لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۶

بازداشت مجدد مرتضی مراد پور،فعال مدنی


مرتضی مرادپور
مرتضی مرادپور

مرتضی مرادپور فعال مدنی ساکن تبریز، ظهر روز یکشنبه و در حالی که در اتوبوس شهری عازم منزل خود بود، توسط چهار نفر از مامورین اطلاعات بازداشت و به زندان تبریز معرفی شد.

مرتضی مرادپور ، پس از شصت و پنج روز اعتصاب غذا، با اعمال مقررات رای باز (آزادی مشروط یک متهم/مجرم به حکم دادگاه) از زندان تبریز آزاد شده بود. این بازداشت در حالی صورت گرفت که وی، در اثر عوارض اعتصاب غذای طولانی مدت، تحت معالجه پزشکان متخصص بیرون از زندان بود و طبق گواهی پزشک متخصص دستگاه گوارش و کبد که نسخه‌ای از آن به رویت رادیو فردا رسیده است، نیاز به معالجه مجدد دارد و با امکانات محدود بهداری زندان تبریز، بیم وخامت وضعیت جسمی‌اش می رود.

نقی محمودی حقوقدان ساکن آلمان و وکیل سابق برخی از فعالان مدنی در گفتگو با رادیو فردا می گوید که مرتضی مرادپور، به علت شرکت در همایش ایل‌گلی (شاه‌گلی) در خرداد ماه ۸۸ در تبریز تحت تعقیب قرار گرفته و سه روز بعد در خوابگاه دانشجویی، توسط مأمورین اطلاعات بازداشت شد.

این همایش با مجوز رسمی دولت بود و جنبه تفریحی و ورزشی داشت، اما در این همایش برخی فعالین مدنی، شعارهایی در حمایت از حق تحصیل به زبان مادری، همچنین خشک شدن دریاچه ارومیه سر داده بودند که منجر به بازداشت چندین تن، از جمله مرادپور شد.

مرادپور در دادگاه انقلاب تبریز محاکمه و از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی، به یک سال حبس و از بابت اتهام اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور به دو سال حبس محکوم شد. او بخشی از حبس خود را شش ماه بعد از بازداشت تحمل کرد و به قید وثیقه آزاد شد، اما از آبان ۹۴ ، برای تحمل باقیمانده ی حبس خود ، دوباره به زندان رفت.

مرتضی مرادپور، از روز چهارم آبان ماه ۱۳۹۵ و در اعتراض به عدم اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی ، مبنی بر تجمیع مجازات‌های صادره و رد درخواستاش در این خصوص، با نوشتن نامه‌ای خطاب به رئیس دادگستری استان آذربایجان شرقی، ضمن اعتراض به روند غیرقانونی دادرسی و اجرای حکم دادگاه، تا رسیدگی مسئولین به موارد اعتراضی، در زندان تبریز، دست به اعتصاب غذا زد.

محمودی می گوید که وی عصر روز چهارشنبه ۸ دی ماه ۱۳۹۵ و پس از ۶۵ روز اعتصاب غذا با توجه به درخواست مکرر مادرش از او و قول قطعی فاضل نیا ( قاضی ناظر زندان تبریز ) و اعضای شورای زندان برای تأمین خواسته‌هایش، به اعتصاب غذای خود خاتمه داد. در حال حاضر، نه ماه از کل مدت محکومیت حبس وی باقی مانده است.

XS
SM
MD
LG