لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۴

عارف: اصلاح‌طلبان با یک نامزد واحد در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت می‌کنند


محمدرضا عارف، نماینده تهران در مجلس شورای اسلام و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری پیشین، می‌گوید اصلاح‌طلبان «با یک نامزد واحد» در انتخابات پیش‌روی ریاست‌جمهوری شرکت خواهند کرد.

پیش از این یکی از چهره‌های شاخص این جریان سیاسی داخل ایران، گفته بود آن‌ها باید آماده معرفی «نامزد پوششی» باشند.

آقای عارف ۲۷ آذر ماه گفته است «جریان اصلاحات همیشه با دولت تدبیر و امید هم‌سو بوده‌ و البته نقد دلسوزانه هم داشته‌ایم»، او سپس افزوده‌است «همه بدانند که اصلاحات با یک کاندیدا به میدان خواهد آمد».

محمدرضا عارف، که زمانی نامزد اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری بود، اما از رقابت‌ها کنار کشید، توضیح نداده است آیا این نامزد واحد، رئیس‌جمهوری فعلی خواهد بود یا شخص دیگری. گفته می‌شود انصراف آقای عارف برای آن انجام شده بود که بخت پیروزی روحانی افزایش یابد.

پیش از این در میانه آذر ماه، مرتضی الویری، از دیگر چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب، بر حمایت این گروه از حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ تاکید کرده بود، اما در عین حال گفته بود اصلاح‌طلبان به دلایلی مانند احتمال نامزد نشدن، رد صلاحیت و رأی نیاوردن آقای روحانی، باید در کنار او «نامزد پوششی» معرفی کنند. ⇦​بیشتر بخوانید

به گفته آقای الویری هدف از معرفی «نامزد پوششی» رقابت با آقای روحانی نیست، بلکه برای خالی نبودن دست این جریان سیاسی در «بزنگاه» احتمالی‌ست.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، محمدرضا عارف در همایشی که با عنوان «امید، وحدت، رحمت» در دانشگاه اصفهان برگزار شده بود، گفته است «باید تک‌روی را کنار بگذاریم». او در بخشی دیگر از سخنانش نیز گفته است «شعار اصلی ما در انتخابات آینده آرامش خواهد بود».

دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران قرار است در اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ برگزار شود؛ برخلاف معمول که در خرداد ماه برگزار می‌شود و به دلیل همزمانی خرداد ماه و ماه رمضان. ⇦بیشتر بخوانید

در حالی‌که پنج ماه تا انتخابات باقی مانده، هنوز مشخص نیست دقیقا چه فرد یا افرادی در آن به رقابت خواهند پرداخت؛ رقابتی که البته برآمده از خواسته فردی شهروندان نیست و بستگی به این دارد که شورای نگهبان «صلاحیت» کدام‌یک از نامزدهای اولیه را «تائید» خواهد کرد. تائید صلاحیت نامزدها توسط شورای نگهبان همواره با انتقادهای گسترده سازمان‌های فرادولتی ناظر بر حقوق بشر و آزادی‌های مدنی روبه‌رو است که آن را «ناقض» آزادی و «فاقد» اصول عادلانه و رقابتی می‌دانند.

در دیگر سوی جبهه‌بندی‌های داخلی ایران، گفته شده محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، نامزدی احتمالی را مشروط به «اجماع» اصول‌گرایان کرده‌است. اصولگرایان در انتخابات پیشین با چندین نامزد شرکت کردند که همه آن‌ها در دور نخست، رقابت را به حسن روحانی واگذار کردند.

حسن روحانی توافق اتمی با شش قدرت جهانی را در کارنامه خود دارد. در عین حال طی نزدیک به چهار سال دولت او، ایران به یکی از بازیگران اصلی در جنگ داخلی سوریه تبدیل شد، روابط با روسیه، با اجازه پرواز جنگنده‌های آن کشور از خاک ایران وارد مرحله‌ای تازه شد و تهران با بحران‌های تازه‌ای در روابط خود با کشورهای هم‌جوار، به‌ویژه عربستان سعودی روبه‌رو شده‌است. تصمیم‌گیری‌های کلان در جمهوری اسلامی، منوط به اجازه رهبر جمهوری اسلامی‌ برآورد می‌شود. در شماری از بحران‌های پیش‌ آمده، مانند حمله به سفارت عربستان در تهران، دولت اقدام به اعتراض و انتقاد از مسببان آن کرده‌است.

XS
SM
MD
LG