لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۶

انتقاد دوباره از خط‌مشی اقتصادی دولت روحانی، این بار در تریبون نماز جمعه


در ادامه انتقادهای رهبر جمهوری اسلامی و نزدیکان او، امام جمعه تهران ضمن انتقاد از عملکرد اقتصادی دولت گفت که غفلت از شناخت نامزد «اصلح» در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ «مجازات سختی در قیامت خواهد داشت».

امامان جمعه تعدادی از شهرهای دیگر ایران نیز از اجرا نشدن «اقتصاد مقاومتی» انتقاد کردند و امام جمعه مشهد دولت حسن روحانی را متهم کرد که در اجرای آن «انحراف» داشته است.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمد علی موحدی کرمانی، امام جمعه تهران، در خطبه‌های روز جمعه، ۲۷ اسفند، گفت که «مشکلات معیشت مردم دغدغه عمیق» رهبر جمهوری اسلامی و مجلس خبرگان رهبری است.

وی با اشاره به سخنان رهبر جمهوری اسلامی افزود: «ادامه وضع فعلی تولید داخلی یعنی بیکاری و این دیگر ربطی به آمریکا ندارد.»

آقای موحدی کرمانی انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ را «امتحان بزرگ و سرنوشت‌ساز» خواند و گفت که «باید در شناخت اصلح سعی تبلیغ کنیم، غفلت از این امر مجازات سختی در قیامت خواهد داشت».

پیش از سخنان آقای موحدی کرمانی، غلامرضا مصباحی مقدم، نماینده مجلس نهم و عضو جامعه روحانیت مبارز، نیز از عملکرد دولت در حوزه اقتصاد انتقاد کرد.

وی با اشاره به ورود هواپیمای جدید به ایران پس از توافق اتمی وین گفت که «بهتر است دولت همزمان تولید داخلی هواپیما را نیز ساماندهی کند».

آقای مصباحی مقدم همچنین بدون اشاره به جزئیات مدعی شد که امکان انتقال ده میلیارد دلار از پول بلوکه شده ایران در خارج از کشور وجود ندارد و «آمریکا نیز در این مسئله ناجوانمردی کرده» است.

انتقاد امامان جمعه از عملکرد دولت حسن روحانی در حالی رخ می‌دهد که طبق ادعای مجید انصاری، معاون حقوقی رئیس جمهوری، تخریب‌ها علیه حسن روحانی پس از «رأی بالای» وی در یک «نظرسنجی رسمی» بیشتر شده است.

روز سه‌شنبه نیز محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، ابراز تردید صداوسیما علیه آمارهای اقتصادی نهادهای رسمی، از طریق مصاحبه با تعدادی از مردم و بدون ارائه عدد و رقم را «سخیف» خوانده و گفت که یک «تیم سیاسی ویژه» در این نهاد برای «تخریب» دولت «برنامه‌های حساب‌شده» تهیه می‌کند.

این سخنان مقامات دولت پس از ابراز تردید رهبر جمهوری اسلامی درباره آمارهای مربوط به بهبود وضعیت اقتصادی کشور و حمله شدید نزدیکان او به عملکرد اقتصادی دولت در روزهای گذشته بیان شد.

روز پنج‌شنبه، ۱۹ اسفندماه، آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری ضمن ابراز تردید درباره درست بودن آمارهای دولت درباره بهبود وضعیت اقتصاد مردم گفت که «اینها در زندگی و معیشت مردم در کوتاه‌مدت و میان‌مدت اثر نمی‌گذارد».

دو روز پیش از آن نیز احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان و دبیر شورای نگهبان، در نشست این مجلس از حسن روحانی خواسته بود که از اقدامات دولت برای عملی شدن «اقتصاد مقاومتی» گزارش دهد و «اگر به اقتصاد مقاومتی عمل نکرده، حتی المقدور از مردم عذرخواهی کند».

یک روز بعد حسن روحانی در واکنش به این سخنان، پرسش درباره این که دولت در «اقتصاد مقاومتی» موفق بوده‌ را «سوالی نامربوط» و «بدترین سوال» خواند.

روز ۲۰ اسفند نیز اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری، در نامه‌ای به احمد جنتی ضمن رد انتقادها از عملکرد دولت درباره «اقتصاد مقاومتی» اظهار کرد که کسانی که خود باید «پاسخگوی» اقدامات‌شان در این باره باشند «دولت را استیضاح می‌کنند».

با این حال احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، «فروش بیش از حد نفت خام»، «بزرگ‌نمایی اثرات تحریم»، «ایجاد فروشگاه‌های بزرگ خارجی» و «واگذاری قراردادها به شرکت‌های خارجی» را از جمله موارد «انحرف دولت» از اقتصاد مقاومتی خواند.

وی همچنین از واگذار کردن قراردادهای نفتی به شرکت‌های خارجی و واگذار نکردن آنها به قرارگاه خاتم الانبیا سپاه پاسداران انتقاد کرد.

آقای علم‌الهدی یکی دیگر از موارد «انحراف» دولت در اجرای اقتصاد مقاومتی را «برنامه‌ریزی با پیش‌فرض نبود تحریم‌ها» دانست و مدعی شد که پس از توافق اتمی وین تحریم های غرب علیه ایران «بیشتر» شده است.

آقای علم الهدی تذکر داد که «درصدد دولت‌ستیزی» نیست، اما درعین حال اعلام کرد که «تریبون نماز جمعه محل طرح مطالبات رهبری است» و درباره اجرا نشدن «اقتصاد مقاومتی» تنها «اشکال به دولت نیست و اشکال به مجلس بیش از دولت است».

مقامات دولت حسن روحانی با استناد به مواردی چون رشد اقتصادی ۱۱ درصدی و یک‌رقمی شدن تورم از بهتر شدن شرایط اقتصادی مردم در مقایسه با دوره آغازین این دولت خبر می‌دهند.

در مقابل برخی از تحلیلگران و رسانه‌ها اعلام می کنند که رشد اقتصادی هنوز تاثیر محسوسی در وضعیت زندگی مردم ایران و اشتغال نداشته است.

مقامات دولت حسن روحانی همچنین اعلام می کنند که اقدامات دولت محمود احمدی‌نژاد تاثیرات منفی زیادی در اقتصاد ایران داشته و بخشی از تلاش آنها صرف از بین بردن این تاثیرات شده است.

XS
SM
MD
LG