لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۸

نمایش «لانتوری» در برلیناله؛ سختی تماشای اسیدپاشی


شامگاه یکشنبه ۲۵ بهمن(۱۴ فوریه)، نخستین فیلم از میان آثار ساخته فیلمسازان ایرانی حاضر در شصت و ششمین دوره جشنواره فیلم برلین، در بخش پانورامای این جشنواره به نمایش درآمد. «لانتوری» فیلمی که در در تهران نمایش‌های پراستقبالی را در جشنواره فیلم فجر پشت سر گذاشته است، در برلین نیز نمایش پرتماشاگری داشت و سالن بزرگ نمایش دهنده‌اش مملو از تماشاچی بود.

رضا درمیشیان پیشتر با فیلم «عصبانی نیستم» در جشنواره برلین حاضر بود. فیلمی که باوجود حضورهای بین‌المللی متعدد به دلیل مضمون حساسیت برانگیزش درباره دانشجویان ستاره دار تاکنون فرصت اکران عمومی در ایران را بدست نیاورده است. «لانتوری» نیز در ادامه ساخته‌های پیشین سازنده‌اش در روایت داستانی عاشقانه بر بستر معضلی اجتماعی محسوب می‌شود. اسیدپاشی محور اصلی داستان «لانتوری» است و در این راه فیلمساز با انتخاب فرمی گزارش گونه، نظرات نمایندگانی از بخش‌های مختلف جامعه را ضمن روایت داستانش نسبت به این اتفاق ارائه کرده است. نظراتی که آشکارا بخش‌های مختلفی از اجتماع مانند طبقات محروم، وکلا، روشنفکران یا حتی گروهی که به‌نام «دلواپسان» در ایران شناخته می‌شوند را نمایندگی می‌کنند و بازتاب دهنده قضاوت‌های بعضا متناقض جامعه ایران نسبت به تحولات روز هستند.

نمایی از فیلم «لانتوری»
نمایی از فیلم «لانتوری»

فیلم شروع با تاخیری در روایت داستانش دارد اما به تدریج اوج می‌گیرد و در انتها با اجرای اثرگذار سکانس قصاص، تبدیل به تجربه تازه‌ سینمای ایران (در تکمیل نمونه‌هایی چون شهر زیبا و من مادر هستم) در به چالش کشیدن این حکم می‌شود.

اجرای پرتاکید فیلمساز بر یک موضوع ناراحت کننده و انتخاب ساختاری غیرخطی و نامتعارف باعث شده تا تماشای «لانتوری» برای برخی بینندگانش آسان نباشد. اتفاقی که در نمایش فیلم در برلین با خروج برخی از تماشاگران آن از سالن قابل مشاهده بود.

رضا درمیشیان در بخش پرسش و پاسخ پس از فیلم گفت که مضامین فیلم‌هایش را از اتفاقات اجتماع می‌گیرد و نمی‌تواند بدون واکنش به آنها باشد. با این همه او تاکید داشت که بیش از این موارد، اثری عاشقانه ساخته است.

به غیر از کارگردان، سه بازیگر اصلی فیلم (مریم پالیزبان، نوید محمدزاده و باران کوثری) همراه تدوین‌گر (هایده صفی‌یاری) و صداگذار (محمدرضا دلپاک) در اکران فیلم در جشنواره برلین حضور داشتند.

پس از فیلم لانتوری، روز دوشنبه فیلم «والدراما» ساخته عباس امینی به عنوان دومین فیلم ایرانی حاضر در برلین در بخش نسل‌های این جشنواره به نمایش در خواهد آمد.

  • 16x9 Image

    بابک غفوری آذر

    بابک غفوری‌‌آذر تهیه‌کننده پادکست «صحنه» در رادیوفرداست و در این پادکست تحولات حوزه سینما و تئاتر  را دنبال می‌کند. او که از سال ۱۳۸۹ به رادیوفردا پیوست، گزارش‌های تحقیقی مختلفی را نیز درباره اتفاقات دهۀ اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است. بابک غفوری آذر روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۸۰ در ایران آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG