لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۵

تولید گاز ایران از پارس جنوبی در بهار آینده به قطر «می‌رسد»


بخشی از میدان گازی پارس جنوبی در بندر عسلویه
بخشی از میدان گازی پارس جنوبی در بندر عسلویه

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس می‌گوید که برای سال جاری جذب شش میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار سرمایه در پارس جنوبی برنامه‌ریزی شده و هدف سال جاری، رساندن سطح تولید گاز ایران به قطر در میدان مشترک پارس جنوبی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی‌اکبر شعبان‌پور در نشست خبری که روز سه‌شنبه، دوم شهریورماه، برگزار شد، گفت که سال آینده تولید گاز ایران و قطر در پارس جنوبی برابر می‌شود.

وی گفت که سال گذشته سرمایه‌گذاری ۸.۷ میلیارد دلاری در پارس جنوبی برنامه‌ریزی شده بود، اما تنها ۴.۲ میلیارد آن محقق شد.

با این حال آقای شعبان‌پور تصریح کرد که در سال جاری برای توسعه این میدان مشترک گازی مشکل کمبود منابع مالی وجود نخواهد داشت.

به گفته وی، در مجموع برای تکمیل توسعه جامع پارس جنوبی ۵۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده است و با ۱۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید پرونده توسعه این میدان مشترک گازی بسته می‌شود.

ایران ده سالی دیرتر از شریک قطری خود توسعه میدان پارس جنوبی را آغاز کرد و تا پایان دوره اول ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، تنها ده فاز از ۲۴ فاز پارس جنوبی با ظرفیت تولید ۲۵۰ میلیون متر مکعب در روز افتتاح شد.

در دور دوم ریاست جمهوری احمدی‌نژاد هیچ فازی از پارس جنوبی افتتاح نشد.

آقای شعبان‌پور گفت که در طول حدود سه سال گذشته تاکنون فازهای ۱۵، ۱۶، ۱۷ و ۱۲ پارس جنوبی به بهره برداری رسیده و پیش‌بینی می شود تا پایان سال جاری معادل ۵ فاز جدید پارس جنوبی شامل فازهای ۱۸، ۱۹، ۲۰ و ۲۱ این میدان مشترک گازی هم به تولید گاز برسد.

وی پیشتر نیز پیش‌بینی کرده بود که تا پایان سال جاری در مجموع روزانه حدود صد میلیون متر مکعب به تولید گاز از پارس‌ جنوبی افزوده شود و به رقم ۵۳۰ میلیون متر مکعب در خرداد سال آینده برسد.

«در این صورت تولید گاز ایران و قطر در این میدان مشترک برابر خواهد شد و تا سال ۲۰۲۰ تولید ایران از این میدان به بیش از ۸۰۰ میلیون متر مکعب در روز افزایش می‌یابد».

بر اساس برنامه ده ساله وزارت نفت (افق ۱۴۰۴) ایران، این کشور برنامه‌ریزی کرده است که کلا ۳۱۰ میلیارد دلار در پروژه های گازی سرمایه گذاری کند که شامل توسعه میادین، ذخیره‌سازی گاز، فرآوری، خطوط لوله جدید و توزیع می شود.

ایران در نظر دارد تولید گاز خود را در سال‌های پیش رو به بالای یک میلیارد متر مکعب در روز برساند که ۲۰۰ میلیون متر مکعب آن برای صادرات در نظر گرفته شده است.

بر اساس گزارش اوپک، ایران در سال گذشته بیش از ۲۴ میلیون متر مکعب گاز از ترکمنستان وارد و حدود ۲۳ میلیون متر مکعب در روز به ترکیه صادر کرد.

اما آمارهای سال جاری ترکیه و ایران نشان می دهد که تهران صادرات گاز به ترکیه را ۹ درصد افزایش داده است.

ایران تاکنون با عمان، عراق و پاکستان قراردادهایی برای صادرات روزانه صد میلیون متر مکعب تا چند سال آینده امضا کرده است.

ایران همچنین یک مجتمع مایع‌سازی گاز (پروژه ایران ال‌ان‌جی) دارد که که قبل از تحریم‌ها ۵۰ درصد پیشرفت داشت. این کشور بعد از لغو تحریم‌ها توسعه و تکمیل این پروژه را در دستور کار قرار داده است.

این مجتمع روزانه نزدیک به ۴۰ میلیون متر مکعب گاز را به گاز مایع تبدیل خواهد کرد و محصول نهایی برای صادرات به اروپا و آسیا برنامه‌ریزی شده است.

ایران با ۳۴ تریلیون متر مکعب، بزرگ‌ترین دارنده ذخایر گازی دنیا است.

XS
SM
MD
LG