لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۸

بازار جهانی بورس به پایین‌ترین سطح خود در دو سال اخیر رسید


پس از افتی دیگر در بهای نفت خام، بازار جهانی بورس روز چهارشنبه سی‌ام دی‌ماه سقوطی شدید را تجربه کرده و به پایین‌ترین سطح خود در دو سال اخیر رسید.

ناظران اقتصادی، ادامه نگرانی‌ها نسبت به وضعیت اقتصاد جهان و ادامه افت قیمت نفت خام را از دلایل اصلی سقوط بازارهای بورس ذکر می‌کنند.

کاهش رشد اقتصادی چین و افزایش نرخ بهره در آمریکا از عوامل نگران‌کننده برای چشم‌انداز اقتصاد جهانی هستند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هم‌اینک بهای نفت خام در بازار نیویورک با کاهشی هفت درصدی به زیر ۲۷ دلار در هر بشکه رسیده‌است که چنین سطحی از قیمت، در ۱۲ سال اخیر بی‌سابقه است.

به نوشته این خبرگزاری، تحت تأثیر این عوامل، شاخص سهام در بازار بورس لندن روز چهارشنبه ۳٫۵ درصد و شاخص سهام در وال‌استریت ۲٫۵ درصد از ارزش خود را از دست داد.

در این میان، شاخص سهام داو جونز ۴۰۰ واحد افت کرده و شاخص سهام شرکت نفتی «رویال داچ شل» نیز در بازار بورس لندن طی روز چهارشنبه کاهشی ۷٫۳ درصدی به خود دید.

شاخص‌های اصلی در بازارهای اصلی آسیا نیز افتی بیش از ۳ درصد داشتند و از بازارهای بورس اروپایی و روسیه نیز وضعیت بهتری گزارش نمی‌شود.

خبرگزاری ایسنا روز چهارشنبه نوشت: «بورس اوراق بهادار تهران که در روز گذشته با افزایش شدید تقاضا در برخی سهم‌ها مواجه شده و با رفتار هیجانی سهام‌داران رشد بیش از ۹۰۰ واحدی را تجربه کرده بود، در معاملات آخرین روز هفته اندکی آرام گفت و رفتار معقول‌تری از خود نشان داد.»

از سوی دیگر گزارش می‌شود که بازار ارز نیز از تأثیرات افت قیمت‌ها در امان نمانده و در حال حاضر کاهش ارزش روبل نسبت به دلار به «نقطه‌ای تاریخی» رسیده‌است.

در این بین اما، گزارش می‌شود که در روزهای اخیر انتقال پول از بازار بورس به سرمایه‌گذاری‌های «امن‌تر» باعث رونق بازار طلا و هم‌چنین اوراق قرضه ایالات متحده شده‌است.

XS
SM
MD
LG