لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۱

ادامه سرکوب‌ها به دست اسد در سایه خطر تحریم نفت سوریه


شهر حمص، سوریه
شهر حمص، سوریه
خبرگزاری رویترز به نقل از فعالان حقوق بشر در سوریه از دومین روز حمله نیروهای نظامی بشار اسد به منطقه‌ای قبیله‌ای در شرق این کشور و حمله تانک‌ها به شهری در نزدیکی دیرالزور خبر داده است.

سرکوب اعتراضات دموکراسی‌خواهان سوری در این کشور در حالی ادامه می‌یابد که دیپلمات‌های اروپایی روز چهارشنبه از احتمال تحریم واردات نفت از سوریه در پایان هفته آینده به قصد اعمال فشار بیشتر بر بشار اسد خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تحریم نفت سوریه یکی از منابع مهم درآمد برای حکومت آقای اسد را مختل خواهد کرد که بودجه لازم برای سرکوب‌های امنیتی در کشور را فراهم می‌آورد، سرکوبی که تاکنون به گفته سازمان ملل ۲۲۰۰ نفر را به کام مرگ فرستاده است.

سوریه بیش از یک‌سوم از تولید روزانه نفت خام خود را به اروپا و به کشورهای هلند، ایتالیا،‌فرانسه و اسپانیا صادر می‌کند.

از سوی دیگر بشار اسد هم‌چنان مصرانه معتقد است که ناآرامی‌های کشور تحت حکومتش نتیجه فعالیت‌های «اراذل و اوباش و گروه‌های مسلح تروریستی» است.

به گفته مقامات حکومتی سوریه، این «تروریست‌ها» تاکنون تعداد «نامشخصی» از افراد غیرنظامی و ۵۰۰ سرباز و نیروی پلیس را به قتل رسانده‌اند.

اما در مقابل سازمان دیدبان حقوق بشر در گزارش تازه خود از سوریه می‌گوید که کشتار مردم غیرنظامی در شهرهای سوریه «در شرایطی رخ داده است که هیچ تهدیدی برای نیروهای ارتش نبوده‌اند».

در همین حال به گزارش رویترز تانک‌ها و زره‌پوش‌های ارتش سوریه روز پنج‌شنبه وارد شهر شهیل در جنوب شرقی دیرالزور شده‌اند که از ابتدای ماه رمضان هر روز صحنه اعتراضات مردمی به حکومت بوده است.

این خبرگزاری به نقل از یک فعال سیاسی محلی می‌گوید که ده‌ها تانک در سحرگاه روز پنج‌شنبه وارد شهر شهیل شده و بی‌هدف در خیابان‌ها و به خانه‌ها شلیک کرده‌اند.

در همین حال روز چهارشنبه به دنبال سقوط حکومت معمر قذافی در لیبی معترضان در حومه دمشق، پایتخت سوریه، شعار سر دادند که «خداحافظ قذافی، بشار نوبت توست».

اما آقای اسد ظاهرا ترجیح می‌دهد این شعارها و پیام‌ها را نشنیده بگیرد و وعده‌های خود را نیز به فراموشی بسپارد، از جمله وعده‌ای که نزدیک به ۱۰ روز پیش به دبیرکل سازمان ملل داد.

رئیس جمهور جوان سوریه روز ۱۷ اوت، ماه جاری میلادی، به بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل، اطمینان داد که تمام عملیات نظامی و پلیسی در این کشور متوقف شده است، اما ساعاتی بعد از این کشور خبر رسید که سرکوب‌ها هم‌چنان از مردم سوریه قربانی می‌گیرد.

خبرگزاری رویترز می‌گوید از زمان گفت‌وگوی تلفنی اسد با آقای بان دست‌کم ۴۹ تن دیگر از مردم غیرنظامی جان خود را از دست داده‌اند.

این اخبار در حالی از مجاری غیررسمی از سوریه خارج می‌شود که حکومت دمشق فعالیت رسانه‌های خارجی در این کشور را ممنوع و رسانه‌های محلی را نیز محدود کرده است.
XS
SM
MD
LG