لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۴

نزدیک شدن غزه به بحران انسانی و تلاش رهبران جهان


اردوگاه آوارگان جبلیه یکی از اهداف حملات هوایی اسراییل بوده است. (عکس: epa)
اردوگاه آوارگان جبلیه یکی از اهداف حملات هوایی اسراییل بوده است. (عکس: epa)

نیکولا سرکوزی، رییس جمهوری فرانسه، روز دوشنبه به اسرائیل سفرکرده است تا درباره پایان دادن به یکی از شدیدترین حملات چند دهه گذشته در غزه گفت‌وگو کند که تاکنون به مرگ بیش از ۵۱۵ فلسطینی منجر شده است.


آقای سرکوزی پس از ملاقات با همتای مصری خود، حسنی مبارک، در قاهره با اهود اولمرت، نخست وزیر اسراییل، در بیت المقدس و با محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین، در رام‌الله دیدار خواهد کرد.



در حالی که رهبران جهان به تلاش‌های خود برای پایان دادن به بحران غزه می‌افزایند، خبرگزاری فرانسه به نقل از پزشکان فلسطینی می‌گوید پنج کودک در جریان دو حمله جداگانه اسرائیل در آغاز صبح دوشنبه جان باخته‌اند، و از روز شنبه تاکنون با شدت گرفتن حملات اسرائیل دست‌کم ۷۵ فلسطینی کشته شده‌اند.


اسرائیل نیز اعلام کرده است که از زمان آغاز حمله زمینی به غزه یک سرباز خود را از دست داده و ۵۵ نفر نیز مجروح شده‌اند.


اسرائیل عملیات «سرب مذاب» را ۹ روز پیش در روز هفت دی‌ماه در پاسخ به حملات موشکی حماس به اسرائیل آغاز کرد، و اعلام کرده است که تا زمان قطع حملات موشکی و «فلج شدن» حماس این عملیات را ادامه خواهد داد.



  • صحنه‌هایی از جنگ در نوار غزه

حماس نیز همچنان به پرتاب راکت به داخل خاک اسرائیل ادامه می دهد.


در همین حال به گزارش خبرگزاری چینی شین‌هوآ، رییس جمهوری چین روز یک‌شنبه در گفت‌وگویی تلفنی با جرج بوش، رییس جمهوری ایالات متحده، از افزایش تنش میان اسرائیل و فلسطینی‌ها «ابراز نگرانی کرده» است.


هو جینتائو همچنین به آقای بوش گفته است که «بسیار نگران» بروز بحران انسانی در کرانه غزه است.


به گفته امدادگران، ساکنان غزه در حال حاضر آب و برق ندارند و با کمبود شدید غذا روبه‌رو هستند. بیمارستان‌های غزه نیز با کمبود شدید وسایل مورد نیاز برای درمان مجروحین دست و پنجه نرم می‌کنند.



گروه‌های امدادگر حاضر در منطقه غزه می‌گویند حمله نظامی اسرائیل به وخامت وضع یک و نیم میلیون ساکن غزه دامن زده است. این ساکنان از ژوئن سال ۲۰۰۷ که حماس کنترل غزه را به دست گرفت و در پی آن اسرائیل نیز این منطقه را محاصره کرد فقط به کمک‌های خارجی متکی بوده‌اند.


به گفته امدادگران، ساکنان غزه در حال حاضر آب و برق ندارند و با کمبود شدید غذا روبه‌رو هستند. بیمارستان‌های غزه نیز با کمبود شدید وسایل مورد نیاز برای درمان مجروحین دست و پنجه نرم می‌کنند.


خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز به نقل از نخست وزیر مالزی می‌گوید کشورهای اسلامی در صددند برای پایان دادن به خشونت‌های غزه جلسه ویژه مجمع عمومی سازمان ملل را برگزار کنند.


عبدالله احمد بداوی گفت: «امیدوارم آمریکا و متحدانش در برابر برگزاری جلسه ویژه مجمع عمومی مانع‌تراشی نکنند.»


آمریکا هنوز پاسخی به این گفته آقای بداوی نداده است.


وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی دو روز پیش پس از دیدار در عربستان سعودی بیانیه‌ای صادر کردند، و در این بیانیه تمام کشورهای مسلمان را به همکاری با دیگر اعضای سازمان ملل برای برگزاری جلسه‌ای با عنوان «اتحاد برای صلح» فراخواندند.
XS
SM
MD
LG