لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۰

توقیف دو لنج صیادی اماراتی و بازداشت خدمه آنها در کیش


دادستان عمومی و انقلاب جزیره کیش از توقیف دو لنج صیادی «متعلق به امارات متحده عربی» و بازداشت ۹ نفر از خدمه آن خبرداد.

به گزارش روز شنبه، ۱۴ اسفند، در نسیم‌آن‌لاین٬ محمد عباسی گفت که این لنج‌ها در آب‌های سرزمینی ایران اقدام «به صید غیرمجاز» کرده بودند.

خبرگزاری تسنیم نیز با انتشار این خبر به نقل از دادستان عمومی و انقلاب جزیره کیش نوشت که این دو لنج از سوی مأموران دریابانی جزیره کیش توقیف شدند.

آن ‌طور که آقای عباسی گفته٬ از این دو لنج نزدیک به «یک تن ماهی صید شده کشف و ضبط» شده است.

دادستان جزیره کیش همچنین افزود که ۹ نفر از خدمه این دو لنج که «تبعه خارجی» هستند نیز دستگیر شده‌اند.

وی اشاره‌ای به این که این افراد تبعه کدام کشور هستند٬ نکرد.

در دی‌ماه سال جاری نیز خبرگزاری‌های ایران از توقیف سه لنج صیادی متعلق به یکی از کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس به دلیل آن چه «ورود غیرمجاز» به آب‌های ایران اعلام شد و بازداشت ۲۱ سرنشین آن خبر دادند.

رحیم جهان‌‌بخش٬ فرمانده دریابانی کیش گفته بود که این لنج‌ها «حدود ۱۲ کیلومتر وارد آب‌های جمهوری اسلامی شده و مشغول صید ماهی به‌ویژه کوسه‌ماهی سفید از نوع کمیاب و در حال انقراض بودند.»

بر اساس اعلام مقام‌های مسئول در ایران، در سال جاری ۱۲ لنج متعلق به کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس به طور «غیرقانونی» وارد آب‌های کشور شده اند که منجر به توقیف آنها شده است.

جنوب ایران مرزهای آبی مشترک قابل توجهی با برخی کشورهای عربی دارد و همه ساله گزارش‌هایی از بازداشت صیادان در این آب‌ها منتشر می‌شود.

صیادان محلی به طور معمول به اتهام ورود «غیرقانونی» به آب‌های کشوری که اقدام به بازداشت آنها کرده‌ است٬ دستگیر و برای مدتی زندانی و پس از رایزنی‌ها آزاد می‌شوند.

اما بازداشت صیادان در آب‌های خلیج فارس در سال‌های اخیر با افزایش تنش‌های سیاسی میان ایران و برخی دیگر از کشور‌های این منطقه به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

در مردادماه امسال نیز وزارت کشور کویت اعلام کرد که نیروهای گارد ساحلی این کشور، «۱۰ ایرانی نفوذی» را به خاطر «تلاش برای ورود غیرقانونی و پنهانی» به این کشور بازداشت کرده‌اند.

۲۳ مردادماه هم سرهنگ امین خسروی٬ فرمانده دریابانی بوشهر از توقیف سه قایق و یک لنج صیادی به دست گارد دریایی عربستان سعودی خبر داده و گفت که از سرنوشت ۱۶صیاد این لنج‌ها اطلاعی در دست ندارد.

۱۸ بهمن‌ماه سال گذشته نیز برخی وب‌سایت‌های محلی در بوشهر گزارش کرده بودند که سه صیاد ایرانی از سوی نیروهای کویتی بازداشت و به داخل خاک این کشور منتقل شده‌اند.

حدود ۴۰ روز بعد رسانه‌ها از پیدا شدن جسد دو صیاد بوشهری در آب‌های کویت خبر داده٬ اما علت مرگ آنها را اعلام نکردند.

XS
SM
MD
LG