لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۷

مقابله بی‌ثمر جمهوری اسلامی با اینترنت و ماهواره


با از سرگیری اعتراضات خیابانی جنبش سبز در ایران، بخشی از تلاش‌های مقام‌های جمهوری اسلامی در سرکوب این نارضایتی‌ها شامل کوشش در ایجاد اختلال‌هایی هرچند کوچک برای رسانه‌هایی می‌شود که از این اعتراض‌ها برای مردم ایران گزارش تهیه می‌کنند.

در همین راستا، علی سعیدی شاهرودی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، روز سوم اسفند، گروهی موسوم به «ارتش سایبری ایران» را مسئول هک شدن صفحه‌ای از وب‌سایت فارسی‌زبان «صدای آمریکا» اعلام کرد.

در خبری که در این مورد در خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، منتشر شد وی خبر داد که در این رخنه اینترنتی «علاوه بر یکی از دامنه‌های وب‌سایت فارسی صدای آمریکا، وب‌سایت‌های زبان‌های دیگر این سازمان از جمله آذری، دری، پشتو و اردو نیز هدف قرار گرفته‌اند».

خبرگزاری فارس نیز در خبری اقدام اخیر ارتش سایبری ایران، هک صفحه «صدای آمریکا» را «در پاسخ به دروغ‌پردازی‌های رسانه‌های حامی جریان فتنه» عنوان کرد.

در همین حال، سیستم پیامگیر تلفنی رادیوفردا نیز که به دریافت پیام‌های مخاطبان بخش فارسی رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی اختصاص دارد، بعدازظهر یکشنبه توسط یک سیستم رایانه‌ای ناشناس دچار اختلال شد.

اختلال در پیامگیر رادیوفردا همزمان با تماس‌های پرشمار شنوندگان و اظهار نظر آنها درباره تحولات مصر و همچنین درخواست اصلاح‌طلبان برای مجوز راهپیمایی در ۲۵ بهمن‌ماه به وجود آمده بود.

«هیئت مدیره رسانه‌ها» (بی‌بی‌جی) که رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی و «صدای آمریکا» از زیرمجموعه‌های آن هستند روز پنج‌شنبه در واکنش به این خبرها بیانیه‌ای منتشر کرد.

در این بیانیه آمده است: «با ظهور اعتراضات مردمی در سراسر خاورمیانه و اوج گرفتن تعداد مخاطبان رسانه‌های بین‌المللی ایالات متحده، تلاش‌ها برای ایجاد اختلال در این شبکه‌ها نیز افزایش یافته‌ است.»

والتر آیزاکسون، رئیس «هیئت مدیره رسانه‌ها» در این باره اظهار داشت: «رسانه‌های ما در صف اول گزارش رویدادهای پرتلاطمی هستند که مشابه آن از سال ۱۹۸۹ به این‌سو دیگر دیده نشده‌ بود. این که رسانه‌های ما در معرض حملات هکری و پارازیتی قرار می‌گیرند گواهی است بر نقش حیاتی این رسانه‌ها.»

فناوری هم‌اینک دارد به مروز تلاش‌هایی را که برای خفه کردن جریان آزاد و بی‌طرفانه اطلاعات به داخل ایران انجام می‌شود، بی‌ثمر می‌کند.

دانا پرینو، از اعضای بی‌بی‌جی
در بیانیه بی‌بی‌جی همچنین آمده است: «خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس نیز در خبری مورخ ۲۲ فوریه، ارتش سایبری ایران را مسئول این کار اعلام کرد و توضیح داد که این حمله در جواب گزارش کردن رویدادهای ایران توسط صدای آمریکا انجام شده‌ است. این حمله بر روی سیستم‌های داخلی و سِرورها تأثیری نداشت و هیچ‌گونه اطلاعات نیز حذف نشده و در مخاطره قرار نگرفته ‌است.»

دانا پرینو، یکی از اعضای بی‌بی‌جی، در این ارتباط می‌گوید: «فناوری هم‌اینک دارد به مرور تلاش‌هایی را که برای خفه کردن جریان آزاد و بی‌طرفانه اطلاعات به داخل ایران انجام می‌شود، بی‌ثمر می‌کند. صدای آمریکا و رادیو اروپای آزاد قویاً به کار خود متعهد هستند تا بتوانند اخبار را در لحظه وقوع از راه‌های مختلف به دست هر یک از ایرانیان برسانند تا آنها بتوانند به رسانه‌های آزاد دسترسی داشته ‌باشند و از گزارش روزنامه‌نگاران ما برخوردار شوند.»

بیانیه «هیئت مدیره رسانه‌ها» در ادامه می‌‌گوید: «از سیزدهم فوریه گه‌گاه اختلالاتی در سیگنال‌های بخش فارسی صدای آمریکا و هم‌چنین سیگنال‌های رادیوفردا که برای مخاطبان ایرانی برنامه دارند مشاهده شده ‌است.

از بامداد ۲۱ فوریه نیز اختلالاتی مداوم در یکی از کانال‌های ماهواره‌ای که حامل امواج بخش خبر فارسی صدای آمریکاست دیده شده‌ است. بخش فارسی صدای آمریکا از طریق سه مسیر ماهواره‌ای دیگر و هم‌چنین به صورت آن‌لاین پخش می‌شود و شامل برنامه تلویزیونی طنز «پارازیت» است که میلیون‌ها هوادار از طریق فیس‌بوک و یوتیوب با استفاده از فیلترشکن به تماشای آن می‌پردازند.

از سوی دیگر، آمار بازدیدها از وب‌سایت رادیوفردا طی دو هفته گذشته حدود ۵۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.»
XS
SM
MD
LG