لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۳

مصاحبه‌ای قدیمی با برنی سندرز و مخالفت‌های او با اسرائیل


سناتور برنی سندرز یکی از دو نامزد برتر حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا
سناتور برنی سندرز یکی از دو نامزد برتر حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا

روزنامه اسرائیلی هاآرتص یک‌شنبه هجدهم بهمن مصاحبه‌ای را بازنشر کرده که در سال ۱۹۹۰ میلادی با برنی سندرز انجام داده بود؛ این مصاحبه ثابت می‌کند که این سوسیالیست پیر از دیرباز سودای عدالت داشته و به طرزی پیگیرانه نظرات خود را علیه سرمایه‌داری و اوضاع آمریکا و جهان مورد تأکید قرار داده‌است.

سناتور برنی سندرز یکی از دو نامزد برتر حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا است.

مصاحبه‌ای که هاآرتص آن را بعد از ۲۶ سال بازنشر کرده، در زمانی صورت گرفته که برنی سندرز تازه دوران هشت ساله شهرداری برلینگتون در ایالت ورمونت را به پایان برده و برای عضویت در کنگره تلاش می‌کرده‌است.

در این مصاحبه، برنی سندرز که یهودی‌زاده اما شخصاً سکولار و به‌شدت غیرمذهبی و مخالف سیاست‌های اسرائیل بوده، به هاآرتص گفته‌است: «آمریکا باید اسرائیل را زیر منگنه فشار بگذارد تا حقوق فلسطینی‌ها را رعایت کند.»

در زمان آن گفت‌وگو، «انتفاضه اول» فلسطینی‌ها که از سال ۱۹۸۷ آغاز شده بود، علیه اسرائیل همچنان در جریان بود و سه سال بعد از آن نیز ادامه یافت.

سندرز در این کارزار گفته‌است، اینکه از والدینی یهودی زاده شده باعث نمی‌شود که حامی اسرائیل باشد؛ «حمایت از عدالت و انسانیت» دین اوست.

در مصاحبه سال ۱۹۹۰، برنی سندرز همچنین گفته بود «از مداخلات اسرائیل در قاره آمریکا شرمگین است».

هاآرتص یادآور شده که اشاره آقای سندرز به فروش کلان اسلحه از سوی اسرائیل به کشورهای متعددی در آمریکای مرکزی و لاتین بوده‌است.

سندرز با اشاره به آن معاملات نظامی به هاآرتص گفته بود، «نمی‌داند که چرا اسرائیل باید مزدور آمریکا باشد؟».

مصاحبه ۲۶ سال پیش، که هاآرتص حال آن را بازنشر کرده، در آمریکا توجه زیادی برانگیخته و واشینگتن پست و نیویورک تایمز نیز به آن اشاره کردند تا رأی‌دهندگان آمریکایی بهتر این نامزد سوسیالیست کشور خود را بشناسند.

روزنامه هاآرتص یکشنبه هجدهم بهمن نوشته‌است که سکولار بودن برنی سندرز موجب جذب میلیون‌ها جوان آمریکایی به او شده‌است.

یک سوم از آمریکایی‌هایی که بعد از سال ۱۹۸۰ زاده شده‌اند، غیر مذهبی هستند و خود را سکولار و بیگانه با دین و مذهب توصیف می‌کنند.

این در حالی است که اکثر نامزدهای حزب جمهوری‌خواه دیدگاه‌های به‌شدت محافظه‌کارانه مذهبی دارند.

سناتور تد کروز ۴۵ ساله، زاده شده در خاک کانادا از پدری کوبایی‌تبار و مادری ایرلندی، قشری‌ترین دیدگاه مسیحیت محافظه‌کار را نمایندگی می‌کند.

برخی از دیدگاه‌های سناتور کروز در مخالفت با سقط جنین و ازدواج همجنس‌گرایان موجب انتقاد برخی از هم‌حزبی‌های او نیز شده و این نگرانی را در میان لیبرال‌های اعطاءکننده کمک مالی به کارزار کروز ایجاد کرده که اگر او نامزد نهایی جمهوری‌خواهان شود، مورد اقبال کشوری قرار نگیرد.

سناتور کروز تابستان گذشته گفت: «ازدواج همجنس‌گرایان یکی از بزرگ‌ترین تهدیدها برای دموکراسی ما در دوران جدید است».

در این میان، سناتور برنی سندرز ظاهراً به آسودگی انتخابات داخلی دموکرات‌ها را در روز سه‌شنبه بیستم بهمن در ایالت نیوهمپشایر خواهد برد؛ در انتخابات ایالت آیووا در سه‌شنبه گذشته او با حدود دو دهم درصد از کلینتون عقب مانده بود.

اما تازه‌ترین نظرسنجی‌ها می‌گوید که در سطح کشوری، درصد بیشتری از آمریکایی‌های صاحب حق رأی، هیلاری کلینتون را شخصیتی قابل اعتماد نمی‌دانند؛ برخی نظرسنجی‌ها این خصوصیت منفی در او را تا هشتاد درصد نیز ذکر کرده‌اند.

خانم کلینتون در آخرین مناظره در کنار رقیب خود اذعان کرد که بسیاری از جوانان و زنان آمریکایی جذب سناتور سندرز شده‌اند.

۸۴ درصد از جوانان آمریکایی زیر ۲۹ سال به صف اردوگاه حامیان سندرز پیوسته‌اند؛ امری که شگفتی شدید سایر نامزدها را در پی آورده‌است.

سناتور سندرز ۷۴ ساله، در این کارزار سخت، تنها دیدگاه‌های خود را بیان می‌کند و برخلاف نامزدهای دیگر به حمله به سایر رقبا نمی‌پردازد؛ امری که رقیبان را شرمنده کرده‌است.

در این میان، ویدیو کلیپی که هواداران برنی سندرز این روزها در فضای مجازی برای یکدیگر می‌فرستند، فشرده‌ای از سخنرانی‌های او را در فاصله سال‌های ۱۹۸۰ تا به حال نشان می‌دهد که با پشتکاری خستگی‌ناپذیر، فقر گسترده بخشی از ساکنان آمریکا را به تصویر می‌کشد.

این ویدیو نشان می‌دهد که آقای سندرز پیگیرانه و در طول سال‌ها، نه تنها سرمایه‌داری آمریکایی را محکوم کرده بلکه پیوسته راهکارهایی را نیز در راستای گسترش عدالت میان آحاد جامعه ارائه کرده‌است.

او در این سخنرانی‌ها تکرار کرده که بی‌خانمان‌های بسیاری در خیابان‌ها می‌خوابند؛ میلیون‌ها کودک از غذای کافی محروم هستند؛ آموزش و بهداشت برای همگان نیست؛ خانواده‌های بسیاری بیکارند که باعث و بانی معضلات دیگری شده اما سرمایه‌داران آمریکایی حریصانه می‌خواهند به میلیون‌ها و میلیاردها دلار خود بیفزایند.

برنی سندرز تأکید دارد که قریب به اتفاق نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا در این دوره و تمامی دوره‌های پیشین مدافع سرمایه‌داری بوده‌اند و به این سیستم بیمار بدهکارند زیرا از آن میلیون‌ها دلار برای کارزار خود پول می‌گیرند.

آقای سندرز در آخرین مناظره وابستگی شدید هم‌حزبی خود هیلاری کلینتون و تمامی نامزدهای جمهوری‌خواه را به سرمایه‌داران مورد انتقاد شدید قرار داد و به رأی‌دهندگان گفت: «آنها به فکر شما مردم فقیر یا طبقه متوسط نیستند.»

XS
SM
MD
LG