لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۹

روزنامه‌نگار تونسی؛ برنده جایزه ادبی فرانسه


فصل پربار اهدای جوایز ادبی فرانسه (به خصوص برای خارجی‌ها) با دادن «جایزه انترالیه» در این هفته به رمان ۶۰۰ صفحه‌ای «سرژ براملی» تونسی الاصل با عنوان «اصل اول، اصل دوم» به پایان رسید.


با این حساب می‌توان در دنیای ادبیات فرانسه، سال ۲۰۰۸ را سال خارجی‌ها نامید. پیش از براملی جایزه معتبر گنکور به عتیق رحیمی زاده افغانستان، و جایزه رنودو به «تیرنو مونه‌نمبو»، متولد گینه، اهدا شد.




جایزه انترالیه را ۳۰ روزنامه‌نگار فرانسوی در سوم دسامبر ۱۹۳۰ در حالی که در کافه باشگاه انترالیه ناهار می‌خوردند و منتظر اعلام برنده جایزه ادبی فمینا بودند بنیان گذاشتند.

رمان براملی با مرگ یک شاهزاده خانم خارجی در یکی از تونل‌های شهر پاریس آغاز می‌شود که به نظر می‌رسد به تصادف مرگبار پرنسس دایانا، همسر پرنس چارلز ولیعهد انگلیس، در سال ۱۹۹۷میلادی اشاره دارد.



داستان رمان در اواخر قرن بیستم و از زبان یکی از ماموران سازمان اطلاعات فرانسه روایت می‌شود و درباره یک تاجر اسلحه و یکی از نخست وزیران سابق فرانسه است.


روزنامه فرانسوی‌زبان فیگارو، این کتاب را در زمان انتشار آن با رمان‌های پلیسی‌ـ‌جنایی نویسندگان مشهور انگلیسی مقایسه کرد.



سرژ براملی ۵۹ ساله، برنده این جایزه -جایزه‌ای که هر سال به رمانی نوشته یک روزنامه‌نگار اهدا می‌شود-، از جمله نویسنده زندگی‌نامه لئوناردو داوینچی است.


جایزه انترالیه را ۳۰ روزنامه‌نگار فرانسوی در سوم دسامبر ۱۹۳۰ در حالی که در کافه باشگاه انترالیه ناهار می‌خوردند و منتظر اعلام برنده جایزه ادبی فمینا بودند بنیان گذاشتند.


هیات داوران جایزه انترالیه، از ۹ روزنامه‌نگار به اضافه برنده سال قبل همین جایزه تشکیل می‌شود.


تازه‌ترین دوره از اهدای جوایز ادبی کشور فرانسه در سال جاری میلادی در حالی به پایان می‌رسد، که ژان لویی فورنیه برای رمان پرفروش خود با عنوان «پدر، کجا داریم می‌ریم؟» جایزه فمینا را از آن خود کرد. در همین فصل مارک برسان جایزه آکادمی فرانسز را برای کتاب «آخرین کنفرانس» گرفت، و ژان ماری بلا دو روبله برای رمان «جایی که ببرها احساس راحتی می‌کنند» جایزه مدیسی را از آن خود کرد.


XS
SM
MD
LG