لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۰

«روزی ده تا ۲۰ میلیارد تومان»، هزینه درمان سیگاری‌ها در ایران


نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ایران با اشاره به هزینه روزانه ده تا ۲۰ میلیارد تومان برای درمان افراد سیگاری در کشور از اندک بودن مالیات بر مصرف سیگار در ایران انتقاد کرد.

به گزارش روز چهارشنبه، ۱۶ فروردین، در خبرگزاری مجلس، خانه ملت، محمدحسین قربانی٬ آمار مصرف دخانیات در ایران را «نگران‌کننده» اعلام کرد.

وی گفت که جمهوری اسلامی بر اساس قوانین کنوانسیون مبارزه با دخانیات سازمان بهداشت جهانی٬ متعهد به کاهش سالانه میزان قابل توجهی از مصرف دخانیات در کشور شده و «بهترین مولفه برای کاهش مصرف دخانیات افزایش مالیات بر مصرف» آن است.

آقای قربانی بابت این که در ایران نسبت به سایر کشورهای جهان٬ «مالیات کمتری» از دخانیات دریافت می‌شود٬ اظهار تاسف کرد.

وی با اشاره به این که «روزانه ده تا ۲۰ میلیارد تومان هزینه درمان افراد استفاده‌کننده از دخانیات است»٬ افزود که برخلاف قانون برنامه ششم توسعه که بر افزایش سالانه ده درصد مالیات از دخانیات تاکید دارد٬ «میزان مالیات در صحن علنی مجلس کاهش پیدا کرد.»

آن ‌طور که این نماینده گفته٬ باید برای تولیدات داخلی دخانیات ۱۰ درصد، تولید مشترک ۲۰ درصد و از تولید برند [سیگار خارجی] ۲۵ درصد مالیات اخذ شود.

وی در دی‌ماه سال ۹۴ نیز با انتقاد از «نفوذ» برخی افراد در شرکت دخانیات، از تلاش آنها برای جلوگیری از اخذ مالیات از خرده‌فروشی سیگار خبر داده بود.

آقای قربانی همچنین خواستار کاهش تولید مواد دخانی در ایران به عنوان یکی دیگر از مواد قانونی کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با دخانیات و انجام فعالیت‌های تبلیغاتی برای آگاهی‌بخشی در زمینه مضرات بیماری‌های ناشی از مصرف دخانیات به مردم شد.

به گفته محمدرضا مسجدی، دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران، آمارهای غیررسمی نشان می‌‌دهد که «پنج میلیون و ٣٠٠‌ هزار نفر در کشور سیگار و قلیان مصرف می‌کنند.»

وی افزود: «بر اثر این مصرف سالانه ۵٠‌ هزار نفر نیز به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم به علت استعمال سیگار یا قرار گرفتن در معرض دود آن، جان‌شان را از دست می‌دهند.»

آن ‌طور که خبرگزاری صدا و سیما نوشته٬ در حال حاضر در ایران نزدیک به هفت میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مصرف‌کننده انواع مواد دخانی هستند و چهار درصد از کل مرگ و میر بالای۳۰ سال، به مصرف دخانیات نسبت داده می‌شود.

XS
SM
MD
LG