لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۷

ایرباس ۳۳۰ ایران‌ایر چگونه هواپیمایی است؟


ایرباس ۳۳۰ در سری ۲۰۰ قادر به حمل ۲۵۰ و در سری ۳۰۰ قادر به حمل ۳۰۰ مسافر در دو کلاس پروازی است
ایرباس ۳۳۰ در سری ۲۰۰ قادر به حمل ۲۵۰ و در سری ۳۰۰ قادر به حمل ۳۰۰ مسافر در دو کلاس پروازی است

دومین ایرباس جدید ایران‌ایر که مدل ۳۳۰ و از سری ۲۰۰ است روز ۲۱ اسفند وارد ایران شد. اما این هواپیما که در حال حاضر مدرن ترین هواپیمای خطوط هوایی ایران است چه خصوصیاتی دارد.

ایرباس ۳۳۰ در سری ۲۰۰ قادر به حمل ۲۵۰ و در سری ۳۰۰ قادر به حمل ۳۰۰ مسافر در دو کلاس پروازی است. قیمت این هواپیما هم بین ۲۳۰ تا ۲۶۰ میلیون دلار است؛ این مدل از نظر برد پروازی ۱۱ هزار کیلومتر برد دارد و می‌تواند بسیاری از پروازهای دوبرد ایران‌ایر را پوشش دهد.

ساخت ایرباس ۳۳۰ از سال ۱۹۸۷ آغاز شد و نخستین بار در ۲ نوامبر ۱۹۹۲ به پرواز درآمد. طراحی و ساخت این هواپیما همزمان با ایرباس ۳۴۰ انجام شد.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

سفارش‌های ایران بیشتر شامل مدل نئو است. اما به دلیل پر بودن خطوط تولید ایرباس، ایران‌ایر برای بر آورده کردن نیازش در سریع ترین زمان ممکن از سفارش‌های لغو شده ایرباس استفاده می‌کند.

از این چهار فروند هم اکنون یکی وارد ایران شده و دو هواپیمای دیگر در حال انجام تست های پروازی هستند و هواپیمای چهارم هم در حال رنگ آمیزی است .

ایران در مجموع سفارش خرید ۱۰۰ فروند ایرباس را داده که ۳۸ فروند آن شامل مدل ایرباس ۳۳۰ در سری‌های مختلف می شود. ۱۰ فروند از این هواپیماها از سری ۲۰۰ و ۲۸ فروند از سری «نئو» سری ۹۰۰ هستند.

اگر قیمت را در کنار عواملی مانند بـُرد، تعداد صندلی و آشنایی خطوط هوایی ایران با ایرباس قرار دهیم، بهترین گزینه برای خرید در کلاس هواپیماهای پهن پیکر در ایران، ایرباس ۳۳۰ است.

اگر قیمت را در کنار عواملی مانند بـُرد، تعداد صندلی و آشنایی خطوط هوایی ایران با ایرباس قرار دهیم، بهترین گزینه برای خرید در کلاس هواپیماهای پهن پیکر در ایران، ایرباس ۳۳۰ است.

مدل نئو جدیدترین مدل ایرباس ۳۳۰ است که تولید آن از سال ۲۰۱۵ آغاز شده است. این هواپیما قادر به حمل ۴۰۰ مسافر است و ۱۲ هزار کیلومتر برد پروازی دارد. سفارش‌های ایران‌ایر بیشتر شامل مدل نئو که پیشرفته‌ترین مدل است، می‌شود.

این در حالی است که سفارشات اصلی ایران ایر، مانند مدل نئو ۳۳۰ به دلیل پر بودن ظرفیت ایرباس چند ماه بعد به تولید خواهند رسید.

هم اکنون مسیر های دوربرد ایران‌ایر مانند مسیر چین، مالزی و ژاپن به دلیل زمین‌گیر شدن هواپیماهای بوئینگ ۷۴۷ لغو شده اند که با ملحق شدن اولین ایرباس ۳۳۰ ایران‌ایر این مسیرها دوباره احیا خواهند شد.

هم اکنون مسیر های دوربرد ایران ایر مانند مسیر چین ، مالزی و ژاپن به دلیل زمین گیر شدن هواپیماهای بوئینگ ۷۴۷ لغو شده اند که با ملحق شدن اولین ایرباس ۳۳۰ ایران ایر این مسیرها دوباره احیا خواهند شد .

سری ۲۰۰ ایرباس ۳۳۰ برای پرواز در بردهای میان‌برد تا بلند طراحی شده است. این مدل قابلیت حمل ۲۵۳ نفر در ۲ کلاس را برای مسیرهای طولانی با کابین بسیار بی‌صدا و راحت فراهم کرده است. این مدل قابلیت صفحه نمایش برای هر صندلی و چک کردن ایمیل و تلفن همراه از طریق ماهواره را دارد. یکی از حسن‌های مدل ۳۳۰ برای ایران‌ایر نیاز حداقلی برای آموزش خلبان های این شرکت برای استفاده از این هواپیما است چرا که خلبان‌هایی که با مدل ۳۰۰ یا ۳۱۰ پرواز می‌کنند با کمترین آموزش می‌توانند با هواپیمای جدید ۳۳۰ نیز پرواز کنند. اکنون بدنه اصلی ناوگان برون‌مرزی ایران‌ایر را مدل ۳۰۰ تشکیل داده که بتدریج برای مسیرهای اروپایی و آسیایی با حجم مسافر بالا با مدل ۳۳۰ جایگزین خواهند شد.

در مدل ۳۳۰ ایرباس از سه نوع موتور استفاده می شود. موتور اول ساخت شرکت جنرال الکتریک آمریکا است این موتور «سی اف شش» نام دارد. موتور بعدی ساخت شرکت دیگر آمریکایی شرکت «پرت اند ویتنی» است که با نام «پی دبلیو ۴۰۰۰» شناخته می شود و موتور سوم ساخت شرکت رولز رویس است و «ترند ۷۰۰» نام دارد.

در مدل تحویل داده شده به ایران از موتور انگلیسی رولزرویس استفاده شده است.

در ابتدا از ترند ۶۰۰ بر روی ایرباس ۳۳۰ استفاده می شد. از سال ۱۹۹۴ ترند ۷۷۲ جایگزین شد.

این موتور از مدل شرکت جنرال الکتریک حدود ۲۰ درصد قوی‌تر و از موتور شرکت پرت اند ویتنی، حدود ۱۰ درصد ضعیف‌تر است. البته از نظر تعمیراتی شاید تامین قطعات و سرویس‌های شرکت رولز رویس به دلیل انگلیسی بودن بهتر از شرکت های آمریکایی برای ایران انجام شود.

تا یک سال پیش ایران‌ایر حدود ۵۰ فروند هواپیمای عملیاتی داشت اما وضعیت فرسودگی به حدی است که امسال ناوگان این شرکت تنها ۲۶ هواپیمای عملیاتی دارد که با اضافه شدن یک فروند ایرباس ۳۲۱ و یک فروند هواپیمای ۳۳۰ این تعداد به ۲۸ فروند رسیده است.

قرار است در سال آینده حدود ۱۶ فروند هواپیما جدید شامل مدل‌های سری ۳۲۰ و ۳۳۰ ایرباس وای تی آر ۷۲ به ناوگان این شرکت افزوده شود که با این تعداد مجموع ناوگان این شرکت به ۴۴ فروند خواهد رسید که تا حدودی از حالت بحرانی کنونی خارج خواهد شد. با پیوستن این هواپیماها عمر متوسط ناوگان ایران‌ایر که هم اکنون حدود ۲۰ سال است به زیر ۱۵ سال خواهد رسید.

XS
SM
MD
LG