لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۱

اولین مناظره انتخاباتی، بحث داغ روزنامه‌های ایران


روزنامه اعتماد در شماره شنبه خود ضمن چاپ عکسی از اسحاق جهانگیری و حسن روحانی، در تیتر یک خود با عنوان «زلزله جهانگيری» نوشته است: که کاندیدای مکمل روحانی «در دوئل با قاليباف اردوگاه رقيب را برهم زد.»

این روزنامه با تاکید براینکه «پديده مناظره اول، بدون شک اسحاق جهانگيری بود»، نوشته است: «معاون نجيب و اصلاح‌طلب دولت، روز جمعه يک ستاره واقعی بود كه زلزله‌ای بر تار و پود رقيبان روحانی انداخت. او بدون شک با صراحت و شجاعت و البته صداقت تمام سخن گفت. گفت كه رييس خود را روحانی می داند و پاسخ شنيدنی رييس‌جمهور را هم دريافت كرد، او با صداقت و شجاعت گفت كه آمده است تا صدای اصلاحات را به گوش مردم برساند. آمد و با صلابت گفت كه آمدنش برای استفاده از فرصت‌ها جهت بيان مطالبات و ديدگاه‌های جريانی با اقتدار اجتماعی است.»

جواد دلیری سردبیر اعتماد با بیان اینکه «زوج روحانی- جهانگيری، راهبرد قاليباف براي حمله به دولت و ايجاد موج نارضايتی از دولت را خنثی كرد»، نوشته است: «ائتلاف راهبردی روحانی و جهانگيري توانست تصويری از رويكردها و نگاه‌شان از وضعيت امروز كشور و آنچه انجام داده‌اند را در ويترين و مقابل افكار عمومي به نمايش بگذارد اما در مقابل رييسی و قاليباف به‌جای برنامه‌های‌شان، تنها ديدگاه‌شان را بيان كردند. آنچه از حرف‌های آنها ناخواسته به نمايش درآمد جدال آنها در جذب آرای پايگاه پايين جامعه بود. به بيان ديگر آن دو آمده بودند تا سهم بيشتري از پايگاه آرای احمدی نژاد را تصاحب كنند و برای اين از هم سبقت گرفتند. هر چند تفاوت اين دو در اين موضوع و نگاه مشهود بود.»

روزنامه وطن امروز، نزدیک به جبهه پایداری، در تیتر یک خود مناظره اول را بازی « دوسر باخت روحانی» توصیف کرده و نوشته است: «در مجموع واکنش کاربران در شبکه‌های اجتماعی حاکی از وضعیت نامساعد حسن روحانی در مناظره بود. حامیان دولت در رسانه‌ها خود عملکرد روحانی در قبال قالیباف را ضعیف دانستند و از آن ابراز نگرانی کردند. آنها در مقابل از عملکرد جهانگیری در مناظره ابراز رضایت کردند. این وضعیت حاکی از باخت مضاعف حسن روحانی هم در مناظره‌و هم در بازی کاندیدای پوششی است.»

روزنامه ایران هم نوشته «در اولین رویارویی انتخاباتی ۶ نامزد ریاست جمهوری در سیما، «مسائل اجتماعی» بحث های پرحاشیه ای را رقم زد.»

روزنامه شرق هم در تیتر خود با عنوان «توفان جهانگیری» نوشته است که این کاندیدای اصلاح طلب در مناظره اول خطاب به محمدباقر قالیباف گفت: «در زمینه مسائل اجتماعی مجددا تأکید می‌کنم که با برخوردهای گازانبری مشکل فرهنگ و آسیب‌های اجتماعی حل نمی‌شود. بدتر از آن اینکه با کتک‌زدن دست‌فروشان و تشکیل گروه ضربت برای جمع‌آوری دست‌فروشان، نمی‌شود معضل آنان را حل کرد. متأسفانه یک فرهنگی به شهرستان‌ها القا می‌شود که گروه ضربت وظیفه‌اش این است که به دست‌فروش‌ها سیلی بزند. من آن روزی که آن سیلی را دیدم، انگار به صورت خودم سیلی زده‌اند.»

به نوشته این روزنامه اسحاق جهانگیری همچنین خطاب به قالیباف گفت: «شما شهردار تهران هستید نه بیشتر از آن، که حتی در حوزه ارگان‌های زیرنظر شهرداری نیز موفق عمل نکرده‌اید اما یک‌جوری حرف می‌زنید که انگار مسئول کل عالم هستید. آقای قالیباف با روحیه نظامی نمی‌شود کلانشهری مثل تهران را اداره کرد، بلکه باید رویکرد علمی داشته باشیم

به نوشته شرق، محمدباقر قالیباف هم در این مانظره خطاب به روحانی و جهنگیری گفته است: «کار دولت گذشته به من چه ربطی دارد که البته کارهای خوبی انجام داده است. مهم‌ترین کارش این بود که به روستاها سفر می‌کرد. شما سفرتان هم چهار درصدی است. به مرکز استان سفر می‌کنید و در یکی، دو جلسه حاضر می‌شوید و باز می‌گردید.»

احمد غلامی سردبیر روزنامه شرق طی یادداشتی با عنوان « قاليباف در دوزخ مناظره»، در ارزیابی مناظره روز جمعه، نوشته است: «حیات و مرگ سیاسی قالیباف در گرو پیروزی در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری است. آنچه او را به این کارزار کشانده است، جدا از جاه‌طلبی سیاسی‌اش، ترس از درجا زدن در سیاست است. قالیباف فکر می‌کند وقت آن رسیده‌است که میوه قدرت را از شاخه بچیند و اگر این کار را امروز نکند شاید دیگر فرصت چنین کاری پیش نیاید، رویایی که در اولین مناظره انتخاباتی‌اش به کابوس تبدیل شد.»

کامبیز نوروزی، حقوقدان، طی یادداشتی با تیتر « رقبای بی‌برنامه روحانی» در روزنامه شهروند نوشته است: « قاعدتا هر نامزد باید بتواند از برنامه‌های خود سخن بگوید، اما همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد به‌خصوص رقبای اصلی رئیس‌جمهوری کنونی که شامل دو نامزد اصولگرا هستند، به هیچ عنوان برنامه‌ای ارایه نکردند. مواضع و سخنان آنها، بیش از هر چیز، شامل کلیات بی‌پشتوانه و غیرکارشناسی بود که شاید در ظاهر زیبا و خوشایند جلوه کند، اما نمی‌توان آنها را برنامه دانست.»

کیهان در تیتر یک خود ضمن تاکید براینکه « اولین زنگ حساب دست‌های خالی، کار دست دولت داد»، عنوان کرد « پس از ۴ سال انشاء خوانی‌های یکطرفه، همین چند ساعت کوتاه کافی بود تا مشخص شود دست دولت در زنگ حساب چقدر خالی است.»

روزنامه همدلی عکس محمدباقر قالیباف را در حالی چاپ کرده که تصویری از سایت حسن روحانی را در دست گرفته و با اشاره به شباهت این اقدام به تهدید احمدی نژاد به افشاگری علیه همسر میرحین موسوی در مناظره سال ۸۸ نوشته است: قالیباف « اگر به وقتش می‌تواند در قالب احمدی‌نژاد ظاهر شود،اگر لازم باشد می‌تواند از ادبیات میرحسین موسوی در آن مناظره معروف نیز استفاده کند. آن جا که گفت: "با پدیده‌ای روبه رو هستیم...." او فرصت‌طلبی است که ممکن است نتواند از همه فرصت‌ها به نفع خود استفاده کند.»

روزنامه جهان صنعت به صراحت نوشته که «روحانی و جهانگیری» را پیروز در مناظره اول می داند و تاکید کرده که «در حالی كه رويكرد صحبت‌های قاليباف در اولين مناظره انتخاباتی‎اش در جهت تخريب دولت يازدهم بود اما روحانی با تكيه بر مهارت فوقالعاده خطابه‌ای خود، تسلط بر مسايل جاری كشور، حضور و حمايت هاشمی طبا و جهانگيری و دفاع تمام قدشان از عملكرد دولت توانست تا حدی در منظر افكار عمومي برنده مناظره ديروز نامزدهای رياست جمهوری شود.»

به نوشته این روزنامه، در حالی نخستين مناظره زنده تلويزيونی به پايان رسيد كه روحاني تلاش كرد به سه اتهامي كه شهردار تهران به او وارد كرده بود پاسخ دهد» و به همین دلیل با اشاره به وعده ۱۰۰ روزه خود گفت: «قبلا هم گفته بودم كه برنامه ۱۰۰ روزه دارم كه بعد از ۱۰۰ روز برنامه اجرا شده را ارائه كردم و يكي از آنها توافق هسته‌ای بود.»

به نوشته این روزنامه، حسن روحانی « در پاسخ به اتهامات قاليباف مبني بر ايجاد چهار ميليون شغل» هم تاکید کرد که «گفته بودم اگر يك ميليون گردشگر خارجی جذب كنيم، چهار ميليون شغل ايجاد می شود. من وعده چهار ميليون شغل نداده بودم. روحانی درباره ادعای قاليباف مبني بر تقدير او از يك مفسد اقتصادی گفت كه سالها قبل جمعی از صادركنندگان مرا دعوت كردند و به تعدادی لوح دادند. من آنها را نميشناختم.»

کیهان در تیتر یک خود ضمن تاکید براینکه « اولین زنگ حساب دست‌های خالی، کار دست دولت داد»، عنوان کرد « پس از ۴ سال انشاء خوانی‌های یکطرفه، همین چند ساعت کوتاه کافی بود تا مشخص شود دست دولت در زنگ حساب چقدر خالی است.»

روزنامه جوان، ضمن تاکید براینکه « موافقان و مخالفان وضع موجود مناظرهرا داغ کردند»، نوشته است: «در مناظره عصر «قاليباف به روحاني می گويد شما چهار سال پيش گفته ايد من فقط در بخش گردشگری چهار ميليون شغل ايجاد می كنم، روحانی سخن او را قطع می كند و می گويد: من چنين چيزی نگفتم، يك سايت كم اهميت اين خبر را منتشر كرده و يك روزنامه (روزنامه جوان) از روی آن سايت خبری را منتشر كرده است.»

این روزنامه نوشته که حسن روحانی در تبليغات انتخاباتی سال ۹۲ با صراحت و تأكيد زياد گفته بود که «ما ۳ميليون و ۳۰۰ هزار بيكار داريم. اگر در سال ۱۰ ميليون توريست وارد كشور شود، ۱۳.۶ ميليارد درآمد ارزي و ۴ميليون اشتغال درست مي‌شود. يعنی با يك حركت صحيح در يك مسئله اقتصادي و اجتماعي «ما مي‌توانيم» بيكاری را حل كنيم.»

روزنامه جوان تاکید کرده است که «در طول چهار سال گذشته، دولت يازدهم نتوانست اين مقدار شغل ادعایی را حتي در همه بخشها ايجاد کند.»

روزنامه رسالت هم در تیتر یک خود نوشته که نامزدهای رياست جمهوری در اولين مناظره انتخاباتی ديدگاه‌های خود را درباره «حاشيه نشينی، فاصله طبقاتی، مشكل مسكن ازدواج جوانان و عدم كارآمدي دستگاه‌های اجرایی» بیان کردند.

XS
SM
MD
LG