لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۸

کلاف سردرگم: فوتبال ایران در آستانه سقوط


پس از گذشت چهار ماه از تشکيل فدراسيون و پشت سرگذاشتن دوران محروميت تعليقی، فوتبال ايران در هر زمينه همچنان با مشکلات فزاينده ای رو در رو است.
پس از گذشت چهار ماه از تشکيل فدراسيون و پشت سرگذاشتن دوران محروميت تعليقی، فوتبال ايران در هر زمينه همچنان با مشکلات فزاينده ای رو در رو است.

پس از گذشت چهار ماه از تشکيل فدراسيون و پشت سرگذاشتن دوران محروميت تعليقی، فوتبال ايران در هر زمينه همچنان با مشکلات فزاينده ای رو در رو است.

تصميم هايی که حتی در عرض چند ساعت لغو می شود و يا تغيير می کند، از هرج و مرج و نا بسامانی در مديريت اين ورزش پرهواخواه در ايران حکايت می کند.


فوتبال اين روزها در ايران از يک سو در سطح مديريت و برنامه ريزی و از سوی ديگر در سطح باشگاهی و ملی با مسائلی رو در رو است که بحث آن در رسانه های داخلی هر بار به گونه ای بازتاب می يابد.


نگرانی های تيم ملی


از زمان تشکيل مجمع عمومی فوتبال و انتخاب علی کفاشيان به عنوان تنها نامزد برای رياست فدراسيون فوتبال، بحث گزينش سرمربی تيم ملی چنان کشدار بود که تيم ملی فوتبال نخستين گام را بدون سرمربی، بسيار لرزان برداشت تا قهرمان سه دوره جام ملت های آسيا و تنها نماينده دو قاره آسيا و اقيانوسيه در ميان ۱۶ تيم جام جهانی ۱۹۷۸، اکنون در گروهی که آسانترين تصور می شد، آرزويش راهيابی به مرحله بعدی مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ باشد.


به دنبال بايگانی شدن طرح تعطيلی ليگ، طرح انجام رقابت های ليگ به صورت فشرده و تا تا پيش از ماه خرداد مطرح شد تا پيش از مسابقه تيم ملی ايران با تيم ملی امارات در سيزدهم خرداد، مساله ای به عنوان درگيری با پيکارهای ليگ برتر مطرح نباشد.

برای رسيدن به اين هدف، روش کهنه و منسوخ شده تعطيلی رقابت های باشگاهی و سکوت فوتبال برای آماده سازی تيم ملی به عنوان يک تصميم قطعی اعلام شد.


اين بار اما زمانی که کارشناسان و دست اندر کاران فوتبال، به ويژه علی دايی به عنوان سرمربی تيم ملی و سرمربی تيم سايپا، با تعطيلی ليگ مخالفت کردند، اين تصميم لغو شد.



به دنبال بايگانی شدن طرح تعطيلی ليگ، طرح انجام رقابت های ليگ به صورت فشرده و تا تا پيش از ماه خرداد مطرح شد تا پيش از مسابقه تيم ملی ايران با تيم ملی امارات در سيزدهم خرداد، مساله ای به عنوان درگيری با پيکارهای ليگ برتر مطرح نباشد.


برای آمادگی تيم ملی ايران در مسابقه با امارات در حالی مهدی تاج، نايب رييس فدراسيون فوتبال از قطعی شدن دو مسابقه تدارکاتی با تيمهای ملی مصر و عمان خبر داد که به فاصله چند ساعت علی کفاشيان به عنوان بالاترين مرجع فدراسيون فوتبال، در گفت و گو با خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، اعلام کرد که هنوز بازی های دوستانه تيم ملی قطعی نشده است.


آقای کفاشيان گفت: «نامهايی که برای بازی دوستانه با تيم ملی مطرح می شود، هيچ کدام قطعی نشده و همچنان فدراسيون فوتبال در حال مذاکره است. ضمن آن که ديدار با آمريکا نيز در حد همان صحبت اوليه باقی مانده است.»


ليگ برتر از ۱۸ به ۱۶ تيم


پاره ای ناظران می گويند که مساله تداخل رقابت های ليگ برتر و تيم ملی، از تعداد تيم های ليگ ناشی می شود که با پرتعداد بودن روزهای تعطيل، به پايان رساندن آن هميشه يک مساله است.


نظارت کنفدراسيون فوتبال آسيا بر چگونگی امکانات، قراردادها و روند رقابت های حرفه ای ليگ و تاثير آن بر تعداد سهميه های هر کشور در رقابت های قهرمانی باشگاه های قاره، در چند روز اخير خبر مطرح در رسانه های داخلی بوده است.


خبرگزاری مهر در روز سه شنبه ۲۷ فروردين از تصويب طرح ۱۶ تيمی شدن ليگ برتر از فصل آينده ( ليگ نهم) و سقوط چهار تيم به دسته اول(در ليگ هشتم) در جلسه ای با محمد علی آبادی، رييس سازمان تربيت بدنی و علی دايی به عنوان سرمربی تيم ملی خبر داد.


اما اين خبر نيز مانند خبرهای ديگر زياد دوام نياورد. علی کفاشيان در مصاحبه با ايسنا اعلام کرد که ۱۶ تيمی شدن ليگ برتر تنها يک پيشنهاد است و برای تصويب بايد در مجمع ليگ مطرح و سپس به هيات رييسه فوتبال برود.


در گزارش خبرگزاری مهر عنوان شده بود که اين طرح در دفتر علی آبادی به تصويب هيات رييسه فوتبال رسيده است، اما در مورد اين که چرا چنين جلسه ای در دفتر رييس سازمان تربيت بدنی برگزاری شده، توضيحی در اين خبر وجود نداشت.


اما کفاشيان گفت که جلسه با علی آبادی برای تبريک سال نو بوده است و گزارش برنامه های فدراسيون فوتبال در زمينه مسايل اخلاقی و داخلی باشگاه ها.



محسن صفايی فراهانی، رييس پيشين فدراسيون فوتبال و رييس کميته انتقالی در هنگام محروميت تعليقی، در گفت و گويی با ايسنا گفته است که با توجه به ضعف مديريت و برنامه ريزی فوتبال، اگر ايران خواهان سهميه ای بيشتر از دو تيم در ليگ قهرمانان آسيا است بايد ليگ برتر را ۱۴ تيمی کند.

کاهش تعداد تيم های ليگ برتر گرچه ضروری به نظر می رسد اما بی ترديد عملی کردن آن با تنش هايی از سوی تيم های سوم و چهارم سقوط کننده همراه خواهد بود.


در همين زمان محسن صفايی فراهانی، رييس پيشين فدراسيون فوتبال و رييس کميته انتقالی در هنگام محروميت تعليقی، در گفت و گويی با ايسنا گفته است که با توجه به ضعف مديريت و برنامه ريزی فوتبال، اگر ايران خواهان سهميه ای بيشتر از دو تيم در ليگ قهرمانان آسيا است بايد ليگ برتر را ۱۴ تيمی کند.


به گفته صفايی فراهانی ۱۸ تيمی کردن ليگ برتر اشتباهی بود که نبايد صورت می گرفت، اما به هر حال تصميم جديد هيات رييسه فدراسيون فوتبال می تواند جبران اشتباهات گذشته تلقی شود.


او اظهار اميدواری کرد که کنفدرسيون فوتبال آسيا پس از اعلام ايرادهای جدی به شرايط حرفهای فوتبال ايران گرفته بود، تا پايان ارديبهشت ماه ايرادها را برطرف ببيند تا سهميه ای مناسب به ايران بدهد.


مهدی محمد نبی، دبير فدراسيون فوتبال هم به اين خبرگزاری ايسنا اعلام کرد که فرصت تا ۱۱ ارديبهشت است و امتياز قابل قبولی از کنفدراسيون فوتبال آسيا گرفته خواهد شد.


AFC و حضور زنان در ورزشگاهها


ناظران کنفدراسيون فوتبال آسيا به مسئولان فدراسيون فوتبال ايران تاکيد کرده اند که زنان بايد اجازه داشته باشند به هنگام مسابقه های فوتبال در ورزشگاه ها حضور يابند و اين موضوع را يکی از موارد ضروری برای پذيرش ليگ فوتبال ايران به عنوان يک ليگ حرفه ای عنوان کرده اند.


دبيرکل فدراسيون فوتبال ايران در مورد اين خواسته به ايسنا گفت: «با توجه به ميزبانی هايی که در بخش فوتبال و يا فوتسال از سوی هر کشوری گرفته می شود، بايد استانداردهای AFC و تسهيلات مناسب برای تماشاچيان فراهم شود. ناظران AFC راغب بودند که چنين اتفاقی در ايران به وقوع بپيوندد، در شرايط فعلی نيز ما تابع سياست کلان ورزش کشور هستيم.»


حضور زنان در ورزشگاهها به هنگام مسابقه های مردان ممنوع است و با مخالفت شديد روحانيون تند رو همراه شده است.


با اين حال در چند مسابقه بين المللی اين قانون برای زنان غيرايرانی شکسته شد. در مسابقه دو تيم رقيب پرسپوليس و استقلال در ۱۵ فروردين گذشته نيز فريده شجاعی، نايب رييس فدراسيون فوتبال در امور بانوان و همسر کره ای افشين قطبی، سرمربی تيم پرسپوليس تنها زنان حاضر در يک ورزشگاه پرتماشاگر و مردانه بودند.


XS
SM
MD
LG