لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۳

کلمه: صدور حکم تازه شش ماه زندان برای فائزه هاشمی


وب‌سایت کلمه خبر داد که فائزه هاشمی، فعال سیاسی و دختر اکبر هاشمی رفسنجانی، به دلیل مصاحبه درباره حساب‌های بانکی «شخصی» رئیس قوه قضاییه به شش ماه زندان محکوم شده است.

این وب‌سایت روز جمعه، ۲۷ اسفند، گزارش داد که این حکم توسط شعبه ۱۰۶۰ دادگاه کیفری ۲، مجتمع قضایی کارکنان دولت صادر شده است.

بر اساس این گزارش، فرشید دهقانی، رئیس دادگاه، در این حکم اعلام کرد که اتهام فائزه هاشمی «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی نسبت به قوه قضاییه و سپاه و همچنین سیاه‌نمایی علیه نظام» جمهوری اسلامی بوده است.

به گفته وب‌سایت کلمه، این پرونده پس از اظهارنظر فائزه هاشمی در مورد حساب‌های رئیس قوه قضاییه گشوده شده و شاکی آن نیز قوه قضاییه و سپاه است.

در صورت تایید خبر صدور حکم زندان برای فائزه هاشمی، احتمالا این خبر نیز در کنار گزارش‌هایی تحلیل خواهد شد مبنی بر این که در روزهای گذشته چندین مدیر کانال‌های تلگرامی نزدیک به اصلاح‌طلبان و حامیان دولت بازداشت شده‌اند.

علاوه بر این‌ها، مراد ثقفی، مدیر مسئول مجله گفتگو، احسان مازندرانی، مدیرمسئول سابق روزنامه فرهیختگان، و هنگامه شهیدی،‌ روزنامه‌نگار و فعال سیاسی، نیز در کمتر از دو هفته گذشته بازداشت شده اند.

برخی از فعالان سیاسی و تحلیلگران این بازداشت‌ها را با انتخابات ریاست جمهوری و شوراها در سال ۹۶ مرتبط دانسته اند و حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی، نیز در چند توئیت با عنوان «طرح ساده‌ای از یک عملیات ایذایی» این نظر را تایید کرد.

خانم هاشمی در آذرماه سال جاری در مصاحبه با تلویزیون اینترنتی «در تی‌وی» تهدید دادستان تهران مبنی بر برخورد با منتشرکنندگان گزارش‌ها درباره واریز پول‌های قوه قضائیه به حساب «شخصی» او «غیرقانونی» خواند.

وی همچنین از سخنان محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس، و درخواست او برای توضیح رئیس قوه قضاییه درباره این حساب‌ها دفاع کرد.

در همان زمان خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه، از این مصاحبه فائزه هاشمی انتقاد کرد.

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، نیز روز شنبه، ۶ آذر، تهدید کرد که مصاحبه برخی افراد با تلویزیون اینترنتی در خارج از کشور و نیز حمایت از نشردهندگان «اخبار کذب» درباره واریز پول‌های قوه قضاییه به «حساب شخصی» رئیس این قوه «قابل تعقیب قضایی است».

یک روز پس از این تهدید دادستان تهران، غلامحسین محسنی اژه ای، معاون اول قوه قضاییه، تهدید کرد که شورای عالی امنیت ملی مصاحبه با شبکه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور را ممنوع کرده و مصاحبه‌کنندگان با این شبکه‌ها تحت تعقیب قرار می‌گیرند.

فائزه هاشمی پس از انتخابات سال ۸۸ نیز شش ماه زندانی شد.

مهدی هاشمی، دیگر فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، نیز از روز ۱۸ مرداد امسال برای سپری کردن حکم ده سال زندان خود در زندان اوین به سر می‌برد. او پس از فوت پدرش به مرخصی آمده بود اما پس از مدتی به زندان بازگشت.

XS
SM
MD
LG