لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۸

مصر گذرگاه مرزی الرفح را باز نمی‌کند


آتش توپخانه اسراییل به سوی غزه (عکس: AFP)
آتش توپخانه اسراییل به سوی غزه (عکس: AFP)

مصر بار دیگر ضمن رد درخواست‌ها برای گشایش گذرگاه مرزی «الرفح» درخواست‌کنندگان را به «تلاش برای کشاندن مصر به جنگ با اسرائیل» متهم کرد.


احمد ابوالغیط، وزیر خارجه مصر، شامگاه شنبه در گفت‌وگو با شبکه اصلی تلویزیون این کشور گفت: «عواملی در جهان عرب و خارج از حوزه پیرامونی عرب، پیوسته مصر را برای بازگذاشتن نامحدود گذرگاه الرفح زیر فشار می‌گذارند. اما عواقب این امر متوجه مصر خواهد شد.»


مصر در عین حال روز یک‌شنبه ضمن محکوم کردن حمله زمینی اسرائیل به نوار غزه از این کشور خواست که به حمله «وحشیانه» خود به قلمرو فلسطینیان پایان دهد.


تانک‌ها و توپخانه اسرائیل روز شنبه پس از هشت روز حمله هوایی از راه زمین نیز به نوار غزه حمله کردند.


وزیر خارجه مصر در مصاحبه تلویزیونی خود افزود که رسیدن سلاح غیرقانونی به غزه برای امنیت منطقه خطرناک است.


سازمان حماس، حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، و مقامات جمهوری اسلامی ایران در روزهای اخیر مصر را به گشایش گذرگاه مرزی الرفح فراخوانده‌اند.


حسنی مبارک، رییس جمهور مصر، هفته گذشته گفت: «رساندن سلاح به دست نیروهای حماس خطرهای موجود را افزایش می‌دهد.»


سازمان حماس، حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، و مقامات جمهوری اسلامی ایران در روزهای اخیر مصر را به گشایش گذرگاه مرزی الرفح فراخوانده‌اند.



آقای مبارک افزود: «حماس نمی‌تواند از مصر بخواهد گذرگاه الرفح را باز کند و مشکل این است که حماس می‌خواهد خود کنترل گذرگاه را در دست بگیرد.»


آقای مبارک تاکید کرد که تنها پس از بازگشت اختیارات غزه به تشکیلات رسمی خودگردان فلسطینی و بازگشت ناظران اتحادیه اروپا مصر این گذرگاه را خواهد گشود.


سازمان حماس از اظهارات پی درپی سران مصر در مورد گذرگاه «الرفح» اظهار «شگفتی» کرده است. این سازمان روز جمعه در واکنش به سخنان حسنی مبارک گفت: «این سخنان موجب تعجب و تاسف است و انتظار می‌رفت که مصر مسئولیت‌پذیرتر و در اندیشه حمایت از مردم غزه باشد.»


از هجدهم دسامبر که سازمان حماس اعلام کرد آتش‌بس نانوشته با اسراییل را تمدید نمی‌کند، سران مصر حماس را بارها مورد انتقادهای آشکار قرارداده‌اند.


مصر در روزهای اخیر شبکه تلویزیونی وابسته به حزب‌الله، المنار، را نیز به تلاش برای ضربه زدن به حکومت مصر متهم کرده است. رسانه‌های مصر احتمال قطع برنامه‌های این شبکه را مطرح کرده‌اند.


در نتیجه توافق هفته گذشته دولت مصر با محمود عباس، مصر از سه‌شنبه گذشته «الرفح» را تنها برای عبور ۴۵۰۰ فلسطینی در طول سه روز گشوده است.
XS
SM
MD
LG