لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۷

دو شکایت‌ علیه کریمی قدوسی در مجلس رد شد، یک شکایت «مسکوت» ماند


جواد کریمی قدوسی
جواد کریمی قدوسی

یک عضو هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس ایران اعلام کرد که این هیئت شکایت حسین فریدون، برادر رئیس جمهور، از جواد کریمی قدوسی را وارد ندانسته و شکایت مصطفی کواکبیان از کریمی قدوسی را نیز «مسکوت» گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران٬ محمدجواد جمالی نوبندگانی روز سه‌شنبه، ۱۴ دی‌ماه، گفت که هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس اظهارات کریمی قدوسی درباره حسین فریدون را «خلاف وظایف نمایندگی تشخیص نداد.»

جمالی نوبندگانی گفت حسین فریدون از کریمی قدوسی سه شکایت به این هیئت ارائه کرده که یک مورد این شکایت‌ها در حال بررسی است.

این عضو هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس به جزئیات این شکایات اشاره‌‌ای نکرد و نگفت که موضوع سه شکایت برادر رئیس جمهوری ایران از این نماینده مجلس چیست.

با این حال جواد کریمی قدوسی ۲۴ آذرماه سال جاری یکی از شکایات حسین فریدون را در واکنش به اظهارات وی مبنی بر «تقلید صدای» حسن روحانی از سوی برادرش عنوان کرده و گفته بود دولت یازدهم از وی ده شکایت مطرح کرده است.

وی یکی از نمایندگان محافظه‌کار منتقد دولت حسن روحانی است که انتشار بخشی از آن چه سخنان محمد‌جواد ظریف در کمیسیون امنیت ملی مجلس نامیده می‌شود٬ از سوی او منجر به طرح شکایتی دیگر شده است.

این شکایت از سوی مصطفی کواکبیان تسلیم هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شده٬ اما آن ‌طور که جمالی نوبندگانی می‌گوید شکایت مذکور به درخواست خود آقای کواکبیان در هیئت نظارت «مسکوت» مانده است.

آن طور که در گزارش خبرگزاری ایلنا آمده است،‌ آقای کواکبیان درخواست کرده است که «فعلا این شکایت مطرح نشود».

آقای کریمی قدوسی چندی پیش نقل قولی از محمد‌جواد ظریف٬ وزیر امور خارجه، در دیدار با اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس را برای عموم منتشر کرد که به بروز جنجالی در ایران منجر شد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس مدعی شده بود که وزیر خارجه ایران درباره برجام «اعتراف» به اشتباه کرده و گفته است نباید به حرف جان کری «اعتماد» می‌کرد.

پس از انتشار این متن سخنان ظریف توسط کریمی قدوسی نیز وزارت خارجه ایران با صدور بیانیه‌ای این نماینده جبهه پایداری را به افشای گفت‌وگوهای محرمانه و تاکتیک‌های مذاکراتی تیم مذاکره‌کننده متهم کرد.

برخی از حامیان دولت در فضای مجازی و بعضی رسانه‌ها به این اقدام کریمی قدوسی و دیگر اظهار‌نظر‌های وی درباره دولت حسن روحانی انتقاد دارند و خواستار برخورد قضایی با اقدامات وی هستند.

آنها از قوه قضائیه نیز به خاطر تلاش برای بازداشت محمود صادقی دیگر نماینده مجلس از سوی دادستانی تهران انتقاد دارند و معتقدند این قوه باید با کریمی قدوسی به خاطر افشای مذاکرات کمیسیون امنیت ملی برخورد کند.

محمود صادقی از جمله نمایندگان مجلس است که اظهارات وی در صحن علنی مجلس درباره برخی حساب‌های شخصی در قوه قضائیه خبر‌ساز شد و تا مرز بازداشت این نماینده پیش رفت.

از آقای صادقی سه شکایت به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس ارائه شده که آذرماه سال‌ جاری هیئت مذکور یکی از این شکایت‌ها را به قوه قضائیه ارجاع داد.

این در حالی است که این نماینده مجلس طی سخنانی در پردیس دانشگاه تهران گفته بود که «تفهیم اتهام» یاشار سلطانی هنوز انجام نشده که منجر به شکایت قاضی پرونده از وی شده و هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس این شکایت را به قوه قضائیه ارجاع داده است.

جواد ساداتی‌نژاد٬ نماینده کاشان، هم پیشتر از محمود صادقی به خاطر برخی اظهارات وی درباره دانشجویان بورسیه شکایتی تسلیم این هیئت کرده بود که هیئت نظارت در نهایت این شکایت را هم به قوه قضائیه ارسال کرد.

جمالی نوبندگانی در رابطه با این پرونده هم گفت که «هیئت نظارت صحبت‌های آقای صادقی را برخلاف وظایف نمایندگی تشخیص داد، متأسفانه هیئت نتوانست طرفین [ساداتی‌نژاد و صادقی] را به صلح و سازش بکشاند.»

XS
SM
MD
LG