لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۰

مذاکرات گروه ۱+۵ برای تشدید تحریم ایران لغو شد


تام کيسی از سخنگويان وزارت امور خارجه آمريکا گفت که اين مذاکرات، «به دليل مشکل برنامه ريزی» لغو شده است و در روزهای آينده در هفته جاری، مذاکرات ميان قدرت های جهان برپا خواهد شد.
تام کيسی از سخنگويان وزارت امور خارجه آمريکا گفت که اين مذاکرات، «به دليل مشکل برنامه ريزی» لغو شده است و در روزهای آينده در هفته جاری، مذاکرات ميان قدرت های جهان برپا خواهد شد.

وزارت امور خارجه آمريکا اعلام کرد که مذاکرات گروه ۱+۵ برای بررسی پيش نويس سومين قطعنامه شورای امنيت عليه برنامه هسته ای ايران که قرار بود روز سه شنبه برگزار شود، لغو شده است.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، تام کيسی از سخنگويان وزارت امور خارجه آمريکا گفت که اين مذاکرات، «به دليل مشکل برنامه ريزی» لغو شده است و در روزهای آينده در هفته جاری، مذاکرات ميان قدرت های جهان برپا خواهد شد.


گروه ۱+۵ مشتکل از پنج عضو دايمی شورای امنيت – فرانسه، بريتانيا، روسيه، چين و آمريکا – به همراه کشور آلمان است که برای جلوگيری از ساخت بمب هسته ای در ايران، جلساتی برگزار می کنند.


اين گروه تاکنون دو بار بر سر صدور قطعنامه عليه ايران در شورای امنيت توافق کرده اند و هر بار، تصميم اين شش کشور، با همراهی و موافقت ديگر اعضای شورای امنيت رو به رو شده است.


به گفته کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، اين کشور با چين و روسيه، «اختلافات تاکتيکی» برای برخورد با برنامه هسته ای ايران دارد. وی «زمان و محتوای هرگونه تحريم تهران در آينده» را محور اصلی اين اختلافات توصيف کرد.

در قطعنامه های پيشين، شورای امنيت از ايران خواست که غنی سازی اورانيوم را به دليل کاربرد دوگانه اش، متوقف کند، اما ايران با استناد به پيمان منع گسترش تسليحات هسته ای، از اين کار سر باز زد.


به نوشته خبرگزاری فرانسه، واشينگتن در حال حاضر به شدت از رويکرد تحريم همزمان با مذاکره، حمايت می کند. بر اين اساس ديپلمات های آمريکايی در اين مذاکرات، خواهان پيش بينی اقدامات تنبيهی مانند تحريم های سخت گيرانه عليه ايران، در صورت سرپيچی از خواست شورای امنيت هستند.


همزمان اين ديپلمات ها می گويند که بايد تشويق های اقتصادی نيز برای ايران در نظر گرفته شود تا اگر ايران به خواست های جامعه جهانی پاسخ مثبت داد، از اين امتيازها بهره مند شود.


تام کيسی گفت که قرار بوده، مديران کل امور سياسی از وزارتخانه های امور خارجه شش کشور گروه ۱+۵، در ساعات نخستين روز سه شنبه در کنفرانسی تلفنی، درباره پيش نويس قطعنامه ای که فرانسه آن را تهيه کرده، گفت و گو کنند.


اين مقام ها، روز يازدهم دسامبر مذاکراتی مشابه از طريق تلفن برپا کردند، اما در آن مذاکرات نتوانستند بر سر جزئيات قطعنامه سوم به توافقی دست يابند.


به گفته کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، اين کشور با چين و روسيه، «اختلافات تاکتيکی» برای برخورد با برنامه هسته ای ايران دارد. وی «زمان و محتوای هرگونه تحريم تهران در آينده» را محور اصلی اين اختلافات توصيف کرد.


اما وی تاکيد کرده است که سياست «تحريم همراه با مذاکره»، کماکان به عنوان موضع ايالات متحده آمريکا پابرجا است و گزارش اطلاعاتی اخير سازمان های اطلاعاتی آمريکا، تغييری در اين موضع ايجاد نکرده است. در آن گزارش تاکيد شده که ايران «برنامه ساخت سلاح هسته ای» خود را در سال ۲۰۰۳ ميلادی متوقف کرده است.


ارسال سوخت به بوشهر


همزمان با اين تحولات، ارسال سوخت نيروگاه در دست ساخت بوشهر از سوی روسيه به ايران، به اين بحث دامن زده است که آيا ايران کماکان به غنی سازی اورانيوم ادامه خواهد داد يا نه.


  • «عقب نشينی ايران از حق خود در بحث انرژی صلح آميز هسته ای، علامت دادن به دشمن و دخالت کردن او در موضوعات کشور است.»
علی اکبر هاشمی رفسنجانی

تاکنون ايران در مواضع رسمی خود، تامين سوخت نيروگاه بوشهر را علت اصلی غنی کردن اورانيوم در ايران می خواند و همزمان جامعه بين الملل نيز با استناد به اظهارات کارشناسانی که اين کار را مرحله ای «ضروری» برای ساخت بمب هسته ای می ناميدند، با غنی سازی اورانيوم در ايران مخالفت می کردند.


در عين حال تعلل روسيه به اجرای قرارداد تامين اورانيوم غنی شده برای نيروگاه بوشهر – که بايد به مدت ده سال اتجام شود – موجب شده تا بود تا ايران از ترديد در اجرای اين تعهد از سوی روسيه، سخن بگويد.


اما به رغم ارسال نخستين محموله اورانيوم غنی شده به ايران، مقام های ايرانی کماکان تاکيد کردند که به غنی سازی اورانيوم ادامه خواهند داد.


پيشنهاد توقف غنی سازی اورانيوم به دليل ارسال اين محموله ابتدا از سوی سازمان انرژی اتمی و شورای عالی امنيت ملی ايران رد شد و سپس در آخرين تحول، روز پنج شنبه، علی اکبر هاشمی رفسنجانی که از به عنوان چهره ميانه روی جمهوری اسلامی ياد می شود نيز گفت که برنامه هسته ای ايران، بايد چون گذشته ادامه آيد.


آقای رفسنجانی که رياست مجمع تشخيص مصلحت نظام را به عهده دارد، گفت: «عقب نشينی ايران از حق خود در بحث انرژی صلح آميز هسته ای، علامت دادن به دشمن و دخالت کردن او در موضوعات کشور است.»


ساعتی پيش از اين اظهارات، جرج بوش رييس جمهوری آمريکا گفته بود که با توجه به تامين شدن سوخت نيروگاه بوشهر، «ايران ديگر نيازی به غنی سازی اورانيوم ندارد.»


XS
SM
MD
LG