لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۰

ارتش آمریکا به کنسولگری ایران در اربیل حمله کرد


ساختمان کنسولگری ايران در شهر اربيل در مرکز شهر قرار دارد و پيش از اين وزارت خارجه ايران اعلام کرده بود که با هدف «تسهيل رفت و آمد ميان کردهای ايرانی و عراقی» اين دفتر را گشوده است.
ساختمان کنسولگری ايران در شهر اربيل در مرکز شهر قرار دارد و پيش از اين وزارت خارجه ايران اعلام کرده بود که با هدف «تسهيل رفت و آمد ميان کردهای ايرانی و عراقی» اين دفتر را گشوده است.
ساعات نخست روز پنج شنبه، ۲۱ دی ماه، ارتش آمريکا، به کنسولگری جمهوری اسلامی ايران در شهر اربيل در کردستان عراق حمله کرده و چند تن از کارکنان اين دفتر را بازداشت کرده است.

کاوه فتاح از روزنامه نگاران کرد در اربیل به رادیو فردا گفت: «نیروهای آمریکایی مستقر در اربیل در ساعات نخستین بامداد روز پنج شنبه، کنسولگری ایران حمله کرده و پس از بازداشت کارمندان آن، اسناد و مدارک این محل را با خود بردند.»

وی گفت: «در پی این خبر با دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان عراق و مسئولان این منطقه تماس گرفتیم تا از کم وکیف ماجرا آگاه شویم که آنها نیز از جزئیات این حمله اظهار بی اطلاعی کردند.»


به گفته آقای فتاح، «قرار است که حزب دمکرات کردستان در این زمینه بیانیه ای منتشرکند.»



این روزنامه نگار کرد درباره سابقه چنین حملاتی گفت: « حمله امروز نیروهای آمریکایی برای نخستین بار است که صورت می گیرد ولی پیش از این و در اوایل پروسه آزادسازی عراق چند نفر از نیروهای ایرانی بازداشت شده بودند.»


تلويزيون دولتی عراق، یک رادیوی کردستان عراق و خبرگزاری رسمی دولت ايران، ایرنا، نیز اين خبر را صبح روز پنج شنبه به نقل از منابعی منتشر کرده اند که نامشان فاش نشده است.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک مقام ارتش آمریکا گفته است که نظامیان آمریکایی، «شش نفر» را بازداشت کرده اند، اما وی این خبر که بازداشت شدگان ایرانی بوده اند را تایید یا تکذیب نکرد.


یا این حال یک دیپلمات ایرانی خبر بازداشت «پنج ایرانی» را تایید کرده و گفته است که دولت ایران از علن بازداشت این افراد اطلاعی ندارد.


این بازداشت ها ساعتی بعد از سخنرانی جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا صورت گرفته است که در آن، جرج بوش، جمهوری اسلامی ایران را بار دیگر به حمایت از شورشیان عراقی متهم کرد. ایران همواره این اتهام را رد کرده است و مقام های ایرانی در مقابل گفته اند که خواستار «عراقی باثبات و امن» هستند.

توقيف اموال

خبرگزاری های ايرنا و فارس، تعداد بازداشت شدگان را ۵ نفر ذکر کرده اند و نوشته اند که نيروهای آمريکايی، پيش از ورود به دفتر نمايندگی جمهوری اسلامی ايران در اربيل، نگهبانان اين محل را «خلع سلاح» کرده اند.

در گزارش تلويزيون دولتی عراق و خبرگزاری ايرنا نیز آمده است که مقام های نظامی آمريکايی، بخشی از اموال اين کنسولگری چون کامپيوترها و بخشی از مدارک را توقيف کرده اند.

به گزارش يک راديوی کردستان عراق، بعد از اين واقعه، نيروهای آمريکايی دفتر نمايندگی جمهوری اسلامی ايران را ترک کرده اند و در حال حاضر نيروهای امنيتی کرد، کنترل ساختمان را در دست دارند.


همچنین خبرگزاری آلمان نیز به نقل از منابع محلی گزارش داده است که در حال حاضر تمامی راههایی که به کنسولگری ایران ختم می شده اند، در شهر اربیل مسدود شده اند و نیروهای امنیتی کرد، اجازه حرکت کسی به سمت این محل را نمی دهند.


نخستين واکنش ايران

خبرگزاری ايرنا گزارش داد که سفارت جمهوری اسلامی ايران در عراق، در اعتراض به اين اقدام نيروهای آمريکايی که «غير قانونی» توصيف شده است، يادداشت اعتراض آميزی به وزارت امور خارجه عراق ارسال کرده است.

بنا به اين گزارش، سفارت جمهوری اسلامی ايران، در يادداشت خود، از دولت عراق خواسته است که «کارکنان دفتر نمايندگی ايران در اربيل، هر چه سريعتر آزاد شوند.»

ساختمان کنسولگری ايران در شهر اربيل در مرکز شهر قرار دارد و پيش از اين وزارت امور خارجه ايران اعلام کرده بود که با هدف «تسهيل رفت و آمد ميان کردهای ايرانی و عراقی» اين دفتر را گشوده است. این نمایندگی در اربیل از شش سال پیش فعالیت خود را آغاز کرده و برای فعالان اقتصادی کردستان عراق ویزا صادر می کرد.

مقام های آمريکايی همواره ايران را به حمايت از شورشيان عراقی متهم کرده اند، اما ايران اين اتهام را رد می کند.

در ماه دسامبر، چند تن از مقامات ايرانی در جريان سفر به عراق، به ظن دست داشتن در برنامه ريزی برای حمله به نيروهای امنيتی عراق، توسط نيروهای آمريکايی بازداشت شدند.

در آن زمان يک مقام ارتش آمريکا گفت که بازداشت ايرانيان نشان داد که ادعای دست داشتن ايران در نا امنی های عراق، «معتبر» بوده است.


XS
SM
MD
LG