لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۱

یک گروه زیرزمینی برای مبارزه با سانسور اینترنت


گروه ایران پراکسی می گوید که نخستین گروهی است که به شکلی منسجم با سانسور اینترنت در ایران مبارزه می کند.
گروه ایران پراکسی می گوید که نخستین گروهی است که به شکلی منسجم با سانسور اینترنت در ایران مبارزه می کند.

جلوگيری از دسترسی به برخی سايت های اينترنتی در ايران در سال های اخير، يکی از مشکلات جدی کاربرانی است که می خواهند در اينترنت، آزادانه به اطلاعات مورد نياز خود دسترسی داشته باشند.


در سال های گذشته برخی مسئولان ايرانی با «ضروری خواندن فيلتر شدن سايت های پورنوگرافی» تلاش می کردند تا در ابتدای آغاز سانسور اينترنت در ايران، حمايت افکار عمومی، به ويژه والدين را جلب کنند، اما اکنون به توسعه ويندوز به عنوان فراگيرترين سيتسم عامل در جهان، کنترل دسترسی کودکان و نوجوانان به محتوای اينترنت برای والدين بسيار ساده شده است.


برخی مدافعان آزادی بيان می گويند که جمهوری اسلامی ايران بيشتر با هدف سانسور وب سايت های تحليلی و خبری که با سياست های رسانه ای دولت سازگار نيستند، ايجاد محدوديت برای اينترنت را گسترش داده است.


اما همزمان با آغاز فيلتر شدن سايت های اينترنتی، مقابله با اين سانسور نيز ذهن کابران بسياری را به خود مشغول کرد و راههای گوناگونی نيز برای عبور از سانسور پيشنهاد شده است.


گروهی از جوانان نيز در تلاشند تا با انسجام بيشتری، ضمن تلاش برای اطلاع رسانی کافی درباره راههای عبور از فيلتر، از آخرين پيشرفت های فناوری نيز در اين زمينه بهره ببرند و به ديگران خبر بدهند.


فهرستی از وب سایت های فیلترشکن که توسط گروه «ایران پروکسی» تهیه شده اند.


يکی از اعضای اين گروه که با نام «ايران پراکسی» فعاليت می کنند، در مصاحبه ای با راديو فردا، از آخرين تحولات تکنيکی فيلترينگ و راههای عبور از آن می گويد:


اول از همه بد نيست درباره ميزان فيلتر شدن سايت های اينترنتی در ايران صحبت کنيم. اين روزها اوضاع چطور است؟


در بين سالهای ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ موسسه اوپن نت که سعی داشت وضعيت فيلترينگ در کشور ها جهان را مورد عرض يابی و سنجش قرار دهد،اعلام کرد بيش از ۳۰ درصد سايت های مورد نظر اين سازمان در ايران مسدود بوده است.


نتايج تحقيقات اين موسسه بدان جا ختم می شود که جمهوری اسلامی يکی از شديد ترين و سخت ترين سيستم های فيلترينگ را در ايران به اجرا می گذارد.


اين فيلترينگ به چه شکل است؟ فقط سايت های فارسی فيلتر می شوند يا سايت های خبری انگليسی هم فيلتر شده اند؟


در همان تحقيق جزئياتی از اين دست ارائه شده بود. البته فيلترينگ در ايران بيشتر بر روی سايت های فارسی زبان بوده، فيلترينگ وب لاگ های شخصی افراد حقيقی و حقوقی بسيار شديد است.


آمار اپن نت نشان می دهد تنها ۵% سايت های خبری انگليسی زبان فيلتر هستند و اين رقم برای سايت های فارسی زبان بيش از ۵۰ % است.

فيلترينگ در پيرامون سکس و فيلتر شکن هم به شدت فعال هست طوری که ۱۰۰ درصد سايت های سکس و ۹۵ درصد سايت های فيلتر شکن مسدود هستند.


البته اين تحقيق نزديک به سه سال پيش صورت گرفته است.


وضعيت امروز چگونه است؟ هر چند که تحقيقی شبيه به آنچه گقتيد در دست نيست، اما بر اساس اطلاعات شخصی شما اوضاع چگونه است؟


در ماه های گذشته مخابرات نصب و آزمايش سيستم جديدی برای فيلترينگ را آغاز کرده است که بخشی از آن رباتی نرم افزاری است که صفحات ديده شده توسط کاربران را بازنگری می کند و با معيار و الگوريتم های تعريف شده موضوع محتوای صفحه ديده شده که می تواند يک سايت يا وبلاگ باشد را تشخيص داده و البته با درجه بندی خاصی در صورتی که محتوای وبلاگ را غير اخلاقی يا تخلف تشخيص دهد، مستقيما آنرا مسدود می کند.


اما اين ربات نرم افراری و به خصوص الگوريتم ها و معيارهای تعريف شده برای آن، بی اشکال نيست و در نتيجه تعداد زيادی وبلاگ که محتوای آنها مشکل خاصی نداشته اند هم مسدود شده اند.


در عين حال معيارهای جديدی برای تشخيص تخلف برای اين ربات تعريف شده که کاربران ايرانی تاکنون از آن آگاه نبودند و برای مثال لينک به سايت ها يا وبلاگ های فيلتر شده (که می توانسته به دلايل سياسی يا قضايی يا به صورت موقت صورت گرفته باشد) نيز يکی از معيارهای مهم تشخيص تخلف است که نويسندگان وبلاگ ها يا مديران سايت ها از آن آگاهی ندارند و ممکن است به همين دليل سايت يا وبلاگ آنها فيلتر شده باشد.


به اين ترتيب اگر گزارش اپن نت را امروز و با توجه به وضعيت کنونی مورد بازبينی قرار دهيم، اعداد و ارقامی بالا تر از آنچه که حتی می شود تصور کرد را به دست خواهيم آورد .


آيا هيچ راهی برای مقابله با اين شکل فيلترينگ وجود دارد؟ اصولا شما پيشنهاد خاصی در اين باره داريد برای کاربران؟


سايت های شخصی که شما با استفاده از اسکريپت های php وcgi در اينترنت راه اندازی می شوند مثل گذشته کار آمد نيستند، زيرا اين گونه اسکريپت ها هم برای شکستن فيلترينگ در url ابهام ايجاد می کنند که اين ابهام با کد گذاری کردن صورت می گيرد که يکی از محبوبترين فيلتر شکن ها phproxy که از کد ۱۳ رقمی استفاده می کند، يعنی حرف w را به ۱۳ حرف بعد تبديل می کند که اين کد گذاری تا حدودی قابل تشخيص است.


با اين گونه اسکريپت هم نمی شود همه سايت ها را باز کرد و باز هم بعضی مواقع به فيلترينگ بر می خوريم اما باز هم اسکريپت های قوی وجود داشته که می توان از آن ها استفاده کرد .


هدف شما در گروه ايران پروکسی چيست؟


ايران پروکسی تلاش دارد تا با انتشار مجموعه مقالاتی، راه های عبور از اين ديوار استبدادی نوين را که ساخته سياست های غلط دولت ها و افراطی گری های مذهبی است، به صورت پيشرفته و در اين حال قابل فهم برای تمامی کاربران، آموزش دهد . همچنين نرم افزار ها و فيلتر شکن های روز را به کاربران ايرانی معرفی کند.


XS
SM
MD
LG