لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۵

خانواده حکیم زاده: هیچ کس به ما جواب نمی دهد


عباس حکیم زاده از جمله دانشحویان امیرکبیر است که در جریان جنجال نشریات دانشجویی بازداشت شده است.
عباس حکیم زاده از جمله دانشحویان امیرکبیر است که در جریان جنجال نشریات دانشجویی بازداشت شده است.

خانواده عباس حکیم زاده، از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه امیر کبیر که حدود ۱۰ روز پیش بازداشت شده است، با ابراز نگرانی از وضعیت جسمی وی می گویند «هیچ کدام از مسوولان قضایی پاسخگوی آنان نیستند.»

برادر عباس حکیم زاده در مصاحبه ای به رادیو فردا، با تاکید بر این که هیچ وجه خبری از وی ندارد گفت: «خبرنامه امیر کبیر گزارش داده بود عباس حکیم زاده و علی صابری را به بیمارستان طالقانی تهران منتقل کرده اند. من خودم به این بیمارستان مراجعه کردم و هیچ اثری از بستری بودن برادرم در آنجا ندیدم. نمی دانم چه اتفاقی افتاده که بدون خبری و ثبتی در جای خاصی او را به بیمارستان منتقل کرده اند.»

وی در تشریح علت نگرانی خانواده آقای حکیم زاده از وضعیت جسمی وی گفت: «عباس حدود یک سال پیش از دانشگاه مرخصی گرفت و بیش از ۶ ساعت تحت عمل جراحی ستون فقرات قرار گرفت و از ناحیه مهره گردن تا پشت کمر ستون فقراتش به وسیله پلاتین های متعددی تثبیت شده است و محدودیت حرکتی دارد. عباس لکنت زبان هم دارد که به محض اینکه استرس و فشاری به او وارد شود، قادر به سخن گفتن نیست. این دو مساله مزید بر علت شده که ما نگران عباس باشیم که اگر بر اساس آنچه گفته شده او تحت شکنجه قرار گرفته باشد، شرایط جسمی او رو به وخامت می گذارد.»

برادر عباس حکیم زاده در برابر این پرسش که آیا خبر شکنجه برادرش در زندان موثق است یا نه گفت: «خبر موثقی نیست، ولی آنچه دانشجویان در سایت های خبری خود نوشته اند حکایت از شکنجه عباس حکیم زاده و دیگر دانشجویان بازداشت شده دانشگاه امیر کبیر دارد.»

علیرضا جمشیدی، سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی روز پنجشنبه در پاسخ به سوال یک خبرنگار درباره وضعیت دانشجویان دستگیر شده دانشگاه امیر کبیر گفت ظرف یک یا دو روز آینده تحقیقات بر پرونده آنان به پایان می رسد.


  • «ما در این مورد جواب های ضد و نقیضی شنیده ایم. از وضعیت فیزیکی وی خبری نداریم و نمی دانیم در زندان اوین است یا جای دیگری نگهداری می شود. وقتی به دادگاه انقلاب هم مراجعه می کنیم پاسخی دریافت نمی کنیم. برخورد مناسبی هم نمی شود و ما تا کنون نه شماره پرونده ای داریم و نه اتهامی که به عباس زده شده را می دانیم. ما همچنان مراجعه می کنیم و تا کنون به درهای بسته برخورده ایم.»
برادر عباس حکیم زاده

اما برادر عباس حکیم زاده گفت که حتی به آنها اعلام نشده که برادرش در زندان است و «مسوولان پاسخ روشنی» به خانواده وی درباره وضعیت عباس حکیم زاده نمی دهند.

او گفت: «ما در این مورد جواب های ضد و نقیضی شنیده ایم. از وضعیت فیزیکی وی خبری نداریم و نمی دانیم در زندان اوین است یا جای دیگری نگهداری می شود. وقتی به دادگاه انقلاب هم مراجعه می کنیم پاسخی دریافت نمی کنیم. برخورد مناسبی هم نمی شود و ما تا کنون نه شماره پرونده ای داریم و نه اتهامی که به عباس زده شده را می دانیم. ما همچنان مراجعه می کنیم و تا کنون به درهای بسته برخورده ایم.»

برادر عباس حکیم زاده گفت که مسوولان دانشگاه به پدرش توصیه کرده بودند که عباس را به مشهد منتقل کنند تا مشکلاتی که به خاطر محرومیت وی از تحصیل ایجاد شده بود، حل شود.

به گفته وی یک روز پس از سفر عباس حکیم زاده به مشهد، ماموران به خانه پدری عباس حکیم زاده در مشهد مراجعه کرده و پس از تفتیش خانه، وی را که در خانه تنها بوده، با خود برده اند.

برادر عباس حکیم زاده گفت ماموران هیچ اسم و مشخصاتی از خود نداده اند و تنها گفته اند «با شماره ۱۱۳ تماس بگیرید.» این شماره، مخصوص وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران است.


وی افزود: «پس از آن ما مرتب با شماره ۱۱۳ تماس گرفتیم اما هیچ پاسخی نگرفتیم. وزارت اطلاعات هم به ما اطلاعاتی نداد. تنها پاسخی که گرفتیم این بود که پس از پایان بازجویی ها به ما پاسخ خواهند داد.»

خانواده های دانشجویان بازداشت شده دانشگاه امیر کبیر طی نامه ای خطاب به آیت الله هاشمی شاهرودی، رییس قوه قضاییه، خواستار محاکمه فرزندانشان در یک دادگاه صالحه و اتمام بازداشت موقت آنها شده اند.

این درحالی است که ۱۲ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز سه شنبه گذشته طی تذکری مکتوب به وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری و همچنین وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی به بازداشت ۸ دانشجوی دانشگاه پلی تکنیک و احضار ۱۴۷ دانشجو به کمیته های انضباطی اعتراض کرده و خواستار تجدید نظر در «برخوردهای غیر قانونی» با دانشجویان شده اند.


XS
SM
MD
LG