لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۳

احضار مدیران چند کانال تلگرامی به دادسرا به دلیل «تخلف انتخاباتی»


رئیس کل دادگستری استان تهران روز شنبه بدون اشاره به جزئیات خبر داد که مدیران چند کانال تلگرامی در ایران به دلیل «تخلف انتخاباتی» به دادسرا احضار شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، غلامحسین اسماعیلی، رئیس دادگستری، روز شنبه، ۱۳ خرداد، همچنین اعلام کرد که ۱۵۰ پرونده «تخلف انتخاباتی» در شهر تهران و دیگر شهرستان‌های استان تهران تشکیل شده است.

آقای اسماعیلی به تعداد افرادی که احضار شده اند و دیگر جزئیات این پرونده‌ها اشاره‌ای نکرد.

پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، و برخی از دیگر مقامات قوه قضائیه و امنیتی از «رصد» فضای مجازی در ارتباط با اخبار انتخابات خبر داده بودند.

در همین حال دادستان کل کشور در ایام انتخابات نیز از برگزاری نشست با مدیران کانال‌های تلگرامی و دادن هشدار به آنها درباره تخلفات انتخاباتی خبر داده بود.

در ایام انتخابات همچنین گزارش‌هایی از نشست دادستان‌های استان‌های ایران با مدیران کانال‌های تلگرامی منتشر شد.

استفاده از کانال‌های تلگرامی برای تبلیغات از جمله ویژگی‌های این دوره انتخابات ریاست جمهوری در مقابل دوره‌های گذشته در ایران بود.

در همین زمینه طرفداران حسن روحانی و ابراهیم رئیسی، دو نامزد رقیب، یکدیگر را به خرید کانال تلگرامی پرطرفدار برای تبلیغ در ایام انتخابات متهم کرده‌اند.

اما احضار مدیران تعدادی از کانال‌های تلگرامی در حالی رخ می‌دهد که در اسفند سال گذشته ۱۲ نفر از مدیران کانال‌های تلگرامی نزدیک به دولت و اصلاح طلبان بازداشت شدند و شش نفر از آنها همچنان زندانی هستند.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، روز چهارشنبه، ۱۰ خرداد، خبر داد که برای ۸ نفر از این افراد کیفرخواست صادر و پرونده آنها به دادگاه ارسال شده است.

یک روز پیش از این سخنان ۳۰ نماینده مجلس در سوالی از وزیر اطلاعات خواسته بودند، گزارشی از وضعیت بازداشت‌شدگان، علت بازداشت، روند رسیدگی به اتهام آنها، علت ادامه بازداشت و بلاتکلیفی آنها ارائه کند.

در همین حال محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس، حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی، و تعدادی از اعضای فراکسیون امید این بازداشت‌ها را با موضوع انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ مرتبط دانسته بودند.

از سوی دیگر حسن روحانی، رئیس جمهوری و محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران، اعلام کرده اند که دولت با بازداشت مدیران کانال‌های تلگرامی مخالف است.

با این حال دادستان کل کشور اعلام کرده که مدیران دستگیر شده کانال‌های تلگرامی «برای انتخابات برنامه‌ریزی داشته‌اند» و سخنگوی قوه قضائیه نیز گفته که اتهام آنان انتشار مطالب «ضد امنیتی» است.

در آستانه انتخابات ریاست جمهوری همچنین امکان تماس‌ صوتی از طریق اپلیکیشن تلگرام نیز تنها دو روز پس از فعال شدن در ایران با دستور قضایی در روز ۲۷ فروردین مسدود شد و هنوز گزارشی از فعالیت دوباره آن منتشر نشده است.

صفحه ویژه انتخابات ۹۶

خبرها و گزارش‌های مرتبط با انتخابات ۹۶ را در صفحه ویژه رادیو فردا دنبال کنید.

XS
SM
MD
LG