لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۰

مصوبه دولت روحانی برای مقابله با بحران محیط زیستی خوزستان ابلاغ شد


در پی تشدید بحران زیست‌محیطی در استان خوزستان٬ معاون اول رئیس جمهور مصوبه هیئت دولت مبنی بر اختصاص ۳۰ میلیارد تومان با هدف «تثبیت کانون‌های بحرانی گردوغبار» در کوتاه‌مدت را به پنج وزارتخانه و سازمان ابلاغ کرد.

وزارت کشور٬ امور اقتصادی و دارایی و جهاد کشاورزی به همراه سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان محیط زیست مسئول اجرای این برنامه معرفی شده‌اند.

به گزارش روز سه‌شنبه، سوم اسفند، در خبرگزاری فارس٬ در نامه اسحاق جهانگیری، معاون حسن روحانی، بر اجرای «برنامه کوتاه‌مدت تثبیت کانون‌های بحرانی گردوغبار با منشأ داخلی استان خوزستان در سطح ۳۰ هزار هکتار» تاکید شده است.

بر اساس این ابلاغیه٬ اعتبار ۳۰ میلیارد تومانی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی به عنوان مسئول اجرای این طرح قرار خواهد گرفت.

این وزارتخانه موظف است که گزارش عملکرد اعتبار فوق را در مقاطع زمانی سه ماهه به سازمان‌های برنامه بودجه کشور، حفاظت محیط زیست و وزارت کشور ارسال کند.

در پی قطع آب و برق در برخی نقاط استان خوزستان، هفته گذشته دست‌کم پنج بار، گروهی از شهروندان اهواز و دیگر شهرهای استان خوزستان در مقابل ساختمان استانداری تجمع کرده‌اند.

در پی این اعتراضات، فرماندهی انتظامی خوزستان روز جمعه با صدور اطلاعیه‌ای هرگونه تجمع در مقابل استانداری خوزستان را از روز شنبه، ۳۰ بهمن ممنوع اعلام کرد.

از روز ۲۳ بهمن بحران ریزگردها چند بار باعث قطعی آب در شهرهای استان خوزستان شده، و پیش از آن در هشتم بهمن پس از وقوع توفان گرد و غبار در ده شهر استان خوزستان، برق و آب و اینترنت اهواز قطع و ادارت و مدارس این شهر تعطیل شدند.

در واکنش به تداوم این مسئله، آیت‌الله علی خامنه‌ای، ‌رهبر جمهوری اسلامی، روز دوشنبه، دوم اسفند، با اعلام این که حوادث روزهای اخیر در خوزستان «دل انسان را می‌خراشد»، رسیدگی به این وضعیت را وظیفه مسئولان دانست.

در روزهای اخیر، ‌همزمان با بحران ریزگردها در استان خوزستان،‌ بخشی از مناطق ایران شاهد بارش سنگین برف و باران و نیز سیل بوده که خسارات سنگینی بر جای گذاشته است.

معصومه ابتکار، ‌رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، هم اول اسفندماه از آغاز «عملیات زمینی در ارتباط با کاشت نهال در ۴۰ هزار هکتار کانون فوق بحرانی در خوزستان» خبر داده بود.

محمود حجتی٬ وزیر جهاد کشاورزی، هم روز سه شنبه در سومین سفر متوالی به خوزستان طی یک هفته گذشته از نزدیک «از عملیات نهالکاری در کانون‌های گرد و خاک» بازدید کرد.

آقای حجتی گفت که «متاسفانه وضعیتی که در طبیعت به وجود آمده شرایطی را ایجاد کرده که مردم این استان دچار مشکل شده‌اند.»

وی همچنین خبر داد که عملیات نهال‌کاری از پنج‌شنبه هفته گذشته آغاز شده و آب لازم برای تقویت این پوشش گیاهی تامین شده است.

حبیب کاشانی٬ نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، نیز روز سه‌شنبه از امضای ۲۹ نفر از اعضای این شورا برای الزام شهرداری تهران به کمک مردم خوزستان خبر داد.

به گفته آقای کاشانی، اعضای شورای شهر تهران طرحی آماده کردند که بر اساس آن شهرداری ملزم است تا لایحه‌ای را درخصوص رفع مشکلات زیرساختی خوزستان در حوزه آب، برق، تلفن و... برای بررسی به شورا بیاورد.

XS
SM
MD
LG