لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۶

انتقاد تند ایران در پی انتشار بیانیه پایانی سفر سلطان سعودی به مالزی


سخنگوی وزارت خارجه ایران اتهامات مطرح شده در بیانیه پایانی سفر پادشاه عربستان سعودی به مالزی مبنی بر دخالت ایران در امور کشورهای منطقه را «خیال‌پردازانه» خوانده و آن را «شدیدا نکوهش» کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، بهرام قاسمی که این نخستین بار نیست که در چند روز اخیر مجبور به تکذیب اخباری از طرف کشورهای عربی منطقه شده روز پنج‌شنبه، ۱۲ اسفند، گفت که «سیاست اصولی» جمهوری اسلامی «عدم مداخله در امور سایر کشورها» و «همکاری با تمامی همسایگان و کشورهای منطقه و جهان به منظور تقویت ثبات، امنیت و صلح و مبارزه بی امان با تروریسم» است.

وی این اقدام مالزی را در راستای «ورود به حوزه های خطرناکی» توصیف کرد که هدف آن «تقویت گروه های تروریستی تکفیری، به‌ویژه داعش با کمک، حمایت و هدایت مادی و معنوی و صرف پول های کلان... توسط برخی کشورهای مشخص است».

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین از دولت مالزی خواست که از ورود به این گونه مسائل که، به گفته او، در محافل اسرائیلی «پردازش شده» و «در راستای تضعیف جهان اسلام» است خودداری کند.

آقای قاسمی تاکید کرد که «مالزی می تواند با تیزبینی و دقت نظر در مسیر اتفاق و اتحاد هر چه بیشتر جهان اسلام و روابط بهتر کشورهای اسلامی نقش به‌سزایی ایفا کند».

مالزی و عربستان سعودی روز چهارشنبه در پایان سفر چهار روزه ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان، به کوآلالامپور در بیانیه مشترکی مدعی دخالت ایران در کشورهای منطقه شدند.

در این بیانیه با اشاره به بحران در سوریه و یمن از نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه ابراز نگرانی و از ایران خواسته شده که از دخالت در امور کشورهای منطقه بپرهیزد.

نجیب رزاق، نخست وزیر مالزی، روابط نزدیکی با عربستان سعودی دارد و سال گذشته افشای واریز مبلغی کلان معادل حدودا ۶۸۰ میلیون دلار از سوی عربستان سعودی به حساب او خبرساز شد.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی، اعلام کرده بود که این پول «هدیه» بوده و عربستان در ازای آن توقع خاصی از نجیب رزاق نداشته است.

در سفر پادشاه عربستان سعودی همچنین توافق‌نامه سرمایه‌گذاری هفت میلیارد دلاری عربستان سعودی در یک پروژه پالایشگاهی و مجتمع پتروشیمی در ایالت جوهور در مالزی امضا شد.

مناسبات ایران با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس پس از درگیری‌ها در سوریه و یمن تیره تر شده است.

ایران در سوریه از حکومت بشار اسد حمایت می‌کند، در حالی‌ که عربستان از مهم‌ترین حامیان گروهی از شورشیان آن کشور است.

در یمن روندی معکوس حاکم است و در حالی‌ که ائتلافی به رهبری ریاض دست به حملات هوایی علیه شورشیان حوثی، برای بازگرداندن قدرت به عبدربه منصور هادی زده، مقام‌های ایرانی از شورشیان حوثی حمایت کرده و در عین حال بارها به «ارسال سلاح» برای آنها متهم شده‌اند.

عربستان سعودی در زمستان سال گذشته و در پی حمله به اماکن دیپلماتیک این کشور در تهران و مشهد مناسبات دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد.

مقام‌های ایرانی به تازگی گفت‌وگوهایی را با کویت و عمان انجام داده‌اند، گفت‌وگوهایی که پس از دیدار وزیر خارجه کویت از تهران و رد و بدل شدن برخی پیام‌ها میان طرف‌ها، صورت گرفت.

وزارت خارجه ایران نیز سفر اخیر حسن روحانی، رئیس‌ جمهور، به عمان و کویت را «نشانه حسن نیت» و «بیانگر علاقه‌مندی به داشتن روابط مطلوب و متوازن» دانسته است.

احضار سفیر دانمارک به وزارت خارجه

از سوی دیگر وزارت خارجه ایران روز پنج‌شنبه سفیر دانمارک را احضار و «اعتراض شدید» جمهوری اسلامی درباره حمله به سفارت ایران در کپنهاگ را به وی ابلاغ کرد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، خبر داد که بعد از ظهر چهارشنبه، شش نفر که وی آنها را «عناصر معاند» خواند به سفارت ایران در کپنهاگ حمله کرده اند.

وی تاکید کرد کهتکرار این اقدامات می‌تواند به روابط دو کشور آسیب بزند و تهران «واکنشی متناسب» به این اتفاقات نشان خواهد داد.

این سومین بار در سال جاری است که دیپلمات‌های دانمارک در تهران به دلیل حمله به سفارت ایران در کپنهاگ به وزارت خارجه ایران احضار می شوند.

در بهمن‌ماه سفیر دانمارک و در فروردین ماه کاردار این کشور به دلیل «تعرض» به سفارت ایران در کپنهاگ به وزارت خارجه ایران احضار شده بودند.

XS
SM
MD
LG