لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۶

بازداشت مدير سايت نوسازی؛ انتخاب ساده ترين راه حل؟


وبسايت نوسازی پيشتر از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توقيف شده بود.
وبسايت نوسازی پيشتر از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توقيف شده بود.

حسن نوبختيان، مدير وبسايت اينترنتی نوسازی، روز دوشنبه، با دستور بازپرس شعبه ۱۲ دادسرای کارکنان دولت و رسانه ها دستگير شد.


آقای نوبختيان در پی شکايت سعيد مرتضوی، دادستان کل تهران و مدعی العموم احضار و پس از تفهيم اتهام، روانه زندان شد.


بازداشت مدير سايت نوسازی پس از آن انجام می گيرد که اين سايت، حدود دو هفته پيش، مطبلی در مورد نوه آيت الله خمينی تحت عنوان «راز لپ های گل انداخته سيد حسن خمينی» منتشر کرد.


اين مطلب، انتقادهای گسترده ای در بين طيف های مختلف در جمهوری اسلامی را در ايران به دنبال داشت. در اين ميان علاوه بر اصلاح طلبان و چهره هايی چون مهدی کروبی و اکبر هاشمی رفسنجانی، حتی کسانی پون حسين شريعتمداری، مدير مسئول روزنامه تندرو کيهان نيز به انتقاد از مطلب منتشر شده در وبسايت نوسازی پرداختند.


اصلاح طلبان با اشاره به حمايت های گسترده اين سايت از دولت محمود احمدی نژاد، سکوت دولتمردان را زير سئوال بردند.


اين انتقادها، پاسخ دولت را در پی داشت و يکی از مقام های دفتر رييس جمهوری اسلامی، وابستگی نوسازی به دولت را تکذيب کرد و وبسايت نوسازی نيز با انتشار مطلبی، بر مستقل بودن خود تاکيد و هرنوع وابستگی به دولت محمود احمدی نژاد را تکذيب کرد.


پس از آن بود که اين سايت توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعطيل شد.


ماشاء الله شمس الواعظين، سخنگوی شورای مرکزی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، در مورد دستگيری آقای نوبختيان به راديو فردا گفت:« بهتر بود پيش از بازداشت آقای نوبختيان از سيد حسن خمينی سئوال می کردند که آيا با چنين برخوردی موافق است يا خير.»


ماشاءالله شمس الواعظين می گويد در ده سال گذشتته مطبوعات قتل عام شده اند.

وی با اشاره به اين موضوع که فرهنگ خشونت در جامعه تبليغ می شود، افزود:« زمانی که کسی در اين فضا حرکت می کند و مطلبی می نويسد يا اقدامی می کند، ضعيف ترين فرد را زندانی می کنند. اين برخوردی است که تنها از دادستان عمومی و انقلاب تهران بر می آيد.»


«زندانی کردن، کوتاه ترين و ساده ترين راه حل در قوه قضاييه»


ناظران می گويند تعطيلی رسانه ها در ايران، رويه ای رايج در سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنين قوه قضاييه جمهوری اسلامی است.


نوسازی، آخرين نمونه از تعطيلی و يا دستگيری دست اندرکاران يکی از اعضای خانواده رسانه ها در ايران است.


چنين برخوردی مورد انتقاد سازمان ها و مدافعان حقوق بشرو آزادی مطبوعات قرار داشته است. آنها چنين سياستی را موجب تنگ تر شدن فضای کار مطبوعاتی و اطلاع رسانی در ايران می دانند.


آقای شمس الواعظين عقيده دارد که «قوه قضاييه و دادستانی، کوتاه ترين و ساده ترين راه حل، يعنی زندانی کردن، را در ارتباط با رسانه های گروهی طی ۱۰ سال گذشته در پيش گرفته اند.»


وی گفت:« نمی دانم اگر اين سلاح را از پاره ای از نهادهای قوه قضاييه، منظورم شخص سعيد مرتضوی، داستان عمومی و انقلاب تهران است، بگيرند، چه سلاح ديگری را می توانند برای برخورد با رسانه ها انتخاب کنند و مورد استفاده قرار دهند.»


او برخورد در ايران را زمخت و خشن ارزيابی کرد و گفت:«در ۱۰ سالی که گذشت، مطبوعات را قتل عام کردند.»


با اين همه، سخنگوی شورای مرکزی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات تاکيد کرد که اين گونه برخوردها، جواب مثبتی برای عاملان و طراحان آن نداشته است.


وی اضافه کرد:«نمی دانم چرا آقايان بر ادامه اين برخورد تاکيد دارند.»


ماشاءالله شمس الواعظين گفت:« حتی اگر مطالب يک رسانه مخالف ديدگاه ما باشد، نبايد برخورد حذفی با چنين رسانه ای داشته باشيم . مقام ها بهتر است توجه داشته باشند که محدود کردن و زندانی کردن دست اندرکاران رسانه ها خلاف قانون حقوق بشر و حق گردش آزاد اطلاعات است.»


وی اضافه کرد:«اگر آقای نوبختيان جرمی مرتکب شده باشد، پيگيری قضايی آن فقط بايد توسط شاکی خصوصی انجام شود و اين شاکی خصوصی در محاکم عادلانه خصوصی طرح دعوا کند و سپس با حضور هيئت منصفه، مطابق با اصل ۱۸۳ قانون اساسی، او را محاکمه کند و رای درباره او صادر شود.»


به گفته سخنگوی شوررای مرکزی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، تنها در اين شرايط است که افکارعمومی می پذيرد که دستگاه قضايی در ارتباط با رسانه ها برخورد عادلانه ای دارد.


سرمنشا پرونده نوسازی


سايت اينترنتی نوسازی در مطلب خود، نوه آيت الله خمينی را متهم کرد که از رانت های دولتی در زمان اصلاح طلبان استفاده کرده است.


اين وبسايت نوشت:«جناب آقای سيد حسن خمينی، شايد ما نيز‎ ‎اگر در زمان ‏دولت اصلاحات قدرت آن را داشتيم که به نحوی برايمان يک ماشين‎ BMW‎، هشتاد ميليون تومانی(قيمت همان ‏موقع) خريداری شود که بحمدالله برای‎ ‎شما شد و از هوای بالای شهر تهران تنفس می نموديم و احيانا سونای ‏بخارمان‎ ‎ترک نمی شد ‏‎...‎‏ توفيق آن را می داشتيم که با لپ های گل‎ ‎انداخته، درد مستضعفين و محرومين را رصد کنيم ‏و راه حضرت روح الله را در‎ ‎دفاع از محرومين ادامه دهيم و مواظب باشيم خدای ناکرده حق ياران و ياوران‎ ‎هميشگی انقلاب مانند حزب مشارکت ضايع نگردد و بازهم خدای ناکرده لطمه ای‎ ‎به جمهوريت نظام وارد نشود‎.‎‏»


اين سايت همچنين به صورت غير مستقيم نوه آيت الله خمينی را تهديد کرد و نوشت:«نوه امام بودن اصالت گوهری است، ملاک نيست، والا حضرت امام دستور برخورد قاطعانه با سيد ‏حسين خمينی را نمی دادند و او امروز در آغوش آمريکا نبود.»


اين مطلب، در حقيقت، پس از آن نوشته و منتشر شد که حسن خمينی در مصاحبه ای، از دخالت نظاميان، و بويژه سپاه پاسداران، در سياست انتقاد کرد.


اين انتقاد پس از اعلام حمايت فرمانده کل سپاه پاسداران از اصولگرايان در انتخابات انجام گرفت.


در هفته های اخير، بسياری از منتقدان دولت از دخالت سپاه پاسداران و بسيجيان در انتخابات در پيش روی مجلس شورای اسلامی، همانند انتخابات چند سال گذشته ابراز نگرانی کرده اند.


نوه آيت الله خمينی به نشريه شهروند امروز گفته بود::«يکی از‎ ‎بزرگ ترين معيارهايی که ميتوان گفت، جامعه از راه امام خارج شده است يا نه؟! ‏‏«حضور‎ ‎نظاميان در عرصه سياست» است. کسانی که مدعی هستند که به امام وفادارند، بايد‎ ‎نسبت به دستور ‏صريح امام با تمام وجود حساسيت نشان دهند.»


سيد حسن خمينی همچنين افزوده بود:«همان طور، در زمانی که‎ ‎فردی مدعی شود، ولايت از آن فقيه نيست، همه بايد ‏بگويند، در انديشه امام هست و نسبت‎ ‎به اين موضع حساسيت نشان دهند، بايد در برابر «ورود نظاميان به عرصه ‏سياست» هم‎ ‎حساسيت داشته باشند. اگر اين گونه نباشد يا دروغ می گويند و يا دچار تناقض ‏هستند.»


نوه آيت الله خمينی بدون نام بردن از شخص خاصی تاکيد کرده بود:«انگيزه الهی به دنبال طرد نفسانيات ‏است و نفسانيات هم در طرد‎ ‎ثروت طلبی و قدرت طلبی خلاصه ميشود، اما گاهی فردی ۶ صبح تا ۱۲ شب کار ‏می کند، اما اين‎ ‎فعاليت ها برای خداوند نيست و همين که اين مسئله سر زبان ها باشد، برايش شيرين‎ ‎است. يا فردی ‏ساده زيست است، اما هيچ گاه از قدرت دست برندارد ...»


سيد حسن خمينی همچنين در بخش ديگری از گفت و گوی خود با نشريه شهروند امروز بدون مقايسه مثال خود با وضعيت فعلی کشور، به دلايل فروپاشی اتحاد جماهير شوروی اشاره کرد و گفت: «همه چيز فدای حفظ حزب می شود و همه‎ ‎می گويند حفظ حزب ميشود و همه می گويند حفظ اما ‏سيستم نابود می شود... مديران‎ ‎سيستم، ضعف های خود را با بهانه حفظ سيستم و شاکله حکومت می پوشانند در چنين ‏وضعی‎ ‎واقعيت امر، حفظ حکومت نيست، بلکه حقيقت اين است که کسی عليه من سخن نگويد. به‎ ‎عبارت ديگر، ‏شعار قشنگ و دل فريب حفظ وحدت، وسيله ای می شود برای اينکه کسی انتقاد‎ ‎از من نکند يا کسی نخواهد من را ‏متهم به اشتباه کند.»


  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG