لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۸

تنش در روابط اسرائیل و اروپا به دنبال موضع‌گیری در مورد ساخت‌وسازها


در واکنش به موضع اروپا در برابر ساخت‌وسازهای اسرائیلی، مناسبات اسرائیل و اتحادیه اروپا بار دیگر در پی احضار شماری از سفیران کشورهای مهم اروپایی به وزارت خارجه اسرائیل متشنج شد.

به دستور آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه اسرائیل، روز جمعه، ۲۷ دی‌ماه، سفیران بریتانیا، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا فراخوانده شدند تا «ناخشنودی» دولت اسرائیل از موضع‌گیری اتحادیه اروپا به ساخت‌وسازهای اسرائیلی در سرزمین‌های فلسطینی به آنها اعلام شود.

به گزارش وب‌سایت روزنامه یدیعوت آخرونوت، وای‌نت، مدیرکل اروپایی وزارت خارجه اسرائیل که با سفیران احضار شده دیدار کرد، بنا به دستور لیبرمن به آنها گفت: «موضع کشورهای شما علیه اسرائیل یک‌جانبه است و این احساس را ایجاد می‌کند که تنها به دنبال مسئله‌ای هستید تا مدام اسرائیل را محکوم کنید.»

اتحادیه اروپا در روزهای گذشته از مناقصه‌های تازه‌ای که دولت اسرائیل برای ساخت واحدهای مسکونی در یهودی‌نشین‌های کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس آگهی کرده ابراز نگرانی کرد.

در همین زمینه کشورهای اروپایی سفیران اسرائیل در پایتخت‌های خود را فراخوانده و خواهان تغییر رویه اسرائیل شده‌اند.

اتحادیه اروپا پیشتر هشدار داده بود که سیاست‌های اسرائیل می‌تواند گام‌های تنبیهی برای این کشور در پی داشته باشد.

برای نخستین بار، یکی از مهم‌ترین نهادهای اقتصادی و تجاری هلند در روزهای گذشته در اعتراض به سیاست شهرک‌سازی اسرائیل، پنج بانک اسرائیل را تحریم کرد.

وزارت خارجه اسرائیل ساعاتی پس از آن در اقدامی تلافی‌جویانه دست به احضار سفیران کشورهای مهم اروپایی زد و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، نیز اتحادیه اروپا را به خاطر مخالفت با یهودی‌نشین‌ها «متظاهر» و «ریاکار» نامید.

نتانیاهو روز پنج‌شنبه نیز از موضع‌گیری کشورهای اروپایی علیه یهودی‌نشین‌ها ابراز خشم کرده و گفت که آنها واقعیات را تحریف می‌کنند.

به عقیده آقای نتانیاهو، مسئله اصلی که مانع از رسیدن به توافق نهایی صلح شده این است که فلسطینی‌ها حاضر نیستند اسرائیل را به عنوان کشوری برای یهودیان به رسمیت بشناسند.

وزارت مسکن و شهرسازی اسرائیل در روزهای گذشته برای ساخت ۱۴۰۰ واحد مسکونی در یهودی‌نشین‌های کنونی آگهی مناقصه منتشر کرده است.

این در حالی است که مذاکرات سیاسی اسرائیلی و فلسطینی ادامه یافته است.

فلسطینی‌ها و جامعه جهانی تاکید دارند که زمین‌های محل ساخت یهودی‌نشین‌ها باید بخشی از کشوری باشد که در نتیجه مذاکرات سیاسی اسرائیلی و فلسطینی، برای فلسطینی‌ها برپا می‌شود.

این اراضی در جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ به تسلط اسرائیل درآمد.

محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی، روز جمعه گفت که اسرائیل با سیاست توسعه شهرک‌سازی خود «پاک‌سازی نژادی» علیه فلسطینی‌ها را به راه انداخته است.
XS
SM
MD
LG