لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۲

رابطه ایران و آمریکا؛ مناسبات مشخص‌تر شده است؟


RadioFarda - View Points
RadioFarda - View Points

«جمهوری اسلامی ایران از مذاکره مستقیم محمود احمدی‌نژاد و باراک اوباما، رییس جمهور آینده آمریکا، استقبال می‌کند.»


این بخشی از گفته رحیم مشایی، معاون احمدی‌نژاد و رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران، است.


آقای مشایی همچنین روز جمعه به خبرگزاری ژاپنی کیودو گفت: «آقای احمدی‌نژاد معتقد است دیپلماسی مستقیم بهترین راه رسیدن به صلح است؛ اما مذاکرات باید به طور علنی و با تغییر سیاست‌های دولت‌های پیشین آمریکا انجام شود.»


این در حالی است که باراک اوباما پیش از این اعلام کرده است که آماده مذاکره بدون قید و شرط با ایران است؛ اما در صورت بی‌نتیجه بودن این مذاکرات در کوتاه‌مدت افزایش تحریم‌ها علیه ایران در دستور کار دولت او قرار خواهد گرفت.


از سوی دیگر روز چهارشنبه کاندولیزا رایس اعلام کرد تصمیم‌گیری درباره گشودن دفتر حافظ منافع آمریکا در تهران به باراک اوباما واگذار شده است.


به گفته خانم رایس، جرج بوش در اصول با گشایش چنین دفتری در ایران موافق است. اما تا پایان کار دولت کنونی فرصتی برای انجام این کار باقی نمانده است.


در تابستان امسال وقتی برای اولین بار روزنامه واشینگتن پست به طور غیررسمی از مطرح شدن احتمال گشایش دفتر حافظ منافع آمریکا در تهران در دولت آقای بوش سخن به میان آورد همتای ایرانی او محمود احمدی‌نژاد رضایت خود را از شنیدن این خبر پنهان نکرد.


این خبرها در یک طرف و مشکل واشینگتن و تهران بر سر پرونده هسته‌ای ایران، مسئله صلح خاورمیانه، حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر در طرف دیگر معادله‌ای قرار دارد که نوع مناسبات آینده ایران و آمریکا را در آینده تعیین می‌کند.


در آستانه برگزیده شدن سناتور هیلاری کلینتون به مقام وزارت امور خارجه در دولت اوباما برنامه دیدگاه‌ها به بررسی چشم‌انداز مناسبات ایران و آمریکا اختصاص داشت. آیا با گذشتن یک ماه از انتخاب آقای اوباما به ریاست جمهوری آمریکا مختصات این مناسبات مشخص‌تر از پیش شده است؟ این پرسش را با سه میهمان برنامه این هفته دیدگاه‌ها در میان گذاشته‌ایم:


داوود هرمیداس باوند، استاد روابط بین‌الملل دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران، محمدرضا جلیلی، استاد رشته روابط بین‌الملل در موسسه عالی مطالعات بین‌المللی دانشگاه ژنو، و کوروش همایون‌پور، از نامزدهای پیشین مرحله مقدماتی انتخابات کنگره نمایندگان آمریکا از حزب دموکرات در سال ۲۰۰۰ در واشینگتن.


برنامه ديدگاه ها روزهای شنبه بعد از خبرهای ساعت نوزده و سی دقيقه بوقت تهران پخش می شود. اين برنامه در مجله نيمه شب پس از خبرها (نيم بامداد) و در مجله نيمروزی پس از خبرهای ساعت ١٣ تکرار می شود. يعنی سی و پنج دقيقه پس از نيمه شب شنبه و روزهای يکشنبه در مجله نيمروزی ساعت سيزده و پنج دقيقه بوقت تهران.



نظرات و پيشنهاد های خود را با ميان در ميان گذاريد:
شماره پيام گيرراديو فردا: ۰۰۴۲۰ ۲۲۱۱ ۲۴۱۱۳
شماره اس ام اس گير راديو فردا: ۰۰۴۲۰۶۰۳۸۷۴۱۵۰
آدرس پست الکترونيکی ما: Didgah@radifarda.com


XS
SM
MD
LG