لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۰

موتورهای ساخت کانادا «مانع ورود هواپیمای ای‌تی‌آر نمی‌شود»


با اینکه صحبت از خرید هواپیماهای «ای‌تی‌آر» پیش از قرار داد بوئینگ و ایرباس آغاز شده بود اما پس از امضای قرار داد با ایرباس و بوئینگ هنوز قرار داد با شرکت «ای‌تی‌آر» امضا نشده است. مانع اصلی برای امضای این قرار داد، موتور کانادایی هواپیما است که وزارت راه و شهرسازی ایران اعلام کرده این مانع بر سر امضای قرار داد برطرف شده است.

ایران بطور همزمان در کنار برنامه‌ریزی برای خرید هواپیما از ایرباس و بوئینگ به منظور افزایش توان فرودگاه‌های کوچک خود و انعطاف‌پذیر کردن ناوگان هوایی نسبت به خرید هواپیماهایی با برد کوتاه و ظرفیت مسافرپذیری پایین اقدام کرده است که در نخستین گام به امضای یک موافقت‌نامه برای خرید ۲۰ فروند هواپیمای «ای‌تی‌آر» از این شرکت فرانسوی ایتالیایی منجر شده است.

پس از آنکه قراردادهای نهایی ایران‌ایر با دو شرکت بزرگ بوئینگ و ایرباس نهایی شد و حتی نخستین فروند از ایرباس‌های خریداری شده به‌طور رسمی ‌وارد ناوگان هما شد، حالا وزیر راه و شهرسازی از نهایی شدن مذاکرات خرید هواپیماهای «ای‌تی‌آر» خبر می‌دهد.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام این خبر گفته است «مذاکرات برای خرید این هواپیما به مرحله‌ی نهایی رسیده و در حال حاضر در مرحله مبادله سند به سر می‌برد. با نهایی شدن تبادل این سند بحث ورود نخستین هواپیماهای «ای‌تی‌آر» به ناوگان ایران به شکل رسمی‌پیگیری خواهد شد.»

ایران‌ایر پیش از این ابراز امیدواری کرده بود که با نهایی شدن قرارداد با این شرکت ایتالیایی فرانسوی امکان ورود چند فروند از هواپیماهای «ای‌تی‌آر» به ناوگان ایران تا پیش از سال جاری نهایی شود و با صحبت‌های جدید وزیر راه ایران به نظر می‌رسد اجرای این قرارداد در هفته‌های پایانی سال ۱۳۹۵ ممکن خواهد بود.

چرا این قرار داد هنوز امضا نشده است؟

اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه‌ و شهرسازی با بیان این‌که مذاکرات نهایی با مقامات شرکت «ای‌تی‌آر» همچنان ادامه دارد، گفته است «چند ابهام باقی‌مانده بود که بر سر آن در حال مذاکره بودیم. یکی از اصلی‌ترین آنها بحث مربوط به موتورهای هواپیماهای «ای‌تی‌آر» می‌شد.این موتورها ساخته کشور کاناداست و ایران در رابطه با چگونگی استفاده از آنها و خدمات پس از فروش‌شان ابهاماتی داشت که باید بررسی می‌شدند».

موتور هواپیمای «ای‌تی‌آر» از نوع توربو پراپ و ساخت شرکت پرت اند ویتنی آمریکا و شعبه کانادا این شرکت است.

با توجه به رابطه نه چندان خوب ایران و کانادا، شرکت‌های ایرانی از احتمال قطع خدمات پس از فروش این موتور‌ها و عدم ارسال قطعات یدکی توسط شرکت کانادایی بیم دارند.

موتور این هواپیما توربوپراپ است به این معنی که به جای فن بزرگ در موتورهای توربو فن یک پروانه ملخی در آن قرار گرفته است.

فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه‌ و شهرسازی درباره‌ی چگونگی اجرای این قرارداد گفته است «هزینه‌ای که ایران بابت ۲۰ هواپیمای «ای‌تی‌آر» خواهد پرداخت حدود ۴۰۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود که در صورت نهایی شدن قرارداد می‌توان انتظار داشت تا آخر سال بین سه تا چهار فروند هواپیمای «ای‌تی‌آر» وارد ناوگان ایران شود.

ایران در گام اول قصد خرید ۲۰ فروند ای‌تی‌آر ۷۲ (مدل ۶۰۰) را دارد که چند فروند از این هواپیماها برای ایران ایر حتی رنگ آمیزی هم شده اند و در حال گذراندن تست‌های نهایی هستند.

ایران‌ایر برای مسیر‌های کوتاه برد هواپیمای شرکت‌ ای‌تی‌آر را در نظر گرفته است. این شرکت قبلا در این قسمت ضعف تاریخی داشت و عملا این بازار توسط شرکت آسمان در ایران پوشش داده می‌شد.

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های هواپیمای ‌ای‌تی‌آر نسبت به دیگر هواپیما‌های مسافربری، قیمت ارزان آن است. از طرفی مصرف کمتر سوخت و هزینه‌های پایین تعمیر نگهداری هم کمک می‌کند ایران‌ایر بتواند با استفاده از چنین هواپیماهایی به شهر‌های کوچک پرواز کند.

XS
SM
MD
LG