لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۰

ممنوعیت اکران فیلم هالیوودی «واندر وومن» در لبنان


گال گادوت بازیگر اسرائیلی فیلم «واندر وومن»
گال گادوت بازیگر اسرائیلی فیلم «واندر وومن»

اجرای نقش نخست در فیلم سینمایی جدید هالیوودی «واندر وومن» یا «زن شگفت انگیز»، از سوی گال گادوت بازیگر اسرائیلی موجب ممنوعیت اکران آن در لبنان شده است.

این فیلم این روزها به روی پرده سینماهای آمریکا و شمار دیگری از کشورهای غربی رفته اما لبنان با پیشدستی آن را فیلم «یک سرباز اسرائیلی» توصیف کرده است.

به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، وزیر اقتصاد لبنان در اعلام ممنوعیت اکران فیلم یادآور شده که گال گادوت بازیگر نقش نخست فیلم، ملیت اسرائیلی دارد و در ارتش اسرائیل خدمت کرده است.

این در حالی است که نهادهای رسمی لبنان پیشتر مجوزهای لازم را برای اکران فیلم صادر کرده و پوسترهای تبلیغاتی آن تا روزهای گذشته در ملاء عام و در سینماهای لبنان دیده می شد.

قرار بود اکران نخست فیلم در لبنان، همراه با کشورهای دیگر، در پردیس «سینما سیتی» در بیروت باشد.

اما به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، وزارت اقتصاد لبنان از نهادهای امنیتی این کشور خواسته است، در اجرای ممنوعیت اکران فیلم همکاری کنند.

رسانه‌های لبنان و افکار عمومی این کشور بر سر این تصمیم دو دسته شده اند.

برخی از لبنانی‌ها در شبکه‌های اجتماعی گفته اند گال گادوت عضو ارتش در کشوری است که با لبنان جنگیده و تنها جنایت و ویرانی برای لبنان داشته است.

روزنامه لبنانی الاخبار نیز که همسو با حزب الله است، در تیتر نخست پنجشنبه نوشته بود: «لبنان جای سرباز اسرائیلی نیست».

گروه دیگری از افکار عمومی لبنان در شبکه‌های اجتماعی این ممنوعیت را «ابلهانه» و مخالف روح فرهنگی حاکم بر لبنان دانسته اند.

گال گادوت پیش تر در فیلم‌های پرفروشی در هالیوود، از جمله «بتمن در برابر سوپرمن؛ طلوع عدالت» ایفای نقش کرده که سال گذشته در کشورهای عرب و مسلمان، از جمله لبنان، اکران شد.

گال گادوت به ممنوع شدن اکران فیلم در لبنان واکنش مستقیم نشان نداده زیرا به گزارش خبرگزاری ها، از این کار منع شده است.

شبکه دوم تلویزیون اسرائیل نیز گفته است، ظاهرا تهیه کنندگان فیلم به گال گادوت گفته اند از درافتادن بر سر تصیم لبنان خودداری کند تا فیلم در سایر کشورهای مسلمان و عربی با ممنوعیت روبرو نشود.

با وجود این، خانم گادوت پیش تر به رسانه‌های اسرائیل گفته بود، به خدمت خود در ارتش این کشور «افتخار» می کند.

خدمت سربازی برای دختران در اسرائیل اجباری است و دختران غیر مذهبی باید دو سال در ارتش باشند.

این نخستین بار است که اجرای نقش نخست در یکی از فیلم‌های مهم هالیوودی تهیه شده در کمپانی برادران وارنر به گال گادوت ۳۲ ساله واگذار شده است.

گادوت زاده شهرک «روش هاعین» در اسرائیل با والدینی با ریشه‌های اروپایی و استرالیایی، همسر یارون ورسانو، یک بازرگان اسرائیلی و مادر دو دختر بچه خردسال است.

گال گادوت بازیگری و مانکنی را در سال ۲۰۰۴ آغاز کرد اما ستاره بخت او از سال ۲۰۰۹ که پایش به هالیوود رسید، درخشیدن گرفت.

سال ۲۰۱۵ او سوپرمدل کمپانی مد گوچی بود.

«زن شگفت انگیز» یک شخصیت فانتزی در کتاب‌های کمیک استریپ آمریکایی است.

سازمان ملل متحد سال گذشته نقش ابرقهرمانی در فیلم «زن شگفت انگیز» را در راستای توانمند سازی زنان و مقابله با خشونت جنسی، موثر دانست و این نقش را با وجود انتقادهای زیاد به ظاهر برهنه و سکسی آن، به عنوان سفیر افتخاری این سازمان انتخاب کرد.

دایانا پرینس کارگردان هالیوودی که «واندر وومن» را کارگردانی کرده، در حال حاضر بخش نخست «واندر وومن؛ جامعه عادلانه» را در دست تهیه دارد و می خواهد بخش دوم این فیلم را نیز در سال ۲۰۱۹ به پایان برد.

ارزیابی شده در نخستین آخر هفته که «زن شگفت انگیز» در شماری از کشورهای جهان اکران شده، ۱۷۵ میلیون دلار درآمد داشته باشد.

«واندر وومن» در نخستین روزهای اکران به روی پرده ۴۱۰۰ سالن سینما در آمریکای شمالی رفته است.

XS
SM
MD
LG