لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۶

«برای کیان تاجبخش، قرار وثیقه صادر شد»


کیان تاجبخش در جریان دیدار روز سه شنبه خبرنگاران از زندان اوین
کیان تاجبخش در جریان دیدار روز سه شنبه خبرنگاران از زندان اوین

يکی از مقام های امنيتی قوه قضاييه اعلام کرد که برای کيان تاجبخش، پژوهشگر ايرانی – آمريکايی، قرار وثيقه صد ميليون تومانی صادر شده و وی به زودی آزاد می شود.


به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، حسن حداد، معاون امنيتی دادستان تهران، زمان دقيق آزادی آقای تاجبخش را اعلام نکرد.


این مقام قضایی همچنین به خبرگزاری فارس گفت که در صورت «تودیع وثیقه» وی از زندان آزاد خواهد شد، اما اجازه خروج از کشور را ندارد.


به گفته او، آقای تاجبخش برای ترک ایران باید از بازپرس پرونده، درخواست رفع ممنوعیت کند و در صورت موافقت بازپرس می تواند ایران را ترک کند، اما «در صورت احضار، خود يا وكيلش بايد برای پاسخگويی در دادسرا حاضر شود.»


روز سه شنبه نيز عليرضا جمشيدی، سخنگوی قوه قضاييه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران گفته بود که به زودی در پرونده آقای تاجبخش «تحولاتی رخ می دهد» و وی آزاد خواهد شد.



به گفته معاون امنیتی دادستان تهران، کیان تاجبخش برای ترک ایران باید از بازپرس پرونده، درخواست رفع ممنوعیت خروج از کشور کند و در صورت موافقت بازپرس می تواند ایران را ترک کند، اما «در صورت احضار، خود يا وكيلش بايد برای پاسخگويی در دادسرا حاضر شود.»

کيان تاجبخش، مشاور موسسه «جامعه باز – Open Society» است و از ارديبهشت ماه، به اتهام «اقدام عليه امنيت ملی» در زندان به سر می برد.


روز سه شنبه و همزمان با بازديد خبرنگاران از زندان اوين، وی بدون اينکه لباس زندان به تن داشته باشد، در برابر ساختمان سازمان زندان ها، در جمع خبرنگاران ديده شد و به برخی سوالات آنها پاسخ گفت.


آقای تاجبخش در اين ديدار به خبرنگاران گفت که از شرايط زندان راضی است، هر چند که تمام مدت بازداشتش را در سلول انفرادی گذرانده است.


وی گفت: «من هفته ای يکبار با خانواده ام ملاقات می کنم و هر شب با همسرم تلفنی حرف می زنم.»


اتهامات ایرانی - آمریکایی ها


همزمان با کيان تاجبخش، چند ايرانی – آمريکايی ديگر نيز در تهران با اتهامات و محدوديت هايی رو به رو شدند.


علی شاکری، از فعالان صلح طلب ايرانی – آمريکايی که در کاليفرنيا سکونت دارد، هم اکنون در اوين، زندانی است و مقام های ايرانی به خبرنگاران اجازه ندادند تا روز سه شنبه با وی ملاقات کنند.


هاله اسفندياری، مدير برنامه خاورميانه مرکز مطالعاتی ودروو ويلسون نيز بعد از ۱۰۵ روز زندان، اخيرا آزاد شد و به آمريکا بازگشت.


وی روز دوشنبه در يک کنفرانس خبری حاضر شد و گفت که در مدت طولانی زندان، «تنها يک بار با او بدرفتاری شده و بعد از آن همواره بازجويانش با او با حترام سخن می گفته اند.»


وی با تاکيد بر اينکه از وضعيت حبس ديگر زندانيان و برخورد بازجويان با آنها اطلاعی ندارد، اما سلول او، «اتاقی بزرگ و با پنجره» بوده است.


به گفته خانم اسفندياری، گروهی در وزارت اطلاعات ايران معتقدند که آمريکا در تلاش است به کمک مراکز مطالعاتی، نظام سياسی ايران را به شيوه گرجستان و اوکراين، بدون خونريزی تعيير دهد.


XS
SM
MD
LG