلسطینیان لطمه می‌زند».

نبیل ابو ردینه ایران را عامل لطمه به منافع «امت عرب» و «تغذیه جنگ‌ها در دنیای عربی» لقب داد.

به گفته این مقام ارشد فلسطینی، زبانی که ایران با آن سخن می‌گوید، «جز در راستای منافع اسرائیل و دشمنان امت عرب نیست».

افزون بر سخنگوی محمود عباس، جنبش فتح نیز در بیانیه مشابهی، اظهارات حسین شیخ الاسلام را مورد انتقاد قرار داد.

ایران هنوز به این سخنان مقام ارشد فلسطینی و بیانیه انتقادی جنبش فتح واکنش نشان نداده است.

مناسبات تشکیلات فلسطینی با ایران در دولت محمود احمدی‌نژاد به اوج تیرگی رسیده بود اما به تازگی، حکومت خودگردان دوباره بیشتر به اظهارنظرهای مقامات ایران در مورد فلسطینی‌ها پاسخ می‌دهد.

ایران سال‌ها با انتقاد سخت از تشکیلات خودگردان و جنبش فتح، جنبش اسلامگرای حماس را نماینده فلسطینی‌ها می‌دانست.

اما از زمانی که حماس حاضر نشد در راستای هدف‌های ایران در سوریه به دفاع از حکومت بشار اسد اقدام کند، مناسبات ایران با حماس نیز به‌شدت سرد شده است.

XS
SM
MD
LG