لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۱

فوتبال، هوای پاک، خانم شهردار… از گوشه‌وکنار سال ۹۲


سال ۱۳۹۲ هم مثل هر سال دیگر پر از خبر و حاشیه‌ بود. برخی از این خبرها در رسانه‌های جهانی بازتابی گسترده داشت، برخی دیگر کم‌تر یا اصلا؛ برخی حتی کم‌سابقه بودند. این گزارش تصویری نگاهی گذرا دارد به برخی از این خبرها، چه آنهایی که بازتابی گسترده داشتند، چه آنها که شاید کم‌تر دیده شدند.

آغاز

یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با تمام حاشیه‌های آن در نهایت با ماندن یک نامزد که گروه بسیاری از اصلاح‌طلبان و برخی از معترضان و مخالفان دولت ایران از او حمایت کردند در مقابل پنج نامزد دیگر که کسانی که در حکومت مانده‌اند از آنها حمایت کردند، با پیروزی حسن روحانی به انجام رسید. انتخابات سال ۱۳۹۲ و نتایج آن از مهم‌ترین رویدادهای این سال بود.



پایان

دوره ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد در سال ۱۳۹۲ به پایان رسید.



و بالاخره یک توافق

سوم آذرماه سال ۱۳۹۲ یک روز معمولی نبود، حداقل برای برنامه اتمی ایران و در مقایسه با دو دوره ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد. در سوم آذر ماه سال ۱۳۹۲ برای اولین بار بعد از همه این سال‌ها «توافقی» حاصل شد. «توافقی» هم حاصل شد.


سالی خوب برای ورزش

سال ۱۳۹۲ سال خوبی برای ورزش ایران بود؛ از فوتبال و کشتی تا بسکتبال و والیبال و حتی هندبال (رشته‌ای که ورزشکارانش برای اولین بار به مسابقات جهانی راه پیدا کردند). در پایان سال خولیو ولاسکو سرمربی تیم ملی والیبال ایران -ورزشی که در سال ۱۳۹۲ به پدیده‌ای جهانی تبدیل شد- ایران را ترک کرد. یکی از کاربران رادیو فردا در کامنتی نوشته بود «ایران باید به ایشان شهروندی افتخاری عطا کند».

ایران در برزیل، مردم در خیابان

تیم ملی فوتبال ایران راهی جام جهانی برزیل شد؛ کسی هم هنوز هست که این خبر را نشنیده باشد؟

خانه سینما «بالاخره» بازگشایی شد

خانه سينما بیست و یکم شهریور ماه، با حضور حجت‌الله ايوبی رئيس سازمان سينمايی و جمع زيادی از سينماگران شناخته شده ايرانی، بازگشایی شد تا اين نهاد صنفی پس از نزديک به دو سال مناقشه دامنه‌دار، بالاخره پذيرای سينماگران شد. در سالی که انجمن صنفی سینماداران اعلام کرد ۹۵ درصد سینماهای این کشور ورشکسته شده‌اند.

خانم شهردار

ساميه بلوچ‌زهی «دختر جوان ۲۶ ساله»، «مجرد» و «سنی‌مذهبی» است که با کسب اکثريت آرای اعضای شورای شهر کلات توانسته شهردار این شهرستان شود. «دختر»، «جوان»، «مجرد»، «سنی‌مذهب»، «شهردار»؛ اگر گیومه نبود روزنامه‌نگاران به مشکلات زیادی بر می‌خوردند.

چهره ابوالفضل در «رستاخیز»

یکی از جنجالی‌ترین خبرهای سینمای ایران نمایش چهره ابوالفضل عباس، برادر نانتی امام سوم شیعیان، در فیلم رستاخیز (کارگردان: احمدرضا درویش) بود. فیلمی که در نهایت هشت سیمرغ جشنواره فجر در سال ۹۲ را از آن خود کرد، اما اکران آن در سایه‌ای از ابهام قرار گرفته است.



ایران، چین و «توسعه اینترنت»

هنوز یک ماهی از خبر فیلتر شدن نرم‌افزار ارتباطی چینی «وی‌چت» نگذشته بود که مقام‌های دو کشور از همکاری برای توسعه اینترنت در ایران خبر دادند. توسعه…






کشتی آزاد ایران از قهرمانی‌اش دفاع کرد

برای همه آنهایی که گفتند: ما که از اول می‌دانستیم آخرش را، این هم سومین قهرمانی متوالی تیم ملی کشتی آزاد ایران در مسابقات جهانی.

بازداشت میلیاردر جنجالی

بابک زنجانی، احتمالا جنجالی‌ترین میلیاردر ایرانی است، نه فقط به خاطر اینکه میلیاردها پول دارد، نه فقط به خاطر اینکه بازداشت شده است. نه فقط به خاطر اینکه دولت می‌گوید کلی به این نهاد بدهکار است، نه فقط به خاطر اینکه خودش می‌گوید این‌طوری‌ها هم نیست؛ بلکه، چه بسا، شاید، به خاطر اینکه هنوز هم چیزهایی هست که «نمی‌دانیم».

فـییییس‌بوک‌ک‌ک‌ک‌

وزیر ارشاد ایران می‌گوید ضرر ندارد. مسئولان اینترنت می‌گویند ضرر دارد، وزیر خارجه ایران عضو آن است و کلی هم «فرند» دارد، که خبرهایش را «لایک» می‌کنند، «شر» می‌کنند و زیر آن «کامنت» می‌گذارند. مسئولان اینترنت می‌گویند ضرر دارد. وزیر فن‌آوری می‌گوید در روزگاری که تکنولوژی پیشرفت روزانه دارد، برخورد محدودکننده راه اصولی نیست. مسئولان می‌گویند ضرر دارد. در سال ۱۳۹۲ اتفاق خاصی در مورد رفع فیلترینگ فیس‌بوک نیفتاد.
برف، برف، برف

معمولا وقتی در نیمه شمالی ایران، زمستان‌ها برف نمی‌بارد، همه می‌گویند دریغ از یک برف، «امسال هم برف درست و حسابی نیومد» یا «کاشکی برف می‌اومد یه هفته مدرسه‌ها تعطیل می‌شد». این بار اما بارش برف در زمستان سال ۹۲ همه را غافلگیر کرد؛ حتی آنهایی که مسئول کمک‌رسانی در امور غافلگیرکننده بودند.









معلمی که موهای سرش را تراشید

محمدعلی محمدیان، معلم اهل مریوان، برای ابراز همدردی با یکی از شاگردان خود که در اثر بیماری موهایش ریخته بود موهای سر خود را تراشید.
علی محمدیان (راست)
علی محمدیان (راست)


چهار روز هوای پاک

استاندار تهران در آخرین روزهای سال ۱۳۹۲ گفت: پایتخت امسال فقط چهار روز هوای «پاک» داشت. خوب همیشه می‌شود به قضایا با خوش‌بینی نگاه کرد و در این مورد با در نظر گرفتن یک و نه دهم درصد خوشبینی در مقایسه با کل سال می‌شود گفت: بالاخره تهران «چهار روز» هم هوای پاک داشت.
ویزای ایران

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران، مهر ماه سال ۹۲ گفت «دولت حسن روحانی قصد دارد با بازنگری در قوانین ویزا، شرایط را برای ورود گردشگران خارجی به کشور تسهیل کند». بالاخره سهم کشوری با انواع جاذبه‌های گردشگری، از گردشگران خارجی، کم‌وبیش مثل سهم تهران از روزهایی با هوای پاک است.
اشتون در تهران

کاترین اشتون، رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا، برای اولین بار و آن هم پس از سال‌ها به عنوان یک مقام عالی‌رتبه آن اتحادیه به تهران رفت. اما در ایران آنچه بازتاب گسترده یافت، حمله مقام‌هایی مانند رئیس قوه قضائیه، رئیس و نمایندگان مجلس ایران به یک دیدار بود که در سفارت اتریش برگزار شد. دیدار خانم اشتون با نرگس محمدی، گروهی از فعالان زن و گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی، وبلاگ‌نویس جان‌باخته در زندان. زنی که با چادر همیشگی و عکسی از فرزندش در این دیدار حضور داشت، چند روز پس از آن در مورد واکنش کاترین اشتون به صحبت‌هایش در باره پسرش به رادیو فردا گفت: «[اشتون] گفت خود من یک مادر هستم و می‌فهمم شما چه می‌کشید».

و داستان هم‌چنان ادامه دارد...
XS
SM
MD
LG