لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۱

«انصراف خاتمی به نفع کیست؟»


خبر انصراف محمد خاتمی از مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری در ایران در رسانه‌های خبری و مطبوعات غرب با بازتاب‌های مختلفی روبه‌رو شده است.

خبرگزاری آسوشیتد پرس انصراف خاتمی را « وارد آمدن ضربه بزرگی به اصلاح‌طلبان» تلقی کرده است. این خبرگزاری به نقل از مهرزاد بروجردی یک پژوهشگر سیاسی و کارشناس مسائل ایران در دانشگاه سیراسوس نیویورک، در این باره نوشته است: « موسوی نمی‌تواند جوانان ایران را که در حاشیه قرار گرفته‌اند به میدان بازگرداند.»

به گفته مهرزاد بروجردی، نخست‌وزیر پیشین ایران -که خاتمی به نفع وی از انتخابات کناره‌گیری کرده است- به زبان اصلاح‌طلبان سخن نمی‌گوید؛ هر چند وی ممکن است برای جلب نظر رای دهندگان لحن خود را ملایم کند، اما از نظر بسیاری از مردم ایران میر حسین موسوی به گذشته تعلق دارد.

هفته نام تایم نیز در وب‌سایت اینترنتی خود با اشاره به کناره گیری محمد خاتمی از انتخابات ریاست جمهوری نوشته است: محمود احمدی نژاد این روزها دلایل زیادی برای لبخند زدن دارد، چرا که به نظر می رسید، رقبای وی در انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه در سردرگمی به سر می برند.

به نوشته تایم، خبر انصراف خاتمی به سردرگمی در اردوی مخالفان احمدی نژاد دامن زده است، این سردرگمی زمانی آغاز شد که میرحسین موسوی وارد صحنه انتخابات شد.

هفته نامه آلمانی اشپیگل نیز با اشاره به تصمیم خاتمی برای کناره‌گیری از مبارزات انتخاباتی این خبر را غافلگیرکننده ارزیابی کرده و نوشته است: رئیس‌جمهور پیشین ایران گفته است، با این کار می‌خواهد اصلاح‌طلبان را در انتخابات پیش‌رو تقویت کند.

به نوشته اشپیگل، اصلاح طلبان ایران به دنبال آن هستند که در انتخابات ریاست جمهوری جایگاه از دست رفته خود را بازیابند.

اشپیگل به نقل از محمد علی ابطحی از معاونان خاتمی در دوران ریاست جمهوری وی نوشته است، تصمیم خاتمی در راستای تلاش برای متحد کردن اصلاح طلبان بوده است، چرا که ادامه رقابت میان اصلاح طلبان راه را برای انتخاب دوباره احمدی نژاد هموار می‌کند.

«افزایش شانس انتخاب دوباره احمدی نژاد»


خبرگزاری رویترز در گزارش خود در باره کناره‌گیری خاتمی نوشته است: به اعتقاد تحلیل‌گران، کناره‌گیری خاتمی از انتخابات بخت محمود احمدی نژاد را برای انتخاب دوباره افزایش خواهد داد.

به نوشته رویترز نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایران روی روابط این کشور با غرب به ویژه در ارتباط با مسئله هسته‌ای بسیار تاثیرگذار خواهد بود، هر چند در این گونه موارد این آیت الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی است که حرف آخر را می‌زند.

رویترز همچنین می‌نویسد، برخی تحلیل گران سیاسی بر این باورند که بسیاری از ایرانیان میرحسین موسوی را یک اصلاح‌طلب نمی‌دانند، زیرا وی به اقتصاد از نوع غربی آن و اصلاحات سیاسی اعتقادی ندارد.

سعید لیلاز سردبیر روزنامه اقتصادی سرمایه در این باره به رویترز گفته است: « موسوی در مقایسه با احمدی نژاد چهره‌ای میانه‌رو محسوب می‌شود، چرا که وی به مطبوعات آزاد و آزادی های فردی اعتقاد دارد.»

به گفته لیلاز کسانی که می‌خواستند به یک نامزد اصلاح طلب رای بدهند، به موسوی رای نخواهند دارد، از این رو تصمیم خاتمی به نفع احمدی نژاد است.

روزنامه اینترنشنال هرالد تریبیون هم به تحلیل خبر کناره گیری خاتمی پرداخته و نوشته است، مهمترین هدف اصلاح طلبان جلوگیری از انتخاب دوباره احمدی نژاد است، نه انتخاب دوباره محمد خاتمی.
XS
SM
MD
LG