لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۹

ادامه وخامت آلودگی هوا در تهران؛ وضعیت هشدار در مشهد، تبریز و کرج


آلودگی هوای تهران
آلودگی هوای تهران

در حالی که بنا بر گزارش‌ها، شدت آلودگی هوا در روزهای اخیر در تهران ۴۰۵ نفر را راهی بیمارستان کرده است، گزارش‌های دیگر حاکی است که وضعیت آلودگی هوا در مشهد و تبریز نیز در وضعیت هشدار قرار گرفته و این وضعیت در کرج از مرز هشدار گذشته است.

روزنامه اعتماد در مورد وضعیت آلودگی هوا در روز یکشنبه پنجم دی در تهران نوشت که میانگین شاخص آلودگی هوای تهران خط قرمز را رد کرده و به عدد ۱۵۴ رسیده است؛ عددی که در آن، هوا برای همه گروه‌ها ناسالم اعلام شد و مدارس ابتدایی و پیش‌دبستانی شهر را تعطیل کرد.

این روزنامه می‌افزاید که پایداری هوا از آخر هفته گذشته شروع شد و تا یکشنبه ادامه داشت و آلوده‌ترین مناطق تهران ایستگاه تربیت مدرس منطقه ۶ و شادآباد (در نزدیکی یافت‌آباد) در منطقه ۱۸ گزارش شده است.

بنا بر این گزارش، محمد رستگاری، معاون پایش و نظارت حفاظت محیط زیست استان تهران، با ذکر این‌که «بارش شنبه شب تهران در بهبود کیفیت هوای روزهای آینده تأثیر می‌گذارد»، گفته است که «نیازی به تشکیل جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران نیست.»

پیرحسین کولیوند، رئیس اورژانس ایران نیز گفته است که در دو روز گذشته، تماس‌های گرفته شده با اورژانس هم به دلیل آلودگی هوا بیشتر از گذشته شده است.

وی روز یکشنبه به خبرگزاری فارس گفت که «طی سه روز گذشته بیش از ۱۴۷۷ تماس تلفنی با اورژانس به دلیل مشکلات قلبی و تنفسی گرفته شده و ۴۰۵ بیمار تنفسی نیز به بیمارستان منتقل شده‌اند.»

به گفته او، اورژانس تهران برای کمک به شهروندان بیمار بر اثر آلودگی هوا، ۶ دستگاه آمبولانس در میدان‌های شهر، و ۳۰ دستگاه موتور آمبولانس در نقاط پرتردد و پرازدحام تهران مستقر کرده است.

خبرگزاری ایسنا روز دوشنبه نوشت که عبدالله موحد، دارنده شش مدال طلای المپیک و جهان که به تازگی برای دیدار از خویشاوندان از آمریکا وارد ایران شده است به دلیل آلودگی هوا به بیمارستان مراجعه کرده و پس از بستری شدن چند ساعته مرخص شده است.

طبق آمار رسمی تهران در ۹ ماه نخست سال جاری تنها ۱۵ روز هوای پاک داشته، ۲۰۸ روز هوای سالم، ۴۸ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۵ روز ناسالم برای همه افراد.

اواخر آبان ماه امسال یکی از اعضای شورای شهر تهران گفته بود که از ابتدای آن ماه تا روز بیست و سوم، ۴۱۲ شهروند تهرانی به خاطر آلودگی هوا فوت کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، قاضی ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، روز یکشنبه دربارهٔ آخرین وضعیت پرونده آلودگی هوا در حاشیه یک نشست به خبرنگاران گفت که «تاکنون سه گزارش برای روسای قوا فرستاده است.»

وی افزود که «اخیراً هم گزارشی تهیه کردیم و در خصوص همه افرادی که در این رابطه دخیل هستند و وظیفه قانونی خود را انجام ندادند اقداماتی کردیم که انشاءالله به مراجع ذیربط ارجاع می‌شود، تا حکم قطعی نشود امکان اعلام اسامی مقصرین وجود ندارد، ولی ما قطعاً به صورت جدی پیگیری خواهیم کرد.»

وضعیت آلودگی هوا در کرج، مشهد و تبریز

گزارش‌ها از کرج نیز حاکی است که از روز شنبه شاخص آلودگی هوای کرج با قرار گرفتن روی عدد ۱۵۹ از مرز هشدار گذشته و در حال حاضر کیفیت هوای این شهرستان برای همه گروه‌ها ناسالم است.

خبرگزاری ایرنا نیز از قول مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گزارش می‌دهد که «کیفیت هوای کلان‌شهر مشهد صبح ششم دی ماه برای دومین روز متوالی آلوده و در وضعیت هشدار قرار دارد.»

حمید صالحی روز دوشنبه دربارهٔ وضعیت هوا در مشهد گفت: «با توجه به این وضعیت، بیماران قلبی و تنفسی، کودکان، زنان باردار و سایر گروه‌های آسیب‌پذیر تا حد امکان از منزل خارج نشوند یا از حضور در مناطق پررفت‌وآمد و هسته مرکزی شهر و مناطق آلوده خودداری کرده و عموم مردم نیز از فعالیت‌های ورزشی در فضای باز بپرهیزند.»

روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در کلان‌شهر سه و نیم میلیون نفری مشهد رفت و آمد دارند.

از سوی دیگر خبرگزاری ایرنا گزارش می‌دهد که اداره آموزش و پرورش آذربایجان شرقی به علت تداوم آلودگی هوا، مدارس تمامی مقاطع تحصیلی مناطق شهری و روستایی نواحی پنجگانه تبریز را برای روز دوشنبه در نوبت صبح و بعداز ظهر تعطیل اعلام کرده است.

بنا بر این گزارش، شاخص آلودگی هوای کلان‌شهر تبریز در روز یک‌شنبه با وجود بارش برف به ۱۷۰ پی‌اس‌آی رسید و در وضعیت ناسالم و هشدار برای تمامی گروه‌های سنی قرار داشت.

هزینه‌های آلودگی هوا، «سه یا چهار برابر بودجه عمرانی یک سال دولت»

خبرگزاری ایرنا روز یکشنبه نوشت که جان باختن سالانه پنج هزار نفر بر اثر در معرض هوای آلوده قرار گرفتن، یکی از مهم‌ترین هزینه‌هایی است که بر زندگی افراد می‌گذارد. هزینه‌های سلامت افراد نیز جدا از این عدد محاسبه شده است؛ هزینه‌هایی که برای رفع مشکلات قلبی، تنفسی برای افراد حادث می‌شود.

این خبرگزاری می‌افزاید که اگر همه این هزینه‌ها را بخواهیم مادی حساب کنیم، بر اساس گزارش بانک جهانی، هزینه آلودگی هوا در ایران سالانه ۲/۳ درصد تولید ناخالص داخلی اعلام شده است.

محمدرضا تابش، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با اعلام این عدد گفته است: «بنا بر مستندات آماری تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۱۳، ۹۹۷ میلیارد دلار بوده، لذا با قیمت فعلی دلار سالانه ۸۰ هزار میلیارد تومان هزینه آلودگی هوا است که به کشور تحمیل می‌شود.»

به گفته او با این مبلغ می‌توان ۲۰ هزار واگن مترو خریداری کرد یا ۹۰۰ بوستان ۶۰ هکتاری، ۱۴۰ نیروگاه و ۶۰ ورزشگاه ۵۰ هزار نفری احداث کرد. این مبلغ در واقع سه یا چهار برابر بودجه عمرانی یک سال دولت است.

XS
SM
MD
LG