لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۵

تجمع دانشجویان در اعتراض به «سرکوب جنبش دانشجویی»


فعالان حقوق بشر در ماههای اخیر درباره آنچه «سرکوب دانشجویان» می خوانند، بارها ابراز نگرانی کرده اند و برخی از دانشجویان نیز از احضار، دستگیری و محاکمه دانشجویان فعال توسط نهادی قضایی خبر داده اند.
فعالان حقوق بشر در ماههای اخیر درباره آنچه «سرکوب دانشجویان» می خوانند، بارها ابراز نگرانی کرده اند و برخی از دانشجویان نیز از احضار، دستگیری و محاکمه دانشجویان فعال توسط نهادی قضایی خبر داده اند.

در آستانه ۱۶ آذر، روز دانشجو در ايران، به دعوت دفتر تحکيم وحدت تجمعی با عنوان «دانشگاه زنده است» و با حضور صدها دانشجو در دانشگاه تهران برگزار شد.


محمد هاشمی، سخنگوی دفتر تحکيم وحدت، روز چهارشنبه در مصاحبه با شيرين فاميلی از راديو فردا گفت که تمامی گروه های دانشجويی با گرايش های مختلف فکری و همچنين گروه های دانشجويی قوميت های مختلف، مانند ترک ها و کردها از فراخوان برپايی تجمع دفتر تحکيم وحدت حمايت کردند و در اين تجمع حاضر شدند.


به گفته اين عضو دفتر تحکيم وحدت، به رغم حضور چشمگير نيروهای امنيتی در اطراف دانشجويان، هيچ فردی بازداشت نشده و تنها حراست دانشگاه تهران، صبح امروز مانع از ورود علی نکونسبتی، عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت به حياط دانشگاه تهران شد که با حمايت دانشجويان، وی موفق شد در نهايت به دانشگاه وارد شود و در جمع دانشجويان سخنرانی کند.


آقای هاشمی در مصاحبه با راديو فردا درباره علت برپايی اين تجمع گفت: « دانشجويان با هدف اعتراض به فضای دانشگاه ها، سخت گيری برای تشکل های دانشجويی، محدوديت برای انتشار مطبوعات دانشجويی، احضار دانشجويان به کميته های انضباطی و در کل انسدادی که در فضای دانشگاهها وجود دارد، اين تجمع را برگزار کردند.»


فعالان حقوق بشر در ماههای اخیر درباره آنچه «سرکوب دانشجویان» می خوانند، بارها ابراز نگرانی کرده اند و برخی از دانشجویان نیز از احضار، دستگیری و محاکمه دانشجویان فعال توسط نهادی قضایی خبر داده اند.


«دانشگاه زنده است»


سخنگوی دفتر تحکيم وحدت، در ادامه گفت که تجمع روز چهارشنبه دانشجويان، با استقبال پر شور دانشجويان تاکيدی است بر اين نکته که «دانشجويان در هيچ شرايطی دانشگاه را ترک نمی کنند.»
پوستر برپایی این تجمع که با عنوان «دانشگاه زنده است» برگزار شد.


وی حضور گسترده دانشجويان در تجمع امروزرا، نشانه ای برای «زنده بودن آرمان های دانشگاه» توصيف کرد.
به گفته آقای هاشمی، استراتژی جنبش دانشجويی «حضور در دانشگاه، زنده نگاه داشتن فعاليت های سياسی در دانشگاه و پرهيز از خشونت» است.

همچنين به گزارش سايت خبری «ادوارنيوز»، نيروهای پليس ضد شورش در طول برپايی اين تجمع ، دانشگاه تهران را محاصره کرده بودند و از نزديک شدن ديگر دانشجويان خارج از محوطه دانشگاه به محل برپايی تجمع جلوگيری می کردند.

اين سايت خبری نزديک به جنبش دانشجويی به نقل از شاهدان عينی نوشته است که نيروهای انتظامی و يگان ضد شورش در خيابانهای طالقانی، فلسطين و ضلع جنوبی ميدان انقلاب مستقر بودند تا از هرگونه شورش احتمالی دانشجويان در خيابان ها نيز جلوگيری کنند.

«کدام قانون؟»

به گزارش خبرنامه امیر کبیر، علی نیکونسبتی، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، در ابتدای این تجمع گفت: «از آقای خامنه ای می پرسم بر اساس کدام قانون یک دانشجو در زندان می میرد؟ »

آقای نیکونسبتی در ادامه با بیان این که «استبداد سیاسی» باید از بین برود گفت: «وزیر علوم از وابستگان باهنر، نماینده مجلس، است و به خاطر این وابستگی به این سمت منصوب شده است و همین مسئله باعث می شود کسی به او اعتراضی نکند. »


وی در پایان مهمترین خواست دانشجویان را برکناری و محاکمه وزیر علوم شد و احمدی نژاد را حامی انقلاب فرهنگی دوم دانست و گفت که وی لیاقت نشستن بر کرسی ریاست جمهوری را ندارد.


«مظلوم ترین قشر»


در این تجمع همچنین آرمین سلماسی، عضو شورای عمومی انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر گفت: «هنوز دانشجویان مظلوم ترین قشر در ایران هستند. اساتید ما را بازنشسته کردند، حکم تعلیق برایمان صادر کردند، ستاره نشانمان کردند، جلوی اعتراض که هیچ جلوی نفس کشیدنمان را هم گرفته اند، فضای دانشگاه را به پادگان تبدیل کرده اند و هر اعتراضی را به شدت سرکوب می کنند. »


این گزارش می افزاید که سخنران بعدی تجمع روز چهارشنبه دانشجویان تقی رحمانی، از فعالین ملی مذهبی، دانشگاه را «خانه آزادی» نامید و گفت: «من سال های زیادی فعالیت سیاسی کردم و تاسفم از این است در طول این سالیان هیچ گاه کشور ما به نقطه بازگشت ناپذیر آزادی نرسیده است. »


در ادامه این تجمع، یکی از دانشجویان که از ادامه تحصیل محروم شده به نمایندگی از دانشجویان اخراجی که «سه ستاره» نامیده می شوند، سخنرانی کرد.


مهدی امینی زاده به نمایندگی از دانشجویان ستاره دار گفت: «من امروز نمی خواهم بگویم که یک شبه بیش از 100 نشریه به دستور مقامات عالی رتبه نظام اعدام می شوند، نمی خواهم بگویم اجازه دسترسی آزاد به اطلاعات وجود ندارد، نمی خواهم بگویم اجازه نشر در کشور وجود ندارد، نمی خواهم بگویم در ایران انتخابات آزاد برگزار نمی شود و یک عده ابتدا افرادی را انتخاب می کنند و بعد نام این خیمه شب بازی را انتخابات می گذارند، من امروز می خواهم بگویم ما امروز در ایران اجازه تحصیل نداریم.»


این فعال جنبش دانشجویی در سخنرانی خود خواهان توقف روند بازنشسته کردن اساتید و اخراج دانشجویان شد.



«زمان فریاد است»

در پایان این تجمع سعید حبیبی، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، با بیان این که روی صبحتش با وزیر علوم و رییس جمهور نیست، با اشاره به نقش ویژه جنبش دانشجویی گفت: «دانشگاه فقط مسائل صنفی خودش را دنبال نمی کند. اولین قدم ما مسائل صنفی است و دومین قدم مسائل سیاسی، و سومین قدم ما زمینه سازی برای تغییرات بنیادین اجتماعی است. حبیبی در پایان گفت: امروز زمان صحبت کردن آرام نیست بلکه امروز روز فریاد زدن در اقصی نقاط کشور است.»

چنانکه در خبرنامه امیرکبیر آمده است در پایان این مراسم، دانشجویان مقابل سر در اصلی دانشگاه تهران تجمع کرده و شعارهای اعتراضی سر دادند.

بنا به این گزارش «وزیر بی لیاقت، استعفا استعفا»، «مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر استبداد»، «دانشجو، دانشجو اتحاد اتحاد» از جمله شعارهایی بود که در این تجمع سرداده شد.


XS
SM
MD
LG