لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۷

مکارم شیرازی از دولت خواست «خط‌ قرمز‌ها را به استانداران حالی کند»


به اعتقاد این مرجع تقلید، استاندار سیستان و بلوچستان نیز «تعادل بین شیعه و سنی را برهم زده است».
به اعتقاد این مرجع تقلید، استاندار سیستان و بلوچستان نیز «تعادل بین شیعه و سنی را برهم زده است».

یک روز پس از پایان بی‌نتیجه تحصن روحانیون با هدف عزل استاندار خراسان جنوبی٬ ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید قم، از دولت خواست برای استانداران کلاس «اسلام‌شناسی» و «ایران‌شناسی» برگزار کرده و «خط قرمز‌ها» را به آنها «حالی کند».

به گزارش خبرگزاری‌های ایران٬ آقای مکارم شیرازی روز چهارشنبه، ۲۵ اسفند، در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد٬ این درخواست را مطرح کرد.

وی گفت که استانداران پیش از اعزام به محل ماموریت خود باید در کلاس «ایران شناسی» و «اسلام شناسی» شرکت کنند تا «بدانند جایی که می‌روند مردم چه مذهبی دارند.»

این مرجع تقلید افزود: استانداران همچنین باید بدانند وقتی به محل ماموریت خود اعزام می‌شوند در آنجا «با مردم درگیر نشوند.»

آقای مکارم شیرازی در ادامه سخنان خود به اعتراض در خراسان جنوبی به یک اظهارنظر استاندار این استان اشاره کرده وگفت که «اسلام شناسی و ایران شناسی او [استاندار] درست نبوده است.»

این مرجع تقلید همچنین به «درگیری‌» مردم استان فارس با استاندار این استان اشاره کرد و افزود استاندار سیستان و بلوچستان نیز «تعادل بین شیعه و سنی را برهم زده است.»

وی گفت که «عده‌ای از ائمه جمعه از سیستان و بلوچستان نزد ما آمدند و گفتند شیعیان در حال رفتن هستند و قلع و قمع می‌شوند» و «خطر تجزیه» در این استان ممکن است رخ بدهد.

این مرجع تقلید با انتقاد از عملکرد برخی از استانداران در دولت حسن روحانی هم گفت که آنها «خیال می‌کنند که این جا هم پاریس است و باید فرهنگ پاریس در آنجا پیاده شود.»

وی اضافه کرد که «مردم می گویند که این همه شهید دادیم که جمهوری اسلامی روی کار بیاید و شما [استانداران] می‌خواهید محصول شهدا را بر باد بدهید و ناراحت می شوند.»

عملکرد برخی از استانداران دولت حسن روحانی در سال‌های اخیر همواره مورد انتقاد نمایندگان آیت‌الله علی خامنه‌ای در استان‌ها و گروهی دیگر از روحانیون محافظه‌کار بوده است.

فعالان سیاسی محافظه‌کار در استان‌ها و نیرو‌های تحت فرمان سپاه و بسیج نیز همراه با این ‌دسته از روحانیون در سال‌های اخیر بارها از عملکرد استانداران و برخی انتصاب‌های آنها انتقاد کرده‌اند.

آنها همچنین بارها مانع برگزاری برنامه‌های مختلف سیاسی و فرهنگی در چند استان ایران شده و در مواردی نیز خواستار برکناری استاندار و سایر مقام‌‌‌های استانی شده‌اند.

تحصن شش روزه گروهی از ائمه جمعه و روحانیون در خراسان جنوبی به منظور برکناری استاندار این استان از جمله این موارد است که روز گذشته بدون تحقق هدف متحصنان پایان یافت.

ناصر مکارم شیرازی نیز پس از پایان بی‌نتیجه این تحصن است که زبان به انتقاد از عملکرد گروهی از استانداران گشود و حملات تندی متوجه آنها کرد.

XS
SM
MD
LG