لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۹

وکیل آمریکایی: تلاش ناکام دولت اوباما در آخرین لحظه برای آزادی ‌نمازی‌ها


وزیران امور خارجه ایران و آمریکا در مذاکرات هسته‌ای. هافینگتون پست به هویت مقامات دخیل در مذاکرات محرمانه برای نمازی‌ها اشاره نکرده است.
وزیران امور خارجه ایران و آمریکا در مذاکرات هسته‌ای. هافینگتون پست به هویت مقامات دخیل در مذاکرات محرمانه برای نمازی‌ها اشاره نکرده است.

به گفته وکیل مدافع آمریکایی سیامک و باقر نمازی که ماه‌هاست در ایران زندانی‌اند، دولت باراک اوباما در هفته‌های پایانی کار خود در قالب «مذاکراتی محرمانه» تلاش کرد تا زمینه آزادی این ایرانی‌ـ‌آمریکایی‌ها را فراهم کند، اما موفق نشد.

جرد جنسر، نماینده سیامک و باقر نمازی، برای نخستین بار در این باره با وب‌سایت هافینگتون پست حرف زده و گفت که مذاکرات مخفیانه میان ایران و آمریکا در میانه آخرین ماه سال ۲۰۱۶ میلادی آغاز شده و چند روز پیش از شروع ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا بی‌نتیجه پایان یافت.

در این گزارش از آقای جنسر به عنوان فردی یاد شده که در این فرایند به طور مکرر با مقام‌های آمریکایی دخیل در مذاکرات ارتباط داشته است.

این وکیل مدافع به نقل از یک مقام آمریکایی گفته است که مقامات ایرانی دخیل در مذاکرات محرمانه در مذاکره «جدی نبودند».

آن طور که در گزارش مربوطه آمده است، ایرانیان دخیل در مذاکرات «خواسته‌هایی غیر قابل برآورده شدن» داشتند و همین باعث ناکامی مذاکرات شده است.

جز سیامک و باقر نمازی، پدر و پسر زندانی در ایران با تابعیت مشترک ایرانی و آمریکایی، حداقل دو آمریکایی ایرانی‌تبار دیگر به نام‌های رضا (رابین) شاهینی و کارن وفاداری نیز در ایران زندانی‌اند.

آفرین نیاسری و نزار ذکا هم دو فرد دیگری هستند که تابعیت آمریکا را ندارند، اما اقامت دائم این کشور را دارند و در ایران زندانی‌اند.

به گفته جرد جنسر، بابک نمازی، برادر سیامک نمازی، هفته گذشته از دبی به آمریکا آمد و با مقام‌های دولت دونالد ترامپ درباره وضعیت پدر و برادرش صحبت کرد.

در این گفت‌وگوها «مباحثی کاملا درست» مطرح شد، اما آقای جنسر اضافه می‌کند که به نظر می‌آید دولت جدید آمریکا به دنبال اتخاذ سیاستی جامع‌تر درباره ایران است.

هافینگتون پست گزارش داد که یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا حاضر نشده به دلایل مرتبط با حریم خصوصی، درباره این گزارش‌ها اظهار نظر کند.

این سخنگو در عین حال گفته است: «امنیت شهروندان آمریکایی اولویت اصلی است و ما تمام اقدامات مناسب برای آزادی آنها را که در خارج از آمریکا ناعادلانه زندانی هستند، انجام می‌دهیم.»

این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرد: «ما خواستار آزادی فوری تمام شهروندان آمریکایی هستیم که در ایران ناعادلانه زندانی شده‌اند تا آنها بتوانند به نزد خانواده‌شان بازگردند.»

خبرگزاری قوه قضائیه ایران در مهرماه سال جاری گزارش داد که محمدباقر و سیامک نمازی از سوی دادگاه انقلاب هر یک به ده سال حبس محکوم شده‌اند. دادستان تهران نیز با تایید این گزارش، از صدور احکام ده سال زندان برای سه ایرانی دیگر با تابعیت دوگانه خبر داد.

این گزارش اتهام این پدر و پسر را «همکاری با دولت متخاصم یعنی آمریکا» اعلام کرد.

رضا (رابین) شاهینی هم به ۱۸ سال زندان محکوم شده است.

ایران در دی‌ماه ۱۳۹۴ چهار زندانی ایرانی - آمریکایی را آزاد کرد و همزمان، رسانه‌های دولتی ایران از قول «یک منبع آگاه» خبر دادند که آمریکا نیز هفت ایرانی زندانی در این کشور را آزاد کرده است.

کمی بعد گزارش شد که دولت باراک اوباما همزمان با این مبادله زندانی، یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بابت اصل و سود قرارداد معلق‌شده خرید تسلیحات در پی انقلاب اسلامی، به ایران پرداخت.

XS
SM
MD
LG