لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۸

تاکید روحانی بر ممنوعیت استفاده نظامیان از اموال عمومی برای انتخابات


رئیس جمهوری ایران خواستار نظارت وزارت کشور و جلوگیری از کاربرد امکانات و رسانه‌های عمومی به نفع جناح‌های سیاسی در انتخابات شدهو گفت که درصورت استفاده نیروهای مسلح و امنیتی از اموال عمومی برای انتخابات «باید داد بزنیم و بایستیم».

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسن روحانی روز شنبه، هفتم اسفندماه، در نشست مجریان انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ یادآوری کرد که ممنوعیت استفاده از امکانات دولتی در انتخابات، تنها محدود به دولت نیست و قوه قضاییه، مجلس، نیروهای مسلح و تریبون‌های عمومی نیز شامل این موضوع می‌شوند.

وی تاکید کرد که رسانه‌های عمومی و روزنامه و سایت‌هایی که با هزینه دولتی اداره می شوند حق ندارند در انتخابات به نفع افراد یا جناحی خاص فعالیت کنند و وزارت کشور مسئول نظارت بر این موضوع است.

آقای روحانی اضافه کرد: «نمی‌پذیرم کسی بگوید شورای نگهبان مسئول است، مسئولیت با دولت است و شورای نگهبان ناظر است. اگر کسی از اموال عمومی استفاده می کند، یک نیروی نظامی، یک نیروی مسلح و یک نیروی امنیتی، باید داد بزنیم و بایستیم.»

مقامات دولت حسن روحانی پیش از این بارها از اقدامات خبرگزاری‌ها و وب‌سایت‌های وابسته به سپاه پاسداران و روزنامه کیهان در حمله به دولت و حمایت از اصولگرایان انتقاد کرده‌اند.

همچنین بر اساس بند ۱۶ سیاست‌های کلی انتخابات که روز شنبه، ۲۴ مهرماه، توسط رهبر جمهوری اسلامی ابلاغ شد، «جانبداری از داوطلبان» از سوی نیروهای مسلح و قوای سه‌گانه و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی ممنوع است.

با این حال علی سعیدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران، پس ازابلاغ این سیاست‌ها اعلام کرد که فعالیت سیاسی «جزء ذات» این نهاد است.

پیش از این مقامات سپاه پاسداران دخالت این نهاد در انتخابات را رد کرده و در عین حال گفته‌اند که به کار «تبیین و روشنگری» جریانات سیاسی می پردازند.

در همین حال حمایت محسن رضایی از گروه «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» و احتمال نامزدی او در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ خبرساز شده است.

آقای رضایی سال ۷۶ از فرماندهی سپاه پاسداران استعفا کرده بود و از سال گذشته به سپاه پاسداران بازگشته است.

وی در عین حال در مصاحبه‌ای با روزنامه شرق گفت که ورود به نیروهای مسلح به معنای داشتن سمت و شغل در این نیروها است و او به این معنا وارد نیروهای مسلح «نشده» و تنها لباس نظامی می‌پوشد.

فعالیت محمدباقر ذوالقدر، معاون راهبردی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه و قائم مقام سابق سپاه پاسداران، به عنوان رئیس اجرایی گروه «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» نیز انتقادهایی را به دنبال داشته است.

با این حال «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» اعلام کرده که سمت آقای ذوالقدر در قوه قضائیه «فاقد هرگونه ماموریت قضایی است» و سپاه پاسداران نیز اعلام کرده که او از این نهاد بازنشسته شده است.

آقای روحانی روز شنبه در بخش از دیگری از سخنان خود گفت که در انتخابات مجلس دهم «تحمل و صبر صورت گرفت مردم به خیابان‌ها نیامدند اما کار مهمی انجام دادند» و یک انتخابات «باشکوه» برگزار شد.

وی همچنین با اشاره به سخنان رهبر جمهوری اسلامی افزود: «نگذاریم انتخابات قطبی شود، چرا که دردسر درست می کند... احساساتی و شعاری می‌شود.»

آیت‌الله خامنه‌ای روز دوشنبه، پنجم مهر، اعلام کرد که از محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق ایران، خواسته که برای جلوگیری از ایجاد فضای «دوقطبی» در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ نامزد نشود.

«برخی فکر می‌کنند که فقط باید مشت را گره کرد و داد زد»

آقای روحانی روز شنبه همچنین با اشاره به لغو قطعنامه های الزامی فصل هفت شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران افزود: «برخی فکر می کردند منقلی وجود دارد و قطعنامه را داخل آن می‌اندازیم و آتش می‌گیرد و تمام می شود، اما قطعنامه باید توسط خود شورا لغو می شد که ما این کار را کردیم.»

وی اضافه کرد: «از برجام نترسیم، درباره آن حرف بزنیم و بگوییم. برخی سایت ها فکر می کنند اگر حرف بزنند تعریف از دولت می شود. حالا حرام که نیست یک بار هم از دولت تعریف شود.»

رئیس جمهوری ایران با اشاره به خرید هواپیماهای جدید گفت: «بعضی نمی‌دانم چه ذهنیتی دارند که از نو بدشان می‌آید، ما سالی چهار میلیارد دلار از حقوق این مردم در جیب شرکت‌های خارجی و عمدتاً ‌هم شرکت‌های هواپیمایی دور و بر خودمان می‌ریزیم، آیا این کار خوبی است؟»

آقای روحانی اضافه کرد: «برخی فکر می‌کنند که فقط باید مشت را گره کرد و داد زد. به جایش باید مشت گره کرد و فریاد هم زد، اما همه‌اش که با مشت نمی‌شود، پس خداوند برای چه به ما عقل داده است؟»

رئیس جمهوری ایران روز پنج‌شنبه ۲۹ مهر در پاسخ به منتقدان توافق اتمی وین گفته بود که اگر دولت هواپیما نخرد این منتقدان می‌گویند «پس برجام چه شد» و اگر دولت هواپیما بخرد، می‌گویند «این هواپیماها لوکس و جدید است».

نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی از خرید هواپیماهای جدید پس از توافق اتمی وین انتقاد کرده اند و این موضوع یکی از دلایل استیضاح وزیر راه و شهرسازی دولت حسن روحانی در روز اول اسفند بود.

«ظلم ما باعث قهر طبیعت شده است»

رئیس جمهوری ایران همچنین با اشاره به سفر خود به اهواز گفت که مشکلات مربوط به محیط زیست ایران طی حدود ۵۰ سال گذشته ایجاد شده و در مدت یکی دو سال حل نخواهد شد.

وی اضافه کرد: «وقتی ما به طبیعت ظلم می‌کنیم، زمین را آلوده کرده، حق‌آبه تالاب‌ها را نمی‌دهیم و از سوی دیگر همسایگان ما هم در این مسیر با ما همکاری نمی‌کنند، نتیجه‌اش قهر طبیعت است. ظلم ما باعث قهر طبیعت شده است.»

حسن روحانی روز پنج‌شنبه، پنجم اسفند، در سفر به خوزستان تاکید کرد که پدیده ریزگردها «مربوط به روزها و سال‌های اخیر نیست» و «همه کشورهای منطقه از جمله کشورهای جنوب خلیج فارس با آن درگیر هستند».

از روز ۲۳ بهمن بحران ریزگردها چند بار باعث قطعی آب در شهرهای استان خوزستان شده، و پیش از آن در هشتم بهمن پس از وقوع توفان گرد و غبار در ده شهر استان خوزستان، برق و آب و اینترنت اهواز قطع و ادارت و مدارس این شهر تعطیل شد.

مقامات دولت از نهال‌کاری اراضی برای جلوگیری از بحران ریزگردها خبر داده و وزیر جهاد کشاورزی وعده داده که عملیات مهار کانون‌های ریزگرد در ۴۲ هزار هکتار از کانون‌های «فوق بحرانی» خوزستان تا سه ماه آینده اجرا می‌شود.

صفحه ویژه انتخابات ۹۶

خبرها و گزارش‌های مرتبط با انتخابات ۹۶ را در صفحه ویژه رادیو فردا دنبال کنید.

XS
SM
MD
LG