لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۵

«استقبال» از نقش ایران به عنوان «ضامن اجرای آتش‌بس» در سوریه


ایران، روسیه و ترکیه در پایان سومین دور از مذاکرات صلح سوریه در آستانه که بدون حضور گروه‌های مخالف بشار اسد برگزار شد، از الحاق رسمی ایران به عنوان کشور «ضامن اجرای رژیم آتش‌بس» در سوریه استقبال کردند.

در همین حال وزیر خارجه ایران در مصاحبه با شبکه المیادین گفت که ترکیه باید از رسیدن سلاح، پول و نیروهای جدید «به سازمان‌های تروریستی» در سوریه جلوگیری کند.

ایران، روسیه و ترکیه روز چهارشنبه، ۲۵ اسفند، در پایان سومین دور از مذاکرات صلح سوریه در آستانه، پایتخت قزاقستان، جمع‌بندی گفت‌وگوهای خود را منتشر کردند که در آن از صدور بیانیه ایران مبنی بر الحاق رسمی به عنوان کشور «ضامن اجرای رژیم آتش‌بس» استقبال شده است.

جمهوری اسلامی در حالی به عنوان «ضامن اجرای» آتش‌بس در سوریه معرفی می‌شود که کمتر از یک ماه پیش گروه‌های مخالف بشار اسد در نشست آستانه که روز جمعه، ۲۹ بهمن‌ماه، برگزار شد با حضور تهران در کمیسیون آتش‌بس سوریه مخالفت کردند.

در همان زمان محمد علوش، رهبر هیئت مخالفان سوری در نشست آستانه این اتهام را مطرح کرد که «ایران گروه‌هایی به غوطه [در حومه دمشق] می‌فرستد تا مقاومت را درهم بشکنند» و تاکید کرد که «نقش ایران در سوریه کاملا رد شده است.»

سه کشور ایران و روسیه و ترکیه همچنین بر «تعهد خود نسبت به تحکیم و تقویت رژیم آتش‌بس» و «اجرای قوی‌تر رژیم آتش‌بس» تاکید کردند.

الکساندر لاورنتیف، رئیس هیئت روسی در مذاکرات آستانه، خبر داد که ایران سند پیوستن به عنوان «ضامن و حامی توافق رژیم آتش‌بس» در سوریه را امضا کرده است.

با امضای این سند، ایران به طور رسمی در کنار روسیه و ترکیه، ضامن اجرای تعهدها در سوریه خواهد شد.

نخستین نشست صلح سوریه حدود سه ماه پیش با شرکت روسیه، ترکیه و ایران و طرف‌های درگیر در جنگ داخلی سوریه برگزار شد.

نتیجه دو دور گفت‌وگوی سه کشور در آستانه، توافقی در زمینه اقدامات برای نظارت بر آتش‌بس بوده است.

این در حالی است که گروه‌های مخالف حکومت بشار اسد پیشتر گفته بودند که به دلیل عدم پای‌بندی روسیه و حکومت سوریه به مفاد آتش‌بس در دور سوم از مذاکرات شرکت نخواهند کرد.

با این همه گزارش‌هایی از احتمال حضور نمایندگانی از سوی مخالفان منتشر شد و آیداربِک توماتوف، مسئول اداره آسیا و آفریقا در وزارت خارجه قزاقستان، اعلام کرد که روز چهارشنبه تعدادی از گروه‌های مخالف سوری وارد آستانه شده اند و این مذاکرات در روز پنج‌شنبه نیز تمدید شده است.

ایران، روسیه و ترکیه همچنین از ادامه گفت‌وگوهای ژنو درباره سوریه استقبال کردند.

این سه کشور توافق کردند که روزهای ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت سال آینده دور دیگری از مذاکرات را برگزار کنند.

روسیه و ایران از حامیان حکومت بشار اسد هستند و ترکیه از برخی گروه‌های مسلح مخالف بشار اسد حمایت می کند.

در همین حال محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در مصاحبه با شبکه المیادین گفت که ترکیه باید از رسیدن سلاح، منابع مالی و نیروهای جدید «به سازمان‌های تروریستی» در سوریه جلوگیری کند.

آقای ظریف تاکید کرد که ترکیه همسایه مهمی برای ایران است، اما باید مانع «حمایت مالی و تسلیحاتی سازمان‌های تروریستی» شود.

دور تازه‌ای از گفت‌وگوی گروه‌های سوری در سازمان ملل ‌متحد در ژنو نیز برگزار شده و استفان دمیستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه، در روزهای گذشته به نیویورک سفر کرده و در این زمینه به شورای امنیت این سازمان گزارش داد.

XS
SM
MD
LG