لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۷

سارا پی لین، اوباما را «رفیق تروریست ها» خواند


سخنان خانم پی لین از سوی باراک اوباما به عنوان سخنانی کوچه و بازاری مورد انتقاد قرار گرفته اند. (عکس: epa)
سخنان خانم پی لین از سوی باراک اوباما به عنوان سخنانی کوچه و بازاری مورد انتقاد قرار گرفته اند. (عکس: epa)

سارا پی لین، نامزد جمهوری خواه ها برای معاونت ریاست جمهوری ایالات متحده، روز شنبه باراک اباما، نامزد حزب دموکرات، را «رفیق تروریست ها» خواند.


باراک اباما، سناتور ایالت ایلینوی، که درست یک ماه پیش از انتخابات چهارم نوامبر آمریکا، شاهد تثبیت شدن جایگاهش در سراسر کشور است، این گفته سارا پی لین را به عنوان «سیاست کوچه بازاری» رد کرد.


به نظر می رسد این گفته سارا پی لین، سرآغاز واکنش های ستاد انتخاباتی سناتور جان مک کین به افزایش محبوبیت آقای اوباما و بهبود وضعیت او در ایالاتی باشد که در انتخابات آمریکا نقشی کلیدی دارند.


سارا پی لین هنگام سخنرانی در ایالت کلرادو به باراک اوباما اشاره کرد و شخصیت او را زیر سوال برد. خانم پی لین پس از این که آقای اوباما را «مایه خجالت» خواند، گفت: «رقیب ما کسی است که به نظرش، انگار آمریکا این قدر عیب و نقص دارد که با تروریست هایی رفاقت می کند که کشور خود را هدف قرار می دهند.»


اشاره سارا پی لین به گزارشی در شماره روز شنبه روزنامه « نیویورک تایمز» بود که به بررسی رابطه باراک اوباما با بیل ایرز، عضو سابق سازمان شبه نظامی و زیرزمینی ودر آندرگراند در زمان جنگ ویتنام، اختصاص داشت.


آقای ایرز که در همان زمان مدتی را در زندان گذراند، در سال ۱۹۷۴از تمام اتهامات خود از جمله شورش و قصد بمب گذاری مبرا شد و اکنون در دانشگاه ایلینوی در شیکاگو تدریس می کند.


نیویورک تایمز در پایان گزارش خود اشاره کرده بود که این دو اکنون رابطه نزدیکی ندارند.


چند روزنامه و هفته نامه معتبر آمریکایی از جمله « نیویورکر» و « شیکاگو سان تایمز» نیز رابطه نزدیک بین آقایان اوباما و ایرز را کذب و بی اساس خوانده اند.


سارا پی لین در یک سخنرانی در کالیفرنیا نیز اشاره کرده بود که او و جان مک کین از این پس «با شدت و حدت بیشتری درباره گزینه های مردم در انتخابات حرف خواهند زد».


کارشناسان معتقدند این لحن تند در مبارزات انتخاباتی نشانه آن است که آقای مک کین در حال تلاش است موضوع انتخابات را از بحران اقتصادی که باعث امتیاز گرفتن باراک اوباما شده است، جدا کند.


هری سِووگان، سخنگوی سناتور اقای اوباما، گفت: «امروز تیم مک کین و پی لین مبارزه انتخاباتی بی اعتبار و غیرشرافت مندانه خود را از نظر استیصال و واماندگی یک گام جلو بردند، و حملات شخصی تر خود را آغاز کردند.»


مدتی پیش نیز ستاد انتخاباتی مک کین در واکنش به اظهار نظر آقای اوباما درباره برنامه جمهوری خواهان برای اصلاح نظام بیمه درمانی در آمریکا، وی را «دروغگو» خوانده بود.


مناسبات اوباما با ایرز به عضویت این دو در هیئت مدیره یک بنیاد در شیکاگو، در سالیان قبل، محدود می شود. باراک اوباما پیشتر گفته بود که در زمان بمب گذاری های گروه زیرزمینی، ایرز فقط هشت سال داشته است.


بیل کلینتون، رییس جمهوری سابق ایالات متحده، نیز در آخرین روزهای اقامت خود در کاخ سفید دو عضو این گروه زیرزمینی را مورد عفو قرار داد.


جان مک کین و باراک اوباما روز سه شنبه در شهر نشویل در ایالت تنسی دومین مناظره خود را در برابر دوربین های تلویزیون انجام می دهند و به طور مستقیم به سوالات رای دهندگان پاسخ خواهند داد.
XS
SM
MD
LG